Adverteren in de zoekmachine is niet meer wat het is geweest. Google AdWords is zo langzamerhand uitgegroeid van een ‘eenvoudige advertentietool’ tot een ‘behoorlijk complex systeem met talloze mogelijkheden’. Voor wie er weinig verstand van heeft, wordt het steeds moeilijker. Daarom in dit item een handige tip over werken met uitsluitingszoekwoorden!
Wat zijn uitsluitingszoekwoorden in Google AdWords?
In de kern is Google AdWords het adverteren in de zoekmachine, op basis van zoekgedrag van de gebruiker. De Google bezoeker typt zoekwoorden in om iets te vinden. Adverteerders spelen daarop in. Nu wil je echter niet op alles gevonden worden. Stel, je levert exclusieve horloges. Gebruikers die ‘horloges’ zoeken wil je bedienen, maar wie op zoek gaat naar ‘goedkope horloges’ is niet je doelgroep. Door ‘goedkope’ als uitsluitingszoekwoord toe te voegen, kun je zorgen dat je advertenties niet worden vertoond. Een uitsluitingszoekwoord voorkomt dus advertentievertoningen bij zoekopdrachten die voor jouw business niet relevant zijn.
Uitsluitingszoekwoorden? In zo’n vaart zal het niet lopen
Het kan raar lopen. Een concreet voorbeeld vinden we op het gebied van iPads. Zoals de afbeelding laat zien, zijn er talloze mensen op zoek naar een voordeeltje in de vorm van een gratis iPad. Ook hier zijn er nog steeds bedrijven die adverteren om zo iPads te verkopen voor een bedrag wat behoorlijk hoger ligt dan gratis. Hoe effectief zou zoiets voor jou zijn? Volumes van ‘gratis’ zoekwoorden kunnen op sommige momenten het volume van relevante zoekwoorden overstijgen.
Andere toepassingen
Stel dat je een campagne hebt voor een product. Daaronder hangen advertentiegroepen met verschillende merken. Wanneer daar ook een aantal generiekere zoekwoorden aan zijn toegevoegd, wil je de meest relevante natuurlijk laten zien. Wanneer je een campagne hebt voor TV’s en je verkoopt de merken Philips en Samsung, dan wil je wanneer een zoekopdracht Philips bevat de advertentie voor Philips TV’s tonen. Om dit te kunnen doen, kun je een uitsluitingszoekwoord (of negative keyword) toevoegen aan de Samsung campagne: Philips. Natuurlijk verdient het de aanbeveling dit andersom ook te doen.
Hoe voeg ik uitsluitingszoekwoorden toe in Google AdWords?
Dit is het mooiste aan het hele verhaal. Het is enorm eenvoudig. Je kunt kiezen of je uitsluitingszoekwoorden op advertentiegroep of campagne niveau wil toevoegen. Ga naar het tabblad ‘zoekwoorden’ en klik op ‘zoekwoord toevoegen’. Daar voer je het gewenste zoekwoord in, waarbij je een ‘-‘ voor het zoekwoord zet. In eerder genoemd voorbeeld voeg je dus –philips toe als zoekwoord.
Hulp nodig met Google AdWords?
Het advertentieprogramma van Google wordt steeds complexer. Wil je aan de slag met Google AdWords en weet je niet waar te beginnen? Of wil je jouw campagne laten analyseren en optimaliseren door een specialist? Neem dan contact op! XpertMarketing is een Google AdWords Certified Partner – zo weet je dat je campagnes in goede handen zijn.