Inmiddels is er al maanden een levendige discussie gaande over de cookiewet. Dat klopt natuurlijk niet helemaal; het gaat om de Telecommunicatiewet – en dan in het bijzonder om artikel 11.7a. Lees hier een aantal insights en tips!
Privacy
De hele discussie rondom de cookiewet is vooral aangewakkerd door de privacy discussie. Maar ja; wat is privacy? Bestaat privacy nog wel? En in hoeverre ervaren consumenten ‘schending’ van de privacy als vervelend? Met betrekking tot het gebruik van cookies: het web wordt er ook een stuk relevanter en gebruiksvriendelijker van.
Consument de dupe van cookiewetgeving?
De vraag die onmiddellijk bij mij opkwam was de vraag: in hoeverre is de consument hierbij gebaat? Over het algemeen ervaren consumenten privacyschending alleen als negatief wanneer er geen toegevoegde waarde wordt geleverd als ‘tegenprestatie’. Gebruik maken van cookies wordt vaak gedaan voor advertentie en tracking doeleinden. De ‘ruil’ hiervoor is vaak gratis content. Denk daarbij aan nu.nl, telegraaf.nl etc.
Ook worden cookies gebruikt om bezoekers te herkennen, zodat de producten of aanbevelingen die een consument te zien krijgt. Die zijn gericht op vaak specifieke interesses. Ook kan het gebruik van cookies ervoor zorgen dat je niet 10x dezelfde informatie binnen een website moet invullen. Bekijk dit mooie filmpje maar eens… over hoe ‘prettig’ de cookiewet is.
Inhoud van de Cookiewet
Op 31 mei was ik op de Affiliatedag. Milica Antic van Solv advocaten ging tijdens haar presentatie in op de werking en impact van de cookiewet. De wet is overigens breder dan alleen cookies: het gaat om alle technologie de zich bezig houdt met het opslaan van gegevens op randapparatuur van de eindgebruiker of die toegang verkrijgen tot gegevens in de apparatuur van de gebruiker. Met ingang van vandaag moet daar dus actieve toestemming voor worden verkregen.
Uitzonderingen zijn gemaakt voor cookies die ‘strikt noodzakelijk zijn voor uitvoering van de gevraagde dienst’. Dat is natuurlijk een ruim en rekbaar begrip, maar wanneer het gaat om het gebruik maken van cookies voor bijv. Google Analytics kom je niet weg met een beroep op het ‘strikt noodzakelijke’.
Naleving van de Cookiewet
Tijdens de presentatie op de affiliatedag kwam Solv eigenlijk vooral met de conclusie: “Ik kom jullie vertellen dat we het niet weten”. De wet laat een aantal grijze gebieden over… waarschijnlijk ter invulling van de ‘toezichthouder’. Daarbij spreken de Europese wetgever, de Nederlandse wetgever en de nalever (OPTA) elkaar overigens tegen.
Minister Verhagen heeft duidelijk gecommuniceerd dat zolang er onduidelijkheid is over de interpretatie van de privacyrichtlijn terughoudend moet worden opgetreden door de OPTA. Deze denkt daar echter heel ander over, dat kun je hier lezen.
Opvallend is wel dat de OPTA zich sinds 19 maart niet meer uitlaat over de regelgeving. Wel bijzonder, wanneer dat een van de focus points is voor 2012.
Hoe kun je als website eigenaar omgaan met de cookiewet?
Eén van de grootste vragen is: wat moeten eigenaren van websites doen om zich aan deze wetten en regels te houden… en wat zijn de gevolgen van deze wetten en regels? Een eenduidig antwoord hierop ontbreekt. De website van de Telegraaf toont een grijs balkje die de mogelijkheid biedt om een opt-out te geven. De vraag is in hoeverre dit de ‘expliciete’ toestemming is die de wetgever vraagt. De financial times heeft een andere oplossing. Ze geven info in een lightbox, waarbij je één keuze hebt om van de melding af te komen: ‘close’. Daarmee geef je wel aan dat je akkoord bent met het verzamelen van cookies. “Ter leering ende vermaeck” een aantal screendumps met voorbeelden.
De reden dat veel content gratis is, is de mogelijkheid tot het (geanonimiseerd) opbouwen van profielen en het serveren van gerichte advertenties. Die betalen jouw gratis content. De grote vraag is natuurlijk in hoeverre die content gratis kan blijven wanneer de cookiewet marketeers aan handen en voeten bindt. Krijgen we straks een flow dat, wanneer je geen cookies accepteert, je doorgesluisd wordt naar een paywall?
Tips voor mij als website eigenaar
Gelukkig hoef je niet zelf te bedenken over wat dit voor jou betekent. DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association) heeft haar verantwoordelijkheid als branchevereniging voor dialoogmarketing genomen en komt met een handreiking. De handreiking bevat veel details over de wetgeving en de eisen die aan de naleving worden gesteld.
Ook Arnoud Engelfriet, specialist in complexe juridische ICT vraagstukken, heeft er al e.e.a. over geschreven. Daarbij kun je meteen zien hoe de WordPress plugin ‘Cookie Control’ werkt. Daarnaast worden standaard teksten voor je privacy verklaring aangeboden wanneer je tracking cookies inzet.
Toekomst cookiewet
Persoonlijk vind ik de cookiewet een vreselijk onding. Het is een overtreffende trap van ‘over-protectionisme’, zonder dat de consument hier actief om vraagt en zonder dat de consument hiermee (in mijn optiek althans) echt gediend is. Daarnaast is de wijze waarop de wet is ingevoerd, de communicatie rondom de invoering en de manier waarop de overheid zich zelf aan deze regels houdt eigenlijk te zot voor woorden. Ik ben erg benieuwd wat de gevolgen zijn van de wet en hoe houdbaar deze is. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de manier waarop deze wordt nageleefd.