Na twee posts over het verbeteren is het tijd voor deel 3. Hoe haal je meer rendement uit je landingspagina? Hoe haal je mensen over om bij je te kopen? In deze editie gaat het over afleiding, bewijskracht, vertrouwen en zekerheid.Deze factoren zijn namelijk zonder twijfel belangrijk om het maximale uit je landingspagina te kunnen halen. Heb je deel 1 en 2 nog niet gelezen? Dan raad ik je aan dat eerst te doen:
- Deel 1: Tips voor een goede landingspagina / salespage
- Deel 2: Haal meer uit je landingspagina / salespage
Call for action: vertel bezoekers wat ze moeten doen!
Misschien is de call for action wel het belangrijkste element van je pagina. Je vertelt hiermee bezoekers wat je van ze verwacht. Dat kan een aankoop zijn, het plaatsen van een offerte aanvraag, contact opnemen via een contactformulier, het aanmelden voor een nieuwsbrief of het invullen van een ‘call me back’ formulier. Er zijn oneindig veel denkbare call for actions. Belangrijk is het dat je die goed op laat vallen en dat je de eerste boven de ‘vouw’ plaatst. Die eerste call for action moet meteen zichtbaar zijn voor je bezoeker, zodra die op je landingspagina komt.
Zorg er niet alleen voor dat je call for actions opneemt, maar ook dat die goed opvallen en duidelijk zijn. Dat kan door kleurgebruik of het formaat van zo’n actie element. De juiste call for action kan een behoorlijke invloed hebben op de effectiviteit van je landingspagina’s. Daarnaast is een call for action als ‘bestel nu je [product/dienst]’ beter dan alleen ‘bestel’. Duidelijkheid voor alles.
Voorkom afleiding
Bezoekers op je landingspagina is mooi, maar zorg vooral voor niet teveel afleiding. Veel landingspagina’s hebben maar een zeer beperkte navigatie – of zelfs geen navigatie. Ga ook niet allerlei linkjes opnemen die afwijken van je doel.
Social Proof
Wat jij zegt, laat je potentiële klant vaak koud. Het is veel sterker wanneer je kunt schermen met een aantal quotes van laaiend enthousiaste klanten! Probeer daarom quotes van klanten te verzamelen en toon die op de website. Wees vooral niet bang om je klanten er actief om te vragen. Dat social proof belangrijk is blijkt wel uit de enorme opkomst van websites waar je reviews kunt vinden van anderen.
Vertrouwen en zekerheid
Een aankoop biedt altijd een financieel risico. Dit financiële risico kun je inperken door te werken met garanties. Denk daarbij o.a. aan de “30 dagen niet goed geld terug” garantie die vaak gebruikt wordt. Verder werken labels als ‘PayPal verified’ of ‘betaal via beveiligde verbinding’ vaak goed in het wekken van vertrouwen. Dat kan net het verschil maken tussen wel of geen verkoop en het is een betrekkelijk makkelijke methode – hoewel het misschien niet altijd wenselijk is om deze in te zetten.
Vang uitvallers op in een mailing list
Het zal erg moeilijk zijn om iedereen te overtuigen. Op zich is dat niet erg, maar doe wel iets met die bezoekers die niet meteen overtuigd zijn. Het is natuurlijk jammer om niets te doen met bezoekers die je wel hebt ingekocht. Sommige mensen hebben nu eenmaal wat meer tijd nodig om te converteren dan anderen. Een veelgebruikte mooie oplossing is het opvangen van die bezoekers in een e-mail marketing systeem. Laat de bezoekers zich aanmelden voor de nieuwsbrief – waarbij je bijvoorbeeld een whitepaper weggeeft. Die nieuwsbrief biedt vervolgens meerdere mogelijkheden om de contacten met de bezoekers te onderhouden om ze natuurlijk uiteindelijk alsnog te laten converteren.