Enige tijd geleden schreef ik al over de stappen die Google maakte richting het vergelijken van producten. Ook in mijn verwachtingen op SEO gebied voor 2011 kwam het kort ter sprake. Inmiddels is het zo ver: Google Shopping is live!
Onderstaande afbeelding laat duidelijk zien dat er een extra onderdeel op de pagina met zoekresultaten is toegevoegd. In het voorbeeld is het resultaat op de zoekopdracht ‘Led tv’ weergegeven. De grote vraag die rest is: Wat gaat dit brengen? En welke consequenties gaat dit hebben voor vergelijkers als Kelkoo, Kieskeurig en Vergelijk?
Bèta Shopping
Op Marketingfacts verscheen nog geen uur geleden het bericht dat Google Shopping in Bèta is. Inmiddels laat deze afbeelding wel zien dat Google Shopping echter ook al te zien is in de zoekresultaten.
Resultaten filteren
In dit voorbeeld is het vooralsnog alleen mogelijk resultaten op prijs en aanbieder te filteren. Ook op TV als generieker zoekwoord zijn er tot dusverre niet meer mogelijkheden. Het zal echter een kwestie van tijd zijn totdat er meer mogelijkheden komen om producten te sorteren. Dit lijkt dus echt nog maar het begin te zijn.
Toekomst Google Shopping
Naast het verder filteren van zoekresultaten zal ook hier naar verwachting het Google AdWords model worden geïntegreerd. Persoonlijk verwacht ik dat deze integratie uiteindelijk verder zal gaan dan het tonen van producten in advertenties. Een bijvoorbeeld top 3 of 5 van ‘betaalde’ resultaten lijkt me zeker niet ondenkbaar. De detailpagina van een zoekresultaat lijkt hier ook uitermate geschikt voor. Een detailpagina is hieronder weergegeven.
More to follow zullen we maar zeggen. Zodra er meer detailinformatie bekend is probeer ik dat zeker zo snel mogelijk via o.a. twitter te delen.