Linkbuilding is erg belangrijk. Door goede linkbuilding, trekt u (veel) verkeer naar uw website. Ook heeft het een gunstig effect op uw positie in de zoekmachine.
In dit artikel aandacht voor linkbuilding in de vorm van een aantal tips om geschikte linkpartners te kunnen vinden.
Ook de benadering van dergelijke websites zal aan bod komen. Vergis u niet in de invloed die de manier van benaderen heeft op u slagingspercentage!
1. Startpagina’s en klonen
Op internet zijn vele startpagina’s te vinden, maar ook klonen van startpagina’s (vindnu.com, startkabel.nl, beginthier.nl etc.). Bekijk welke pagina’s raakvlak hebben met wat u doet, benader ze (veelal via contactformulieren) en overtuig ze van het feit dat uw link een ‘must-have’ is voor de pagina. Wanneer u geïnteresseerd bent in meerdere betaalde vermeldingen op startpagina’s, kunt u dit overigens via XpertMarketing regelen.
2. Algemene zoekopdracht
Voer in Google een aantal algemene zoekopdrachten in die uw product of dienst in de breedste zin van het woord beschrijven. Beperk u niet tot één term indien mogelijk. In de zoekresultaten zult u diverse gerelateerde pagina’s vinden. Deze kunt u benaderen voor een link of eventueel het uitwisselen van een link.
3. Links zoeken in Google
Google kan nog op een andere manier handig werken. Typ de volgende zoekopdracht in: link:www.websiteconcurrent.nl. Het resultaat: een aantal websites die al naar uw concurrent linken! Deze kunt u eenvoudig benaderen voor een fel begeerde link naar uw website! Belangrijk is om te benadrukken dat deze tool niet waterdicht is en dat u van uw eigen kracht uit moet gaan.
4. Linkpagina concurrent
Het kan voorkomen dat uw concurrent een pagina met linkpartners heeft. De partners die hierop staan, staan hoogstwaarschijnlijk open voor het plaatsen of uitwisselen van een link. Op deze manier worden linkpartners dus op een presenteerblaadje aangereikt! Bedenk echter wel dat u het, wanneer u zelf een linkpagina op uw website hebt staan, ook uw concurrent erg makkelijk maakt.
5. Dieper zoeken
Wanneer u linkbuilding grondig op wil pakken, kunt u een extra dimensie toevoegen aan het zoeken naar relevante partners. Dit kan door linkpagina’s te volgen. Bijvoorbeeld: u komt op een linkpagina over fietsen. Deze pagina bevat vele links die wellicht ook de moeite waard zijn om een vermelding te vragen. U kijkt in dat geval dus verder dan de eerste serie zoekresultaten. Vanaf de linkpagina over fietsen bezoekt u gerelateerde sites en zo kunt u diepgaand een linkbuilding strategie opzetten. XpertMarketing kan u hiermee echter ook helpen. U dient zich bij Linkbuilding echter goed te realiseren dat het een tijdsintensieve bezigheid is.
6. Persoonlijke benadering
Wees in uw benadering naar websites die u vraagt om een link persoonlijk. Noem in de tekst ook de naam van de website bijvoorbeeld, beter is het ook altijd om, wanneer deze bekend is, de naam van de webmaster te noemen. Bij startpagina’s staat de naam vaak onderaan de pagina. Door het hogere effect wat u bereikt met deze benadering is de investering in tijd vrijwel altijd te verantwoorden!
7. Relevantie
Toon relevantie aan. Anders gezegd: benoem in uw e-mail naar de webmaster toe welke raakvlakken de websites met elkaar hebben. Dit laat de webmaster zien dat u er werk van heeft gemaakt, dat u het belang inziet van een link op de pagina die u benadert en het bespaart de webmaster een zoektocht naar raakvlak. Ook dit vergroot uw plaatsingskans aanzienlijk.
8. Omschrijving link
Geef de webmaster handvatten, maak het hem makkelijk. Geef niet alleen de URL op, maar ook een beschrijving. Kies hiervoor een thematisch woord of een thematische woordgroep. Dit heeft een positief effect op uw positie in de zoekmachine. Wanneer er vanuit XpertMarketing een verzoek wordt verstuurd naar een SEO pagina, zou is een omschrijving als ‘XpertMarketing SEO’ beter dan alleen de bedrijfsnaam.
9. Linkverzoek vastleggen
U hebt veel moeite gedaan om een aantal relevante en voor u dus aantrekkelijke websites te vinden. Deze zijn benaderd… maar wordt deze actie ook opgevolgd? Zet benaderde websites in een overzicht in bijvoorbeeld Excel. Zo kunt u ook eenvoudig controleren welke websites uw link wel of niet hebben geplaatst. Ook kunt u hierin de respons bijhouden van webmasters, eventueel met reden waarom links wel of niet zijn geplaatst. Ook voorkomt u zo het ´dubbel´ benaderen van websites.
10. Linkverzoek opvolgen
Lang niet iedere webmaster zal direct gehoor geven aan uw verzoek om een link toe te voegen. Wanneer u tip 9 hebt opgevolgd, kun u eenvoudig controleren welke webmasters nog niet hebben gereageerd. Na ca. 2 weken kunt u een reminder sturen en dus opnieuw contact zoeken en opnieuw uw website onder de aandacht brengen.