Facebook… leuk, maar wat kun je er qua marketing mee? Er zijn verschillende marketing mogelijkheden voor dit Social Media platform. Hier vind je er een paar.
Meer dan blind iPads verloten
Wat vooral opvalt op Facebook is het chronische gebrek aan creativiteit waarmee veel beheerder van ‘fanpages’ te werk gaan. En eigenlijk gaat het daarbij nog niet eens alleen om creativiteit, maar meer nog om het ‘niet nadenken’ over acties. iPads zijn hot, dus dan verloten we die onder nieuwe ‘likers’. Snel bedacht, kost je €500 en het levert je een hoop fans op.
Als je MediaMarkt heet, kan ik zoiets nog wel snappen. Maar er zijn ook veel organisaties die niet zo heten en waarbij de iPad eigenlijk een ‘bedrijfsvreemd’ product is: het heeft niets te maken met wat het bedrijf doet. Wanneer je wat weggeeft, probeer dat dan op zo’n manier te doen dat je er het juiste publiek mee aantrekt. Er zijn facebook profielen die speciaal voor dit soort winacties zijn opgetuigd. De eigenaren van een dergelijk profiel gebruiken het alleen om mee te doen aan dit soort acties. Zo’n like levert je dus behalve een hoger totaal in het aantal likes nooit wat op.
Be Social
Social gaat vooral om interactie. Wanneer je serieus aan de slag gaat met Facebook, is het goed om dat in de gaten te houden. Social Media zijn uitstekend geschikt om bijvoorbeeld je product nog beter op je doelgroep af te stemmen en meer betrokken te raken bij je klanten.
Facebook Marketing Regels
Je kan en mag niet zomaar alles doen wat je bedenkt. Facebook legt een aantal beperkingen / regels op. Deze veranderen nogal eens, dus het is goed de regels goed in de gaten te houden. Op deze pagina vind je een nieuwsbericht over een aanpassing die eind augustus is doorgevoerd. Bekijk ook zeker even de Facebook pagina voorwaarden voordat je vol enthousiasme aan de slag gaat met facebook marketing.
Welke marketing mogelijkheden zijn er op Facebook?
Hoewel de mogelijkheden nogal eens veranderen, geeft onderstaande infographic denk ik een aardig overzicht van wat je qua marketing met Facebook kunt doen. Wanneer je aan de slag gaat met Facebook marketing, denk dan altijd vanuit je doelgroep: waar zit die op te wachten? Hoe is je doelgroep te bereiken en hoe kun je jouw bereik op een gerichte manier vergroten?
Veel succes met je Facebook marketing activiteiten!