Zoekmachine adverteren lijkt vandaag de dag wel een synoniem van Google AdWords. Toch is er meer te koop op dit gebied. Bing, het bestaat nog steeds. En: Adverteren in Bing kan interessant zijn om naast Google AdWords in te zetten.
Lager volume
Bing heeft een zoekvolume wat veel lager ligt dan bij Google. Het marktaandeel van Bing ligt maar op zo’n 3,5% terwijl dat van Google rond de 95% schommelt. Overigens lopen de cijfers – afhankelijk van de onderzoeksmethode – behoorlijk uiteen met andere onderzoeken. Voor veel bedrijven ligt daar meteen een reden in om dan maar niets te doen met advertentiemogelijkheden van Bing. Toch heeft adverteren in Bing ook een aantal voordelen.
Kosten per klik verlagen
De concurrentie binnen Google AdWords is vaak moordend. Verschillende bedrijven ‘vechten’ om een plekje in de topresultaten van de zoekmachine. Niet alleen wanneer het gaat om organische zoekresultaten, maar zeker ook wanneer het gaat om de inzet van Google AdWords, het advertentieprogramma van Google. Een logische blik op de verhouding tussen vraag en aanbod leert dat dit de prijs opdrijft. Soms zelfs tot exorbitante bedragen die kunnen leiden tot de vraag: kan dit nog wel uit?
Minder concurrentie in Bing dan bij Google AdWords
In Bing is de concurrentie doorgaans lager. Natuurlijk is dit geen universeel gegeven, maar in veel gevallen gaat het op. De oorzaak ligt voor een deel in het lagere volume, waardoor veel adverteerders afhaken. Minder concurrentie heeft een belangrijk voordeel: in veel gevallen zijn de kosten lager. Althans, wanneer we kijken naar de kosten die er per klik moeten worden afgerekend.
Beter opvallen in Bing
Minder concurrentie heeft nog een voordeel. Niet alleen liggen de kosten per klik lager, maar ook valt uw advertentie vaak beter op. Gewoon omdat er minder advertenties zijn. Dit kan weer een goede invloed hebben op de CTR (doorklikpercentages).
Brede zoekwoorden
Vanwege de vele concurrentie is adverteren brede zoekwoorden in Google AdWords voor velen onbetaalbaar. Juist door dat lagere volume en het feit dat veel concurrenten Bing niet inzetten, is dit zeker het testen waard: de kosten liggen namelijk doorgaans ook een stuk lager. En natuurlijk kan dit ook zorgen voor enige compensatie in het lagere volume wat het Bing netwerk genereert.
Google AdWords importeren in Bing
Bij Microsoft realiseren ze zich ook dat Bing niet het volume heeft van Google. Onder het motto “if you can’t beat them, join them” zullen ze de importfunctie bedacht hebben. Het is namelijk mogelijk om uw Google AdWords campagne te importeren in Bing. Natuurlijk is het wel aan te raden de campagnes goed door te lopen, maar het scheelt toch enorm in de kosten die gepaard gaan met het inrichten van volledig nieuwe campagnes.
Bing: prima voor internationale campagnes
Ook voor internationale campagnes kan adverteren in Bing een goede optie zijn. Zo ongeveer wereldwijd geldt dat Google heerst op het gebied van search, maar toch zijn er ook landen waar Bing een groter marktaandeel heeft dan in Nederland. In het Groot Brittannië ligt het marktaandeel bijvoorbeeld rond de 6,5%. Voor wie zich richt op de Verenigde Staten is adverteren in Bing zelfs nog wat interessanter. Bing heeft daar een marktaandeel van rond de 18% en laat de laatste tijd een licht groei zien.
Meer dan Bing
Adverteren in Bing is meer dan adverteren in Bing. Het Bing netwerk zorgt er namelijk ook voor dat advertenties op Yahoo! worden weergegeven. De marktaandelen blijven ‘dun’, maar wat weerhoudt u ervan om het eens te proberen? Start bijvoorbeeld met het importeren van uw Google AdWords campagnes in Bing. Advertentiegroepen kunnen vervolgens worden bijgestuurd of worden uitgebreid. Experimenteer daarbij zeker eens met bredere zoekwoorden om te zien of dit ook voor uw situatie werkt.