Er wordt al vreselijk veel gesproken over Facebook. Niet alleen over de oprichter Mark Zuckerberg, waar zelfs een film over verscheen, maar vooral over de ontwikkelingen. Met bijna 590 miljoen gebruikers is Facebook wereldwijd het grootste sociale netwerk.
Mogelijkheden op Facebook
Facebook kent vele functionaliteiten. Het sociale netwerk introduceerde onlangs een berichtendienst die de vervanger zou moeten worden van e-mail. Ook een recente introductie is Facebook Places, een tegenhanger van Google Places, met meer mogelijkheden. Net als op Foursquare vaak het geval is, wil Facebook met Places een platform worden waarbij mensen die inchecken kunnen profiteren van unieke acties en voordelen.
Social Shopping
Op het gebied van lokaal adverteren, gaat Facebook de strijd aan met Google. Social Shopping zal met Facebook Places ook haar intrede doen op Facebook – binnen het onderdeel ‘Facebook Deals’. Op een manier als Groupon dat nu al doet, kunnen lokale aanbiedingen worden gedaan. Zelfs het opzetten van een loyaliteitsprogramma wordt mogelijk. Daarnaast werd vandaag bekend dat Facebook druk bezig is met het ‘lokken’ van webshops om producten via Facebook te gaan verkopen.
Lay-out aanpassing profiel
Recentelijk zijn ook de profielpagina’s van Facebook aangepast. Wellicht dat binnenkort nog meer wijzigingen zullen worden uitgerold. Een belangrijk verschil is de meer visuele insteek waarbij de focus zal liggen op foto’s. De navigatie is ook verschoven, van de bovenkant naar links. Ook zal naar verwachting binnenkort een extra navigatie item worden toegevoegd wat nu bekend staat onder de naam ‘memories’. Hier kunnen wat eenvoudige statistieken worden geraadpleegd, zodat je per jaar kunt bijhouden hoeveel berichten je plaatst en hoe je aantal vrienden, foto’s etc. zich ontwikkelt.
Adverteren op Facebook
Al langer is het mogelijk om op Facebook te adverteren. Rechts van de profielpagina’s staan een aantal advertenties. Het waren er drie, zijn er nu vier en het gaan er vijf worden. Dat betekent dus dat er extra advertentieruimte beschikbaar komt! Verwacht wordt dat de benodigde CPC hierdoor iets zal dalen, maar daar staat tegenover dat de concurrentie wel wat groter wordt.
Wat veel interessanter is, is het project wat Facebook op dit moment aan het testen is. Het tonen van display advertenties buiten het eigen netwerk. Het lijkt erop dat Facebook de concurrentieslag met het Google Display Netwerk aan wil gaan.
Targeting
Hoewel targeten binnen het Google Display netwerk ook mogelijk is, ligt hier wel een groot voordeel van Facebook. Omdat de profielensite over veel informatie beschikt van geregistreerde leden is targeten gedetailleerder mogelijk dan binnen het Google Display netwerk. Natuurlijk zal dit voordeel op termijn gaan verdwijnen, wanneer Facebook echt de concurrentieslag aan gaat en met externe websites gaat werken. Op dit moment kun je bij Facebook een advertentie targeten op:
- Locatie
- Leeftijd
- Geslacht
- Relatiestatus
- Opleiding
- Interesse
…en nu maar hopen dat iedereen zijn of haar profiel waarheidsgetrouw heeft ingevuld.
De mogelijkheden voor jou?
Adverteer je zelf al op Facebook? Wanneer je hier hulp bij nodig hebt, neem dan contact op met XpertMarketing om te zorgen dat je ook op Facebook goed gevonden wordt!