Blogs, je komt ze overal tegen. Waarschijnlijk zul je je wel eens af hebben gevraagd waarom mensen bloggen? Behalve dat het leuk is, zijn er nog meer redenen om te bloggen. De redenen lopen sterk uiteen – er zijn zoveel verschillende doelen mogelijk. In deze blogpost vind je een kort overzicht, met in totaal 9 redenen om te gaan bloggen.
Natuurlijk zou het leuk zijn wanneer ook jij straks begint met bloggen!
1. Blogs zijn goed en lang vindbaar
Een argument om te gaan bloggen is je vindbaarheid in zoekmachines. Blogs worden nog altijd goed beoordeeld door Google en zijn nog tot in lengte van dagen vindbaar. Ook op lange termijn is bloggen dus een goede manier om in beeld te blijven!
2. Bloggen = Content creatie
Wanneer je op je eigen website blogt, betekent dit: content. Goede, relevante content heb je nodig om vindbaar te worden. Pagina’s worden vaak op verschillende manieren vindbaar. Content is cruciaal voor je vindbaarheid, maar dat zal ik je niet uit hoeven te leggen. Door te bloggen zorg je voor content op je website. Door consequent over bepaalde thema’s te bloggen, zal je vindbaarheid ook nog eens verbeteren omdat je relevanter wordt voor een bepaald thema. Bovendien zullen blogs ook in de longtail goed scoren, hoewel dit met de komst van Google Instant naar verwachting wel wat minder effect zal hebben.
3. Bloggen = linkbuilding
Wanneer je een blog plaatst, levert je dit vaak een vermelding van je website op in het geval van gastbloggen. Dat levert vervolgens ook nog eens het nodige directe verkeer op, met name wanneer je niet op je eigen website blogt. Een bijkomend voordeel is dat op blogs doorgaans niet erg veel links staan, wat dus ook op langere termijn weer goed is voor je linkbuilding en dus voor je vindbaarheid in de natuurlijke zoekresultaten (SEO).
4. Bloggen = linkbait
Een bijkomend voordeel van bloggen is dat het linkbait kan zijn voor relevante / gerelateerde websites. Vakgenoten zullen – zeker wanneer je serieuze kennis deelt – makkelijk geneigd zijn een link naar je blogpost op te nemen. Ook weer een manier om direct of indirect een goede invloed uit te oefenen op je vindbaarheid dus! Een bekend voorbeeld is Jeff Jarvis, die met zijn blog over Dell uiteindelijk wereldberoemd is geworden. Mede door dit blog, het linken naar dit blog en de herkenning van zijn lezers had zijn blogpost zelfs invloed op de beurskoers van de computerleverancier.
5. Bloggen = waardering (als je het goed doet)
Het delen van kennis wordt vaak gewaardeerd. Daarnaast kun je ook nog wat leren van de reacties die soms op blogs verschijnen. Je deelt niet alleen kennis, maar soms kunnen de reacties op je blogpost ook zorgen voor nieuwe ideeën! Naast waardering kan dus ook ‘zelfreflectie’ een reden zijn om te bloggen.
6. Bloggen = bekendheid
Wanneer je blogt, ben je bezig met personal branding. Anders gezegd: je zorgt voor bekendheid van het merk jij! Niet iedereen is zich bewust van zijn of haar online merk. Wanneer je hier meer over wilt weten, kan ik je de blogpost met 10 tips voor online reputatiemanagement aanraden. Behalve bekendheid voor jezelf, kun je ook bekendheid genereren voor je bedrijf. Door deze bekendheid maak je met name op je eigen vakgebied meer naam. De gevolgen die dat kan hebben spreken voor zich.
7. Bloggen = werken aan autoriteit
Door actief bloggen over specifieke onderwerpen, heb je de gelegenheid te laten zien wat je weet en hoeveel je weet. Dit ligt een beetje in het verlengde van het voorgaande punt. Het verschil zit hem in de inhoud. Autoriteit kun je pas opbouwen door inhoudelijke informatie te verstrekken, wat overigens niet betekent dat elke post even ‘zwaar’ hoeft te zijn. Daarnaast hangt het niveau van je post natuurlijk nauw samen met je doelgroep!
8. Bloggen = eigen ontwikkeling
Bloggen is ook nog eens leerzaam. Je legt niet alleen je kennis vast in een blogpost, maar leert er ook van. Zelf bekijk ik tijdens en voor het schrijven van een blog vaak ook de nodige informatie van vakgenoten. Niet alles zit al in mijn hoofd. Gevolg: verdieping van mijn eigen kennis tijdens het schrijven van blogposts! Bloggen kan dus effectief zijn in het op pijl houden van je kennis en het bundelen ervan.
9. Bloggen = netwerk
We leven in een wereld van netwerken. Online en offline. Bloggen is goed voor het uitbouwen van je netwerken op Twitter, LinkedIn, Facebook etc. Door een groot netwerk, kun je betrekkelijk eenvoudig een boodschap communiceren met een groter bereik. Het maakt nogal een verschil of je een tweet naar 1 of 1000 mensen stuurt. Een goed netwerk komt altijd van pas!
Bezwaar: waar moet ik over bloggen
Het antwoord: dat weet ik niet. Er zijn verschillende soorten bloggers. Zo zijn er bloggers die schrijven over hun persoonlijke leven om bijv. familie ver weg op de hoogte te houden. Ook zijn er bloggers die schrijven over hun passie: van vissen tot marketing, van sport tot kunst. Het maakt in feite niet zoveel uit over welk thema je blogt. Het gaat meer om het doel waarmee je blogt. Bepaal dat eerst en bedenk goed waarover je wilt bloggen.
Bloggen op ‘eigen’ of ‘andere’ website?
De meningen over wat ‘beter’ is zijn sterk verdeeld. In de praktijk zullen mensen met een groot netwerk snel geneigd zijn om een eigen blog te beginnen. Wanneer je niet de ambitie hebt op in een bepaalde frequentie te bloggen, kan het echter verstandig zijn om op een ander blog te posten. Dit blijft vooral een afweging die je zelf zal moeten maken.
Dit was een wat algemenere blogpost. Deze blog heb ik geschreven omdat ik de vraag vanuit mijn eigen netwerk nog wel eens krijg. Hopelijk heb je er wat aan!