Een vraag die steeds meer mensen zich stellen, is de vraag of het einde van het tijdperk Google aanstaande is. Daarmee wordt niet bedoeld dat Google failliet gaat, maar wel dat de dominantie van Google niet meer leading is op internet. Google heeft veel macht, veel data en Google & Privacy is iets wat af en toe het nodige stof doet opwaaien. Google zit niet alleen in internet, maar ook in energie. Google is plotseling een kaartenbouwer geworden, weet hoe vrijwel de hele wereld eruit ziet, weet waar jij de afgelopen maanden hebt uitgehangen op internet… en schijnt zelfs in DNA onderzoek te investeren. Het credo ‘don’t be evil’ lijkt daarom ook hoe langer hoe meer onhoudbaar te worden voor Google. Een andere ontwikkeling is dat de autoriteiten steeds strakker op Google zitten. Om te voorkomen dat er monopolies ontstaan – alsof die er nog niet zijn. Dit beperkt Google natuurlijk in een stukje slagkracht.
Daarnaast is er de opkomst van facebook. Een potentiële bedreiging voor Google? Een nieuw startpunt voor iedere start van een internetzoektocht? In 2010 werd facebook meer bezocht dan Google in de VS. Een trend die ongetwijfeld ook zal overwaaien naar Europa en Nederland. Ongeacht de betrouwbaarheid van de cijfers, is duidelijk dat facebook een enorme groei doormaakt en sterk in opkomst is. Zeker wanneer ook het aantal personeelsleden (dat zijn er gerelateerd aan de waarde wel heel weinig) verder stijgt en meer ruimte ontstaat voor innovatie.
Dominantie Google eindig?
Naar aanleiding van een onlangs verschenen blogpost over de toekomst van SEO, heb ik besloten me nog iets verder uit te wijden over de dominantie van Google. Het wellicht meest bekende en machtige bedrijf ter wereld: dreigt het ten onder te gaan aan eigen succes?
Google: een miljoenenbedrijf
Het internettijdperk leent zich uitstekend voor explosieve groei van bedrijven die met iets goeds komen. Wat vaak een probleem is bij dergelijke bedrijven is dat er een prima product ligt, maar dat het ontbreekt aan een businessmodel. Vooropgesteld is dat iets waar Google geen last van heeft. Een duidelijke tactiek en vervolgens een effectief businessmodel.
Wetgeving
Een enorme bedreiging voor het verder uitkristaliseren van dat uitgekiende businessmodel is de wetgeving die eraan zit te komen. Wat als Google straks je e-mails niet meer mag scannen, wat als… de cookie wetgeving eraan komt zodat retargeting finito zou kunnen zijn en we niet meer op de huidige manier de effectiviteit van de AdWords campagnes kunnen meten? Een serieuze bedreiging, vooral omdat Google nog altijd het gros van de inkomsten uit AdWords en AdSense advertenties haalt. Voorlopig is het nog even afwachten hoe deze wetgeving eruit komt te zien, maar er zal in ieder geval behoefte ontstaan aan nieuwe / andere trackingmethoden.
Privacy
De discussie over privacy lijkt een gebed zonder einde. Ook het stukje ‘wetgeving’ wat hiervoor is besproken, is daar natuurlijk sterk aan gerelateerd. Al jarenlang woedt er onverminderd een discussie over hoe serieus Google omgaat met het begrip privacy. Bekijk voor meer informatie het artikel: Google & Privacy.
Autoriteit Financiële Markten
Google is groot, volgens velen zelfs te groot. De Amerikaanse AFM zit dan ook bovenop Google en wil het fijne weten van alle overnames. Als vertragende factor kan dit de slagkracht van Google verminderen en laat dat nu net zo belangrijk zijn in een online omgeving!
Iets met een schoenmaker?
Schoenmaker blijf bij je leest, je kent het spreekwoord zonder twijfel. Google is steeds op zoek naar nieuwe mogelijkheden en kansen… ook wanneer deze ver buiten het internet vakgebied liggen. Is dat verstandig? Vraagt een dynamische en turbulente omgeving als internet niet om volledige toewijding en aandacht? De tijd zal het leren!
