Is uw bedrijf lokaal of regionaal actief? Dan is dit artikel een ‘must read’! Haal het maximale uit de regio, zorg dat uw doelgroep u blijft zien en dat u in de aandacht blijft staan. Makkelijk gezegd hoor ik u denken, maar hoe dan? In dit artikel een aantal zeer waardevolle tips die u helpen bij uw lokale marketingactiviteiten!
Gezien de aard van lokale marketing is dit artikel vooral op de traditionele, overwegend offline marketingactiviteiten gericht.
1. Vriendschap!
Media zijn niet altijd even makkelijk in de omgang. Maar zeker wanneer uw organisatie lokaal of regionaal adverteert is het belangrijk deze media te vriend te houden. Blijf regelmatig in contact met redacteuren en vooral: houd het persoonlijk. Dat kan al door gelegenheden waar redacteuren aanwezig aan te grijpen om eens een praatje met ze te maken. Doorgaans zijn de groepen media op lokaal of regionaal niveau niet zo groot, waardoor dat beetje extra aandacht, persoonlijk, voor de redacteur, de persoonlijke aanpak etc. niet veel extra energie kosten.
2. Complimenteer!
Plaatst een redacteur uw persbericht? Mooi, dan is uw doel bereikt. Laat het daar echter niet bij. Neem eens contact op, per mail of telefoon, waarin u de waardering uit voor de plaatsing. Zeker wanneer het effect van het persbericht merkbaar is, is dat informatie die u niet moet onthouden aan de redacteur in kwestie! Zo creeërt u goodwill en voorkomt u dat u een redacteur het gevoel geeft dat deze ‘gebruikt’ wordt.
3. Adverteer!
Wanneer een medium (krant, folder o.i.d.) u reacties, drukte of concrete omzet oplevert, laat het dan niet alleen bij de gratis publiciteit. Adverteer ook eens in de betreffende titel of op het betreffende radiostation. Zo zit er aan de samenwerking ook een belang voor het lokale medium en wordt een win-win samenwerking voor beide partijen duidelijk. Goed voor uw relatie met de krant, de krant en goed voor u!
4. Barter!
Een goede manier om publiciteit te genereren is een samenwerking. Geef eens iets weg, dat kan een cadeaubon te besteden bij uw bedrijf zijn, een reisje of een product wat u aanbied. Op deze manier ontstaat een barter: u ontvangt publiciteit in ruil voor producten/diensten. Uw give-away kan bijv. middels een lezersaanbieding, een spelletje op radio, tv of in de krant o.i.d. in de publiciteit worden gebracht. U krijgt er dus ook nog concrete publiciteit voor terug!
5. Sponsor!
Op lokaal niveau is sponsoring ook een goede, niet te onderschatten, optie. De kosten vallen relatief gezien doorgaans behoorlijk mee, terwijl daar wel elke week op het sportpark weer de confrontatie is met uw merk. Onbewust wordt u hiermee bekender! Ook is het goed om lokale evenementen te sponsoren. Persoonlijk let ik hierbij doorgaans echter wel goed op het type evenement en de bijbehorende doelgroep. Sponsoring draagt bovendien positief bij aan uw imago voor wat betreft maatschappelijke verantwoordelijkheid. Natuurlijk is focus wel belangrijk, evenementen waarmee uw doelgroep niet in aanraking komen voegen weinig toe.
6. Vrijheid!
Redacteuren zijn over het algemeen creatievellingen. Gun ze dan ook de vrijheid om het bericht aan te passen. Een redacteur zal zich daarin begrepen voelen en makkelijker uw persbericht, wellicht in iets aangepaste vorm, plaatsen. Het gaat daarbij meer om dat het bericht wordt geplaatst dan de exacte zinsopbouw. Sta ook toe dat uw bericht minder commercieel wordt geplaatst dan u het waarschijnlijk hebt geschreven.
7. Meet!
Coupons, actiecodes of een speciale URL kunnen uw (offline) actie met een krant meetbaar maken. Zeker wanneer meerdere acties bij meerdere media door elkaar lopen, zijn deze niet altijd even goed meetbaar onder ‘normale omstandigheden’. Dit is natuurlijk wel de basis voor het opzetten van een goede mediastrategie. Binnen persberichten zal dit doorgaans minder effectief zijn en niet makkelijk door de ‘redactionele keuring’ heen komen, maar met name in betaalde media bent u hier volledig vrij in.
8. Anders!
Durf op te vallen door anders te zijn. Een risico, soms werkt het niet, maar wanneer het werkt is het effect doorgaans groter. Geef uw creativiteit de ruimte om van gebaande paden af te wijken en kom met een unieke actie. Bij een bepaalde reisbureauketen staan mensen elk jaar ’s nachts in de rij omdat het reisbureau dan met ‘unieke’ aanbiedingen komt. Los van hoe ‘uniek’ deze aanbiedingen zijn, wordt hierdoor ook de nodige publiciteit gegenereerd. Vergeet dus niet redacteuren uit te nodigen. Mochten redacteuren niet op bezoek komen, stuur dan de volgende dag even een persbericht. Een voorbeeld van hoe een prijs/promotie op een bijzondere, afwijkende en creatieve manier wordt aangeboden. Let maar eens op, deze actie haalt elk jaar de krant.
Ook bij een persbericht geldt de ‘Anders!’ regel. Is uw bericht uniek, bevat het nieuwswaarde en sluit het aan op het medium etc. Dit zijn allemaal factoren die uw slagingskans beïnvloeden. Bekijk voor meer informatie ook eens het artikel over originele marketing.
9. Altijd!
Wanneer u een persbericht verstuurd, een uniek evenement organiseert of een ludieke actie bedenkt, zorg dan voor continuïteit, anders verwateren de herinneringen aan uw bedrijf snel weer. Ook lokale marketing is een proces dat altijd doorgaat: blijf innoveren en kom vaak met nieuwe acties.
10. Resultaat!
Staar u niet blind op korte termijn resultaten. Het opbouwen van naamsbekendheid en een goed imago vragen veel investeringen in tijd en energie. Zichtbaarheid / Branding zijn voor het in de markt zetten van uw lokaal of regionaal actieve onderneming randvoorwaarden voor verdere groei. Omdat het op lokaal/regionaal niveau ook vaak een kwestie van gunnen is, moet u lokale marketing ook zeker inzetten voor de lange termijn en de kans geven. Net zoals Rome niet op één dag is gebouwd, zo is ook uw naamsbekendheid en imago niet in één keer op topniveau. Heb dus geduld bij het opbouwen van uw merk.