Waarschijnlijk heb je het al gezien, Google AdWords rolt de functionaliteit ‘geoptimaliseerde campagnes’ uit. Daarmee ontstaan er binnen één advertentiecampagne mogelijkheden op verschillende targetingsopties te gebruiken.
Aanleiding geoptimaliseerde campagnes
Dat ‘mobiel’ steeds belangrijk wordt hoef ik je vast niet uit te leggen. Ook het advertentieprogramma van Google: Google AdWords speelt hierop in. De verschillende apparaten waar mensen op een dag tussen schakelen hebben vaak ook een andere behoefte wanneer het gaat om informatie.
Op het eigen blog gebruikt Google het voorbeeld van een pizzeria. Een prima voorbeeld, want de geoptimaliseerde functies zijn vooral interessant voor wie lokaal actief is en in wil spelen op directe behoefte.
Belangrijkste functies
Het op één plaats beheren van verschillende targetingfuncties, dat is eigenlijk de belangrijkste verbetering. Je kunt spelen met budgetten en deze afstemmen op tijd, geografische kenmerken en het type apparaat wat wordt gebruikt. Zo kan voor mobiele zoekopdrachten een andere uiting, met andere extensies worden getoond dan wat wanneer iemand een reguliere desktop gebruikt. Denk daarbij aan locatiegegevens en bijv. een ‘click to call’ uiting – of meteen een link naar een app.
Nu is dat ook wel mogelijk, maar dan moet e.e.a. wel verwerkt worden in een aparte campagne. Dat komt dus neer op een aantal extra handelingen. Wel interessant is dat adverteren op ‘contextueel’ niveau steeds belangrijker wordt.
Conversietypen meten in AdWords
Wat wel prettig is, is dat verschillende soorten conversie beter kunnen worden gemeten. Het was erg lastig om telefoongesprekken te meten of app downloads vast te stellen. Google is bezig om de rapportage mogelijkheden verder te verbeteren, maar is daar nog niet helemaal klaar voor. Het goed meten van de click to call functie blijft voorlopig lastig.
Uitrol
Google AdWords is al begonnen met het uitrollen van de zgn. geoptimaliseerde campagnes. Medio dit jaar wordt verwacht dat alle campagnes zijn omgezet naar geoptimaliseerde campagnes.
Geoptimaliseerde campagnes in Google AdWords: Samenvattend
Samenvattend kan gesteld worden dat de wijzigingen vooral betrekking hebben op mobiele apparaten. Gecombineerd met het type apparaat kunnen biedingen en uitingen worden aangepast. Ook wordt werk gemaakt van een betere rapportage functionaliteit en het meten van andere soorten conversie dan het online invullen van bijvoorbeeld een formulier.
Met name wanneer het gaat om mobiele gebruikers zijn er dus behoorlijke stappen gemaakt. Dit is weer een stapje in het proces om relevantie van advertenties te verbeteren. Niet alleen is die relevantie het bestaansrecht van Google, maar ook kan hiermee de omzet van de zoekmachinereus weer verbeterd worden. En voor de adverteerder? Die kan campagnes verbeteren en effectiever maken.
Meer weten? Bekijk dan ook even het onderstaande filmpje van Google. Je kunt hier ook de informatie die Google zelf geeft over Geoptimaliseerde campagnes bekijken.