De case: VikingDirect.nl
Ook VikingDirect gebruikt de remarketing optie van Google AdWords. Dit is echter wel een typisch voorbeeld van hoe het – in mijn optiek – in ieder geval niet moet. Deze case bespreek ik vanuit mijn eigen situatie, waarbij ik probeer zo goed mogelijk aan te geven waar het fout gaat.
De situatie
Onlangs had ik een aantal kantoorartikelen nodig. Vanwege het diverse – zei het enigszins onoverzichtelijk gepresenteerde – aanbod kwam ik uit bij VikingDirect. Ik snuffelde wat rond op de website, bepaalde wat ik allemaal nodig had en plaatste mijn bestelling. Twee dagen later werd mijn bestelling keurig afgeleverd. Prima producten, zorgvuldig verpakt, geen klagen dus.
Het probleem
In de periode na de bestelling kwam ik ineens overal banners tegen van deze firma. De advertenties kwam ik op de meest irrelevante plaatsen binnen het Display netwerk van Google advertenties tegen van deze club. Welke fouten worden er dan gemaakt?
Frequency cap
Het feit dat ik de banners van de eerder genoemde firma overal terug zie komen, wijst er waarschijnlijk op dat er geen frequency cap zit op de remarketing uitingen. Een nadeel hiervan is dat je het risico loopt dat men zich gaat irriteren aan je uitingen. Tip: gebruik de beschikbare opties (frequency cap) om het ‘overspoelen’ van je (potentiële) klant te voorkomen.
Doel retargeting / remarketing
Over het algemeen is het doel van remarketing om geïnteresseerde bezoekers die ergens in het aankoop proces op je website terecht komen, te laten terugkeren naar je website wanneer er een daadwerkelijke koopintentie speelt. In deze case heb ik al een bestelling geplaatst. Die aankoopfase heb ik dus al gehad. Wat is dan het doel van de remarketing activiteiten? Mijns inziens streeft deze actie haar doel dan ook voorbij.
Ga je aan de slag met remarketing? Let dan goed op welke doelen je insteld voor remarketing activiteiten. Zeker wanneer een herhalingsaankoop binnen een maand niet tot de verwachting behoort.
1 soort advertentie
Een andere factor waaraan ik me nogal irriteerde was de eentonigheid. Hoe blij wordt je wanneer je ongeveer onbeperkt met advertenties voor ventilatoren wordt gecontroleerd? En dat dan week in, week uit? Het is daarom wellicht een goede optie om, wanneer je website bezoekers blijft bestoken met uitingen, een beetje te variëren in de boodschap door meerdere advertenties toe te voegen, de advertenties af en toe te vervangen of te zorgen dat er minder ‘confrontaties’ met de uiting plaatsvinden.
Merk afbreuk
Het uiteindelijke resultaat van de remarketing campagne heeft bij mij dus in ieder geval een tegengesteld effect bereikt. Het constant geconfronteerd worden met dezelfde uitingen van dezelfde adverteerder is iets waar je als adverteerder dus rekening mee moet houden.
Waar op letten?
Om een goede remarketing campagne op te zetten, is het belangrijk vooraf je doelen te bepalen. Ook moet je goed nadenken over de aanpak en de instellingen. Stel frequency caps in om onnodige irritatie te voorkomen. Probeer ook te varieren in je uitingen en bepaal vooraf wanneer je iemand met remarketing activiteiten wil bestoken.
Bedenk daarbij goed wanneer het zinvol en effectief is om remarketing toe te passen. Moet iemand een bepaalde tijd op je website zijn geweest? Of moet iemand klant zijn geworden? Deze keuze bepaalt voor een groot deel de effectiviteit van je remarketing campagne.
Succes!