De ontwikkelingen binnen de zoekmachine marketing en zoekmachines als Google, gaan erg snel. Zo lanceerde Google onlangs een nieuwe functionaliteit op het gebied van zoeken. Wat Google al sinds 1997 doet met Google AdWords, is nu ook ingevoerd voor de reguliere zoekresultaten. Google personaliseert zoekresultaten steeds vaker, nu zelfs ook wanneer u niet beschikt over een Google Account. In dit artikel kort uitleg over gepersonaliseerd zoeken en de historie / ontwikkeling van gepersonaliseerd zoeken.
Personalisatie door Google: nieuw?
Tot op heden waren zoekresultaten universeel. Iedereen kreeg dezelfde zoekresultaten getoond. Uitzonderingen hierop zijn bijvoorbeeld een aantal resultaten op basis van taal of geografische targeting. Zoals in de afbeelding bij dit artikel is te zien, wordt het resultaat op basis van het de zoekterm ‘weerbericht’ getarget op de geografische locatie waar Google denkt dat de gebruiker zich bevind. Zoekresultaten voor mensen die over een Google Account beschikken werden ook al enige tijd gepersonaliseerd – zij het in beperkte mate. Personalisatie is binnen Google dus niet nieuw, maar eerder vernieuwd of uitgebreid.
Google AdWords: persoonlijk sinds 1997
Zoals in het inleidende stukje van dit artikel al is aangegeven: personalisatie door Google is niet nieuw. Al in 1997 begon Google met het personaliseren. Google AdWords werd al gepersonaliseerd op basis van ‘zoekverleden’ en dat geldt ook voor ingelogde Google gebruikers.
Iedereen: gepersonaliseerde zoekresultaten
Nieuw is echter wel het gepersonaliseerd zoeken voor ‘iedereen’. Google toont iedereen op basis van de bekende informatie (zoekopdrachten uit het verleden en andere opgeslagen informatie) nu beter afgestemde zoekresultaten. Ook is dit niet meer ‘voorbehouden’ aan zoekers met een Google Account, maar geldt het sinds kort voor iedereen!
Bezwaar tegen persoonlijke zoekresultaten?
Standaard worden zoekresultaten gepersonaliseerd, maar dit betekent niet dat u hier niets tegen kunt doen. Personalisatie wordt met name mogelijk door cookies en het zoek-/klikgedrag binnen Google. Wanneer u geen prijs stelt op gepersonaliseerde resultaten in de zoekmachine, zult u zich ‘actief’ moeten afmelden. Google biedt deze opt-out mogelijkheid.
Privacy?
Het was te verwachten: er laait een nieuwe discussie op met betrekking tot privacy. Hoe ver mag Google gaan om persoonlijke zoekresultaten te serveren? Wat weet Google van u? (Liever gezegd: wat weet Google nog niet van u?) en natuurlijk: welke voor Google ‘beschikbare’ informatie mag worden gebruikt? In dit artikel zal verder niet worden ingegaan op de privacy aspecten.
Zoekmachine optimalisatie (SEO) en personalistatie van Google
De introductie van gepersonaliseerd zoeken heeft ook invloed op het optimaliseren van uw websites voor de zoekmachine. De invloed van optimalisatie op gepersonaliseerde zoekresultaten is ook moeilijker te bepalen. Hoewel er qua SEO technieken in de basis niets zal veranderen, wordt het optimaliseren van uw website voor de zoekmachine wel lastiger vanwege de toegevoegde variabele: persoonlijke zoekresultaten. Dit heeft met name te maken met het meten van resultaten. Allereerst is dat er geen directe invloed is op het uitoefenen van invloed op zoekresultaten, ook als bezoeker kan dit niet. Een ander probleem is dat niet precies bekend is welke informatie Google gebruikt om met persoonlijke zoekresultaten te komen.
Hoewel Google vreselijk veel data verzamelt op de meest uiteenlopende manieren, zijn er nog heel veel mensen waarvan Google geen informatie heeft. SEO zal in de basis dus niets veranderen, maar resultaten worden moeilijker meetbaar naar mate het gebruik van gepersonaliseerde zoekresultaten toeneemt.