Afhankelijkheid AdWords
Google is voor haar omzet nog grotendeels afhankelijk van het AdWords netwerk. Niet zo gek, want AdWords advertenties komen we werkelijk waar overal tegen. Een aanval op het AdWords programma zou desastreus zijn. Toch lijkt het, voor Nederland en misschien Europa, wel alsof er een grote bedreiging ontstaat in de nieuwe cookie-wetgeving. Het niet kunnen bieden van rendement en gerichte advertenties slaat een gat in de effectiviteit voor zowel adverteerder als publisher. Google zal dus moeten overwegen om andere tracking technieken te gebruiken. Daar liggen overigens ook wel weer kansen en Google zou op dit soort bedreigingen normaal gesproken redelijk snel moeten kunnen reageren.
Kapers op de kust
Binnen de online marketing wereld doen steeds vaker geruchten de ronde dat Google nog wel eens wat marktaandeel zou kunnen gaan verliezen aan Bing. De zoekmachine van Microsoft heeft nu in Nederland nog een te verwaarlozen marktaandeel – iets wat de meeste Google Analytics accounts je zullen kunnen bevestigen. Natuurlijk heeft Google alleen maar terrein te verliezen, maar of Bing hier invulling aan kan geven middels bijvoorbeeld een aantal goede vertical searchers is nog maar zeer de vraag.
Voorgangers
Altavista was in de beginjaren van internet een groot succes. De eenvoud en de werking van de zoekmachine die voor die tijd best goed was, waren achteraf gezien de succesfactoren. Het ging pas echt fout toen Altavista een platform wilde worden, vol met gesponsorde resultaten en links. Altavista had een bereik, maar wie kent het nu nog? Vrijwel niemand! Het grote Altavista ging ten onder aan eigen succes. Loopt Google dat risico nu ook? Gaat Google Altavista achterna? Persoonlijk denk ik dat het lang zo ver nog niet is. Een aantal redenen waarom dit niet zo hoeft te zijn tref je in het vervolg van dit artikel aan.
Data is king
Google beschikt, door de enorme hoeveelheid services, aan een niet te onderschatten hoeveelheid data. Als iemand in staat zou zijn met nieuwe, succesvolle en innovatieve concepten te komen, is het Google. We weten niet of nauwelijks wat er op de achtergrond gebeurt bij Google. Google weet wat we mailen, wanneer we mailen, waar onze interesses liggen, van films tot zoekopdrachten: data, data, data. Daar gaat het om – en dit is een principe wat tot in de diepste vezel van het bedrijf aandacht krijgt.
If you can’t make it, buy it!
Google is groot geworden met de aankoop van bedrijven. Wanneer een concept te lastig lijkt om te bouwen of te vermarkten… koopt Google het gewoon! Kijk naar bijvoorbeeld YouTube. Het is slechts één van de vele voorbeelden. Dat wil niet zeggen dat alle successen gekocht hoeven te worden, maar het heeft Google wel ergens gebracht.
Het belang van Google
Wanneer we kijken naar investeringen, de hoeveelheid arbeidsplaatsen en de manier waarop veel organisaties afhankelijk zijn van Google, hoeft de zoekgigant niet voor een failliesement te vrezen :-). Google zit door de maatschappij verweven als een rode draad. Of we nu mailen, zoeken, routes plannen, bedrijven zoeken, filmpjes kijken… of ons bezig houden met een lange waslijst van andere activiteiten: Google zit overal. Dit platform en deze macht lijken Google onaantastbaar te maken.
Wat denk jij?
Persoonlijk denk ik dat Google langzaam wel de dominantie zal verliezen, maar verdwijnen lijkt me vooralsnog uitgesloten (op basis van de nu bekend zijnde informatie dan). Facebook neemt toe in invloed en zal ook breder gaan werken met meer services en meer diversiteit aan producten/diensten. Google zal het komende jaar nog steeds dominant zijn op het gebied van zoeken. Ik verwacht niet dat Bing in staat is om snel in te lopen op de zoekmachine reus (hoewel een samenwerkingsverband / integratie met facebook natuurlijk wel interessant zou zijn).
Voorlopig zijn er nogal wat verschillende gedachten over wat er gaat gebeuren met Google als dominante online speler. Wel lijkt, ook terugkijkend op voorgaande jaren, Google minder dominant te worden.