Bezoekers zijn mooi, conversie is mooier. Het gaat uiteindelijk om de knikkers nietwaar? Conversie is, voor wie het nog niet weet, het overhalen van jouw website bezoekers om tot actie over te gaan. De gewenste actie hoeft niet direct omzet te zijn. Het kan ook zijn dat het je gaat om leads, ‘lezers’ van een bepaald artikel, downloads of iets anders. Conversie lijkt een detail, maar dan wel een heel belangrijk detail. Kort door de bocht: het bepaalt of uw klant €30 of €15 kost! Hoewel het onbegrijpelijk lijkt: je hebt het zelf voor een deel in de hand! In dit artikel een aantal tips voor conversie,… hoe maak je van jouw website en sales-machine?
Gericht verkeer
Voor een goede conversie is gericht verkeer van levensbelang! Schiet met scherp en niet met hagel is de oplossing. Daarbij hoort ook het uitsluiten van bijvoorbeeld geld-verdien websites die zich als affiliate hebben aangemeld.
Waarom kopen?
Een goede op conversie gerichte website laat in iedere uiting doorschemeren waarom juist ‘hier’ gekocht moet worden. Iedere uiting geeft de onderscheidende factoren van een website aan.
Voorkom uitval
Een bezoeker een bestelproces in loodsen is vaak nog niet het moeilijkst. Het probleem wat dan ontstaat is echter dat in dat bestelproces een aantal aanleidingen wordt gecreëerd waarom iemand uiteindelijk toch niet tot aankoop overgaat! Denk hierbij aan lastige registratieprocedures. Laatst kwam ik zo’n procedure tegen: eerst een account aanmaken, een flink kwartier wachten op de e-mail, dan valideren en… pas dan bestellen. Ben jij op zoek naar een geldverslindende, voor geen meter converterende website? Zorg dan ook voor zo’n registratieproces! In een ander artikel ga ik hier binnenkort verder op in.
Help, ik ben de weg kwijt
Wanneer je een bezoeker ‘lokt’ met een aanbieding, zorg dan ook dat deze vindbaar is op de landingspagina waar u de bezoeker heen stuurt. Beter nog: zorg dat de ‘aanbieding’ vanaf iedere pagina van de website bereikbaar is, middels een duidelijke uiting!
Stijlbreuk
Wanneer je banner of andere uiting oranje is, en je website is blauw, dan ontstaat er kortsluiting in het hoofd van de bezoeker. Zorg daarom dat de stijl van uw uitingen nauw gerelateerd is aan die van de website. Zo zal een bezoeker niet de indruk krijgen dat hij op de verkeerde plek beland is.
Zet aan tot actie!
Een website is mooi en kost geld. Nog steeds kom ik (te vaak) websites tegen die van alles vertellen, behalve wat een bezoeker moet doen. Zorg voor een duidelijke call for action en laat die bij voorkeur vaker op een pagina terugkomen.
You’ll never make your first impression twice!
Reclame maken is leuk, veel bezoek is nog leuker, maar hoe zit het met je website? Voldoet deze aan de verwachtingen van de bezoeker? Wanneer de website niet goed werkt of een ‘lelijke’ indruk achterlaat, is de kans tig keer zo groot dat een bezoeker de website verlaat… uiteraard zonder te doen wat u wilde.
Wat vinden anderen?
Je hebt het beste product van de hele wereld en dat vertel je ook aan de bezoeker. Maar is dat effectief? Ja, maar het kan beter. Het is namelijk beter wanneer niet jij, maar je klanten vertellen wat ze van je bedrijf en je producten vinden. Dit komt veel geloofwaardiger over en creëert in tegenstelling tot jouw eigen ‘commerciële uiting’ wel vertrouwen. Maak daarbij niet de fout om minder positieve feedback weg te moffelen, dat lekt uit en gonst een paar dagen later rond op het net.
DUIDELIJK!
Wees duidelijk. Je ziet nog wel eens websites waarbij je pas op de vierde detailpagina de prijs van een dienst of artikel tegenkomt. Wees gewoon duidelijk, de bezoeker weet zo beter waar die aan toe is en je voorkomt dat deze later in het bestelproces afhaakt vanwege deze onduidelijkheid. Hetzelfde geldt voor voorwaarden en keurmerken, deze kunnen ook sterk van invloed zijn op de conversie van je website.
Hallo, contact?
Ooit zei iemand tijdens een lezing de volgende legendarische woorden: “Als ik iets koop, wil ik graag weten waar ik de ruiten door moet gooien mocht het niet bevallen”. Belangrijk punt is: vergeet anonimiteit en laat zien wie je bent. Anders win je nooit het vertrouwen… en gebrek aan vertrouwen is een conversiekiller.
Test 1, test 2… blijf testen
Het mooie van testen is dat het altijd doorgaat. Iets is nooit zo goed of het kan wel beter. Zie je de dollartekens (of eurotekens) al? Denk je eens in: verdubbeling van conversie, met hetzelfde budget. Dat is toch de droom van iedere ondernemer? Neem het testen dan ook serieus. Gebruik je web analytics niet om alleen de bezoekersaantallen in de gaten te houden, maar kijk ook wat ze doen. En gebruik A/B testing en Multi Variabele testing om de conversie van uw website stukje bij beetje te verbeteren. Het is een lange termijn investering, die het resultaat al snel meer dan waard is!
Vorm met XpertMarketing een winning team!
Neem snel contact op om te kijken hoe jouw website beter kan presteren. Een conversie optimalisatie kan, bij een gedegen aanpak, snel veel besparing opleveren.