De zoekresultaten van zoekmachine Google krijgen een nieuwe uitstraling. De opties aan de linkerkant van de zoekresultaten worden daarbij verplaatst naar boven.
Halverwege dit jaar testte Google al eens met de nieuwe layout onder een select aantal gebruikers. Inmiddels wordt de layout officieel steeds verder uitgerold. Dat begon met tablets, een paar weken geleden waren de mobiele telefoons aan de beurt en nu wordt de nieuwe look and feel ook uitgerold onder desktop gebruikers. Volgens Google geeft de nieuwe layout meer ‘lucht’ en benadrukt het de zoekresultaten beter. Omdat er nu geen ruimte aan de linkerkant verloren gaat, is de huidige layout ook geschikter voor weergave op verschillende apparaten / schermformaten. Daarnaast geeft het meer mogelijkheden om aanvullende informatie te tonen. Persoonlijk ben ik erg benieuwd wat de impact hiervan op de posities van advertenties zal gaan worden.
Lokale zoekmachine marketing belangrijker
De veranderde layout zoals aangekondigd op het blog van Google zelf doet ook vermoeden dat lokale zoekresultaten nog belangrijker worden. Waar normaal de filters links stonden, staan deze ook bovenaan de pagina. Dat betekent waarschijnlijk ook dat de aandacht voor het lokale aspect toe zal nemen – wat lokale optimalisatie steeds belangrijker maakt. Deze opmerking kan nog verder doorgetrokken worden. In mijn optiek voegt Google hierdoor de nodige relevantie toe aan zoekresultaten. Meer nadruk op de filters betekent dat er naar verwachting meer gebruik zal worden gemaakt van de filters. Dat zorgt voor meer relevantie voor de gebruiker. Anderzijds betekent dit dat marketeers van website meer rekening zullen moeten houden met de filters. Gerichte optimalisatie wordt belangrijker en stapje voor stapje zal de afstemming van zoekresultaten steeds meer een individuele kwestie worden.
De uitbreiding van ‘lokale zoekresultaten’ past goed binnen de drie mainstream trends van de afgelopen tijd: Sociaal, lokaal en mobiel. De zoekmachine wordt daarbij ook een steeds belangrijker element op het gebied van lokale marketing – waardoor het ook een steeds aantrekkelijker marketingmiddel voor MKB / Retail kan gaan worden.
Aan de slag met online marketing?
Wil je aan de slag met online marketing? Neem dan contact op.