We kunnen eigenlijk niet meer zonder onze smartphone. We gaan er ook steeds meer mee doen. Steeds meer e-mail wordt via mobiele apparaten bekeken. Binnen een goed geïntegreerde online marketingaanpak is e-mail marketing dan ook een middel wat eigenlijk niet mag ontbreken.
E-mail: 47% opent op mobiel
Onlangs verscheen een update op het blog van eMailmonday met de actuele statistieken op het gebied van mobiele e-mail. Daaruit blijkt dat 47% van de e-mail berichten vanaf een mobiel apparaat wordt geopend. Vorig jaar lag dit percentage nog rond de 43%. Deze groei gaat vooral ten koste van het desktop gebruik. Dit daalde in een jaar tijd van 32% naar 28%. 30% van de consumenten leest e-mail zelfs alleen nog maar op mobiele apparaten volgens een onderzoek van Yesmail. Uiteraard zijn er per situatie verschillen in de manier waarop e-mail wordt geopend en via welk type apparaat. Wanneer u zich richt op consumenten kan dit percentage gemiddeld hoger liggen dan wanneer u zich bijvoorbeeld richt op B2B.
Groei mobiele e-mail zet door
De groei is er nog lang niet uit. Het aantal gebruikers van mobiele e-mail zal voorlopig nog flink toenemen. In 2013 waren er wereldwijd ca. 897 miljoen mobiele e-mail gebruikers. Dit aantal zal dit jaar naar verwachting uitkomen rond de 1,15 miljard en in 2017 rond de 1,8 miljard liggen. Pas in dat jaar zal het groeipercentage waarschijnlijk onder de 10% per jaar duiken, de komende jaren zal dit nog boven de 20% liggen.
E-mail marketing springlevend
E-mail marketing werkt nog. Sterker nog; e-mail is een van de meest populaire activiteiten op een smartphone. Een bijkomend voordeel is dat e-mail een stuk minder vluchtig is dan bijvoorbeeld sociale media. Natuurlijk staat of valt de effectiviteit van uw e-mail marketing inspanningen met de kwaliteit van uw opgebouwde database en de relevantie van de berichten die u naar gebruikers stuurt. E-mail marketing kan bijvoorbeeld een erg goed instrument zijn wanneer het gaat om retentiemarketing.
Mobiele e-mail marketing: belangrijk bij aankoopbeslissing
Verder blijkt uit Amerikaans onderzoek van Yesmail uit 2013 zien dat 70% van de mobiele aankoopbeslissingen beïnvloed wordt door promotionele e-mail en dat de waarde van een mobiele klik ongeveer dubbel zo hoog is als de waarde van een desktop klik. E-mail is dus springlevend, hoewel de effectiviteit natuurlijk per (bedrijfs)situatie kan verschillen.
Mobiele e-mail: aan de slag
Uw klanten lezen e-mail steeds vaker op hun mobiele telefoon, dat mag duidelijk zijn. Maar hoe gaat u daarmee om in bijvoorbeeld uw e-mail marketing activiteiten? En in hoeverre bent u klaar voor mobiele bezoekers op uw website – die bijvoorbeeld via de nieuwsbrief naar uw website komen?
Responsive e-mail
Hoe ziet uw e-mail (nieuwsbrief) eruit op mobiele apparaten? Dat is iets wat steeds belangrijker zal worden. E-mail die niet goed leesbaar is of zelfs onleesbaar via mobiele apparaten kan echt niet meer. Test uw eigen nieuwsbrief eens op verschillende mobiele apparten. Hoe leesbaar zijn uw nieuwsbrieven eigenlijk op smartphones en tablets? Realiseer u dat bijna de helft van alle e-mail hierop wordt geopend, waarmee dit het belangrijkste middel is.
Zorg voor een pakkende titel
Op de vraag waarom mensen een e-mail openen op een mobiel apparaat is het meest gehoorde antwoord: omdat het onderwerp interessant klinkt (38%). Daarnaast is het ‘bij blijven’ een argument wat vaak genoemd wordt (35%), gevolgd door het screenen van e-mail om deze later vervolgens op een laptop of desktop te lezen.
Wanneer u beschikt over een grote database, kan het raadzaam zijn om hiermee te testen. Diverse e-mail marketing programma’s beschikken over een functie om A/B tests uit te voeren op uiteenlopende factoren, waaronder het onderwerp van het e-mail bericht.
Responsive landingspagina’s
Een mobiele of responsive e-mail nieuwsbrief is natuurlijk een uitstekend begin, maar daarmee bent u er nog niet. Veel e-mail is gericht op actie. Vaak is dat weer het klikken op een link om naar een webpagina te gaan. Dan is het natuurlijk wel erg wenselijk dat ook die bestemmingspagina er goed uitziet op een mobiele telefoon. Beschikt u niet over een responsive of mobiele website? Dan kan het raadzaam zijn om te onderzoeken of er andere mogelijkheden zijn om er in ieder geval voor te zorgen dat uw landingspagina’s geschikt zijn voor mobiel. Let er daarbij wel goed op dat u ook conversie via een smartphone of tablet zo makkelijk mogelijk maakt.
Natuurlijk is het, zeker voor de langere termijn, ook goed om de overweging te maken om uw website zo te laten ontwikkelen dat deze ook optimaal toegankelijk is voor mobiele bezoekers.
Mobile first
Wanneer het gaat om (e-mail) marketing, stel dan uw mobiele gebruiker centraal. Dit is niet alleen om de praktische reden dat de beschikbare ruimte minder is op een smartphone, maar ook omdat het u ‘dwingt’ uw belangrijkste boodschap bovenaan te zetten. Een aantal trends en praktische tips over dit onderwerp kunt u vinden in een eerder artikel over Cijfers en en ontwikkelingen op het gebied van mobiel internet.