Zoals ik op Twitter, LinkedIn en Facebook al bekend heb gemaakt: per 1 april ga ik me volledig richten op mijn bedrijf: XpertMarketing. Bijna 2 jaar heb ik ondernemen gecombineerd met parttime werken. Per 1 april ga ik me volledig richten op online marketing. De ervaringen van de afgelopen 2 jaar wil ik in deze post met je delen.
(te) Lang nadenken
Voordat ik begon met ondernemen heb ik er eerst erg lang over na moeten denken. Wat wil ik, wil ik dit wel, hoe moet mijn bedrijf eruit gaan zien, biedt het mogelijkheden… zeg maar zo ongeveer alle standaard vragen die er in eerste instantie bij je naar boven komen borrelen. Je ontkomt niet aan dit proces – en dat is ook niet erg. Het hoort erbij. In de loop van het proces zul je zien dat het allemaal steeds duidelijker wordt. De uitzondering zit vaak in een aantal ‘vakgebieden’ waar je zelf te weinig kennis van hebt. Op een gegeven moment werden de plannen steeds concreter en ga je globaal in beeld krijgen:
- Wat je precies wil gaan doen
- Waar je zou moeten beginnen
- Wat de consequenties zijn van het eventueel beginnen
- Waar je blinde vlekken zitten en je dus expertise van anderen nodig hebt
- Hoe het bedrijf zou kunnen gaan heten
Rechtsvorm
Wanneer je voor jezelf gaat beginnen kom je voor keuzes te staan: welke rechtsvorm neem ik? Voor mij was dit, gezien het karakter (parttime, geen compagnon), de verwachte omzet en de beperkte risico’s geen lastige keuze. Een eenmanszaak moest het worden! Wanneer je hier zelf geen gevoel bij hebt, kun je het beste advies inwinnen bij bijv. een boekhouder of accountant.
Doelen
Wat wil je? Ja, nu… maar wat wil je uiteindelijk bereiken met je eigen bedrijf? Wil je personeel of juist niet? Zo ver is het misschien nog lang niet, maar over 5 jaar? Bepaal doelen, dat houdt je ook scherp. Realiseer je echter wel dat doelen niet heilig zijn. Doelen zijn streefcijfers, die je afhankelijk van tijd en ontwikkelingen aangepast kunnen worden.
Doelen geven je richting, houden je scherp en gaan over véél meer dan alleen omzet!
Parttime starten
Voor mij was het een duidelijke en bewuste keuze om parttime te starten met online marketing bureau XpertMarketing. Omdat mijn toekomst qua wonen en werken nog onzeker was, leek me dit het verstandigst. Daarnaast houdt je de zekerheid qua inkomen en kun je zo rustig ontdekken of ondernemen iets voor je is. Het heeft natuurlijk niet alleen maar voordelen. Je moet bereid zijn om veel tijd vrij te maken voor de bedrijf en daarmee dus naast een fulltime job lange dagen te maken. Misschien is het juist daarom wel erg belangrijk dat je vooral veel plezier in je onderneming hebt! Een aantal handige tips wanneer je wil starten lees je in deze blogpost: 10 tips voor startende ondernemers.
De Start!
Mijn echte start was pas een feit toen ik eigenlijk twee klanten kreeg. Hiermee heb ik geluk gehad, het kwam op vrijwel hetzelfde moment. Na een gesprek met een administratiekantoor (mijn blinde vlek) stond mijn besluit vast: Ik ga ondernemen. Dan is het eigenlijk een kwestie van: naar de KvK, je website optuigen (huisstijl en logo had ik al gemaakt), algemene voorwaarden maken, teksten schrijven en go for it! Het ondernemen deed – en doe ik nog steeds – gewoon vanuit huis. In mijn geval is dat prima te doen, realiseer je wel dat je ook daarvoor kosten moet rekenen wanneer dat niet het geval is.
Software
Er is genoeg te koop en te krijg. Op een gegeven moment moet je echter wel het no-budget stadium voorbij. Realiseer je dat kwalitatief goede software geld waard is. Wanneer je hierdoor efficiënter kunt werken, zit daarin je besparing. Zeker wanneer je voorraad tijd je knelpunt is, zit hierin de winst.
Netwerk
Zowel online als offline kun je netwerken. Denk aan twitter, facebook, linkedin etc. Maar ook een businessclub doet wonderen. Je collega ondernemers kunnen als klankbord dienen, je uiteindelijk zakelijk wat opleveren en bieden de nodige gezelligheid! Ook ontspanning heb je als hard werkende ondernemer natuurlijk nodig!
Deel zonder verwachting
Het is belangrijk om je kennis te delen. Wanneer ik kijk naar mijn eigen toepassing van Social Media, probeer ik regelmatig vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Dat kan door dat sommige mensen top of mind bij je zitten. Deel je kennis, zorg voor interactie en ook jij komt top of mind te zitten. Social Media is een schitterend platform om kennis en ervaringen te delen. Vooral mensen die delen zonder er direct iets van terug te verwachten kunnen het ver schoppen binnen dit platform!
Van parttime naar fulltime
Nu zit ik dan op een moment dat de tijd naar mijn mening is om de sprong in het diepe te wagen. Sinds mijn start in 2009 ben ik twee maal verhuisd – wat consequenties heeft qua netwerk natuurlijk. Inmiddels heb ik geprobeerd door bloggen, social media etc. een bepaald beeld op te bouwen. Nu is daar dan het besluit: ervoor gaan. Daar gaat natuurlijk wel het een en ander aan vooraf. Allereerst: wat is de verhouding tussen bruto omzet en je netto inkomen? Daarvoor gebruikte ik deze calculator. Door de parttime ervaring die ik inmiddels heb opgedaan, weet ik een beetje wat mijn kantoorkosten zijn. Denk aan je administratiekosten (boekhouder of accountant), reis- en verblijfkosten, je niet overhead in de zin van niet productieve uren, abonnementen etc. Omdat het administratieve deel voor mij een redelijk blinde vlek is (ik ben er geen expert in en vind het niet leuk) heb ik me adviestechnisch bij laten staan. Rekenen, puzzelen, prognoses maken en noem het maar op. Uiteindelijk was daar het besluit: ik ga ervoor.
Toekomst
Hoewel je altijd een (gecalculeerd) risico neemt, ga ik er gewoon voor. De toekomst is nooit zeker, dat wordt ook in loondienst gevallen nog wel eens overschat. Je moet wel een beetje durven, maar het moet ook kunnen. Een afweging die niemand voor je kan maken. Je kunt het nodig advies inwinnen, maar uiteindelijk moet je het zelf doen!
Wat doe je?
XpertMarketing is inmiddels voorzien van een – vind ik – mooie slogan: Zorgt dat je gevonden wordt! Dat geldt vooral voor het online vakgebied. Door online marketing middelen als SEO, SEA, Linkbuilding, affiliatemarketing en het verbeteren van de effectiviteit van je website in te zetten, kan je business groeien. Online marketing is een snel veranderende wereld. Wanneer dit je blinde vlek ik, kan XpertMarketing de oplossing zijn:-).
Op de hoogte blijven? Volg me dan ook op Twitter, LinkedIn of Facebook.