Na de Verenigde Staten werden onlangs in Spanje, Italië en Nederland de deuren van het Google Merchant Center geopend. Dit betekent dat vanaf nu ook Nederlandse webshops hun producten kunnen uploaden.
Google Shopping: Al eerder in Verenigde Staten
In december schreef ik al over verwachte wijzigingen in zoeken via Google. Daarbij kwam ook Google Product Search ter sprake. Deze verwachting werd vooral gebaseerd op waarnemingen vanuit de VS, waar al producten verschenen in de zoekindex. Een naam voor de functie was er nog niet echt.
Google Shopping
Inmiddels is het Merchant Center geopend, wat iedere website eigenaar zijn of haar feeds kan uploaden. Uiteindelijk worden de producten, bij een relevante zoekopdracht, getoond in de natuurlijke (organische) zoekresultaten. Van de producten zal een afbeelding, korte omschrijving en de prijs zichtbaar zijn, zoals in de afbeelding zichtbaar is.
Wie denkt dat Google de rol van bestaande webshops over gaat nemen zit er volgens Google zelf in ieder geval naast. Google Shopping zal worden gepositioneerd als een productenzoekmachine en niet als een mega webshop. Op de resultaatpagina komen behalve productkenmerken ook waarderingen te staan. Voor velen wellicht het meest interessante is dat deelname aan Google Shopping voorlopig gratis is.
Aanloop Google Shopping
De voorbereidingen op Google Shopping zijn al sinds de zomer van 2010 aan de gang. Emerce kwam aan het einde van de zomer al op de proppen met dit nieuws. Na een periode van uitgebreid testen, het openen van Google Shopping in de VS, Duitsland, Engeland en Frankrijk medio vorig jaar, wordt het product dus nu ook in Nederland uitgerold.
Google Shopping: Prijsvergelijker
Op basis van de voorgaande informatie kunnen we dus concluderen dat Google Shopping eerst vooral ingezet zal worden als prijsvergelijker. Daarmee lijkt de functie op de functie die huidige prijsvergelijkers al hebben binnen de markt. Denk daarbij aan bijvoorbeeld Kieskeurig of Kelkoo.
Google: Op weg naar ultieme dominantie?
Na een aantal voorgaande toevoegingen in de functionaliteit en veranderingen in de weergave van zoekresultaten, is dit natuurlijk weer een verandering. In de afbeelding van het Amerikaanse voorbeeld is duidelijk te zien dat Google hard op weg is om met eigen services de zoekresultaten te vullen. Dit heeft er uiteraard toe geleid dat er nogal wat commotie en kritiek is ontstaan op Google Shopping. Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar hoe ver dit door kan gaan en wat precies de criteria zijn voor het tonen van producten. Er bestaan natuurlijk tal van producten die op misschien wel 500 plaatsen te koop zijn: wat zal er dan worden getoond? Wel kan gezegd worden dat dit, net als nu bij Google AdWords het geval is, een uitstekende ondergrond vormt voor het op termijn toepassen van een veilingmodel.
Bijzonder moment
De introductie van Google Shopping komt op een wat bijzonder moment. Sinds een half jaar is Google namelijk websites zonder unieke content aan het bestraffen. Er zijn inmiddels de nodig penaltys en bans uitgedeeld aan met name websites die zich bezighouden met affiliate marketing. Dit vanwege het ontbreken van unieke content en dus het gebrek aan toegevoegde waarde. Wellicht dat deze beide ontwikkelingen wel iets met elkaar te maken hebben.