Op maandagavond 11 oktober ontstond op Twitter via de #blogpraat een discussie over het doel van bloggen en of er betaald zou moeten worden voor content. Verschillende ideeën en mogelijkheden passeerden de revue. Tegen mijn verwachting in bleek dit onderdeel behoorlijk actueel te zijn binnen de ‘doelgroep’. Er waren ook aardig wat vragen over hoe je beter zou kunnen worden van je blog. In deze blogpost zal ik hier wat verder op ingaan.
Een klein hoogtepunt van de discussie was denk ik wel dat Joost de Valk zich uitliet over zijn blog. Deze informatie is als case opgenomen.
Waarom blog je
Misschien heb je het artikel ‘9 redenen om te gaan bloggen‘ al gelezen. Zo niet, dan is het vooral een goed idee als je nog niet blogt en twijfelt of je wel wilt bloggen. Er zijn tal van redenen waarom mensen bloggen. Daar zit ook de reden tussen dat sommige mensen er ‘rijk’ van willen worden. Voor anderen is het een stukje enthousiasme over een vakgebied, frustratie over dingen die constant fout gaat, de ambitie om een autoriteit op een bepaald vakgebied te worden of… vul maar in. De redenen lopen uiteen, maar op een gegeven moment zul je gaan denken: hoe kan ik mijn blog commercieel inzetten in termen van omzet. Dat blijkt voor velen best lastig te zijn.
Doelstellingen voor je blog
Het is goed om eerst te kijken naar je doelstellingen. Wat wil je bereiken met het commercieel inzetten van je blog? Wil je bijvoorbeeld meer opdrachten binnenhalen? Of ga je voor omzet vanuit advertenties? Op het moment dat deze vraag duidelijk is, kun je erop in gaan spelen. Een aantal soorten omzet zullen kort worden beschreven.
Aanvullende diensten
Een mooi voorbeeld van een blog waarbij de omzet uit aanvullende diensten moet komen is KarelGeenen.nl. Onder iedere blogpost staat een commerciële melding van Karel. Eerst was het doel om AdWords gerelateerde diensten te verkopen via Yargon, nu staan er links op naar een abonnementssite: Yoozie.net.
Meer opdrachten
Een ander voorbeeld is het binnenhalen van meer opdrachten. Met XpertMarketing is dat voor mij persoonlijk een doel. Het gaat erom dat je jezelf profileert door je blogs, waardoor je ‘bekender’ wordt bij potentiële opdrachtgevers en waardoor je ook gevonden wordt. Hoewel ik niet zoveel blogs plaats, merk ik toch dat het werkt.
Vergroten netwerk
In bijna iedere blogpost staat er wel een link naar mijn Twitter profiel. Door te bloggen en op andere manieren aanwezig te zijn op het web kun je het sociale netwerk aardig uitbreiden. Een mooi voorbeeld hiervan is dat ik met een item kwam over hoe je meer followers krijgt op twitter, terwijl ik zelf op dat moment maar door minder dan 40 mensen werd gevolgd. Van je netwerk kun je leren, je netwerk houdt je op de hoogte van trends en nieuws, zoals je dat zelf ook doet naar je netwerk toe. Wanneer je eens een vraag hebt, is je netwerk ook een krachtig middel om die vraag te beantwoorden. En uiteindelijk kun je een sociaal netwerk ook inzetten om je omzet te vergroten.
Harde Euro’s
Het kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon harde euro’s wilt zien, omdat je bijvoorbeeld geen bedrijf hebt wat interessant is voor de doelgroep waar je over schrijft. Wanneer je blog genoeg bezoekers trekt, kun je bijvoorbeeld advertenties gaan verkopen of affiliatemarketing materiaal opnemen. Hoe gerichter je dit doet, hoe beter het effect zal zijn. Verder zou je kunnen overwegen om af en toe een commerciële post te plaatsen, maar let dan wel op dat je dit herkenbaar doet en niet te vaak.
Wat je nog meer krijgt
Bloggen heeft heel veel voordelen. Behalve de mogelijkheden, zul je uiteindelijk nog een aantal zaken krijgen – wanneer je goed blogt natuurlijk. Denk hierbij aan zaken als:
Autoriteit opbouwen met je blog
Door veel over een bepaald onderwerp te schrijven, zul je een bepaalde autoriteit opbouwen. Als jij expert in je vakgebied weet te worden, kan het zijn dat je gevraagd wordt om te spreken op beurzen of congressen. Daarnaast verkoopt autoriteit zichzelf uiteindelijk. Dat zal dadelijk in de case ook wel duidelijk worden.
Backlinks
Wanneer je een autoriteit bent, zullen andere bloggers of online schrijvers ongetwijfeld naar je gaan verwijzen. Die verwijzingen naar je blog leveren meteen een backlink op en uiteindelijk linkwaarde. Deze backlinks (onder bepaalde voorwaarden) hebben een goede invloed op je vindbaarheid.
Waardering
Een moeilijk te meten en uit te drukken begrip is waardering. Zelf ben ik altijd weer erg blij wanneer ik een blog schrijf wat gelezen en gewaardeerd wordt. Dat is vaak ook af te leiden aan de commentaren op je blogpost.
Case: Yoast.com
Joost de Valk is uitgegroeid tot een autoriteit (zo niet dè autoriteit) op het gebied van WordPress SEO. Via zijn blog op Yoast.com post hij regelmatig interessante artikelen over hoe je meer kunt halen uit WordPress. Hij gebruikt diverse manieren om zijn blog ook naar een commercieel voordeel om te zetten:
Advertenties & Affiliatedeals: Aan de rechterkant van zijn website staan advertentieblokken
Doneer buttons: Wat ook uit de #blogpraat al bleek, deze buttons leveren niet zoveel op, maar toch… het zijn wel weer extra inkomsten.
Commerciële posts: af en toe plaatst Joost een commerciële post, waarbij hij bijvoorbeeld in gaat op SEO en hosting. Op die manier zit er nog een vorm van toegevoegde waarde aan de post voor een lezer.
Meer opdrachten: Joost is een veel gevraagd spreker en analyseert ook websites. Zijn blog resulteert uiteindelijk dus ook in meer opdrachten.
Ook over de ‘harde contanten’ deed @yoast een uitspraak:
Slot
Zoals je ziet, er zijn tal van mogelijkheden om je blog commercieel in te zetten. Ongetwijfeld heb ik niet alles in deze post genoemd. Ik ben dan ook erg benieuwd naar wat je aan dit overzicht en deze discussie hebt toe te voegen!