In dit tweede deel van tips voor je landingspagina gaan we vooral in op de indeling van je pagina en de inhoud ervan, om te zorgen voor meer conversie op je landingspagina.
Het meest belangrijke bovenaan
Zorg ervoor dat je de kern van de boodschap die je wil vertellen bovenaan de landingspagina zet. Het uitweiden en uitleggen komt later wel. Wees kernachtig en to the point om de aandacht van je lezer vast te kunnen houden. De titel van je pagina is daarin erg belangrijk. Werk bij voorkeur met een titel die de lading zoveel mogelijk dekt; waarbij je duidelijk maakt wat je aanbieding inhoudt.
Concreet aanbod
Kom met iets concreets. Iets met een kop en een staart, anders werkt je landingspagina nooit optimaal. Wanneer het product wat je aanbiedt vaag is, is in mijn optiek een landingspagina in de vorm van een salespage niet echt een goede oplossing. Daarnaast moet het aanbod in één oogopslag duidelijk zichtbaar zijn. Maak daarom je product/dienst het liefst visueel in een afbeelding.
Beperkt aanbod
Beperkt aanbod is eigenlijk een tweeledig uit te leggen begrip. We gaan hier in op aantallen. Het aanbieden van 10 producten op één pagina is not-done. Wanneer je van je landingspagina een salestijger wil maken, biedt dan bij voorkeur maar één product op die landingspagina aan. Anders bestaat er een grote kans dat er verwarring ontstaat.
Scanbaar
De landingspagina moet goed scanbaar zijn. Maak daarom goed gebruik van kopjes en opsommingen. De bezoeker van je landingspagina moet zelf makkelijk kunnen kiezen welke informatie wel of niet gelezen wordt. Daarbij moeten dus ook alle kopjes dus ook op zich leesbaar zijn.
Probleemherkenning
Zorg dat je bezoeker zich herkent in je verhaal. Dat kun je doen door aan probleemherkenning te doen. Vaak gebeurt dit aan het begin van een pagina. Zinnen als “Voelt u zich vaak moe en futloos” zijn aan de orde van de dag op landingspagina’s. Die herkenning is niets meer dan het ophalen van ja’tjes. Hoe vaker iemand al ja heeft gezegd, hoe makkelijker het uiteindelijk wordt om ook die laatste ja, de ja van conversie, uit te spreken.
Bezwaren wegnemen
Er zijn altijd redenen om dingen niet te doen. Bedenk eens wat voor jouw doelgroep mogelijke afhaakredenen zijn. Probeer daaruit de belangrijkste argumenten te halen en weerleg die op je landingspagina. Uiteraard is het fijn als dit kort en bondig kan.
Voordelen opsommen
Nadat je bezwaren hebt weggenomen, is het tijd om voordelen op te gaan sommen. Een fout die veel gemaakt wordt, is dat er voordelen in termen van kenmerken worden genoemd in plaats van voordelen. Richt je hierin dus puur op de voordelen voor de klant. “talk benefits, not features”. Ter illustratie; wanneer ik overweeg een andere auto te kopen omdat mijn huidige auto moeite heeft om mijn caravan door de bergen te trekken heb ik een concrete vraag. Wanneer de autoverkoper begint te roepen dat de auto waar ik naar sta te kijken 300pk heeft, is dat een typisch voorbeeld van een eigenschap. Hij zou in dat geval beter kunnen zeggen dat geen berg te stijl is omdat de auto zo’n sterke motor heeft. Om te voorkomen dat je toch in kenmerken gaat praten, zou je de opsommingen eens op wat willekeurige mensen kunnen testen die niet of minder betrokken zijn bij je product/dienst/bedrijf.
Dit deel is het vervolg op het artikel ‘tips voor een goede landingspagina‘. Binnenkort verschijnt een vervolg op dit artikel. Houdt de website dus in de gaten of meld je aan voor de nieuwsbrief! (aan de rechterkant van deze website).