Wil je weten wat er gaat veranderen aan Google? Er staat nog veel op de planning! In deze blogpost een kort overzicht van zaken die in de nabije toekomst verwacht kunnen worden. Een mustread voor wie op de hoogte wil zijn!
Eerdere wijzigingen in Google
Onlangs was er de introductie van Google Instant, waarbij je zoekopdracht automatisch wordt aangevuld. Inmiddels lijkt dat dit de longtail zoekopdrachten laat toenemen. Anders gezegd: de zoekopdrachten die worden uitgevoerd in Google worden langer, met meer woorden – en daardoor specifieker.
Vandaag ben ik hier echter eens wat verder ingedoken en lijken er nog veel meer wijzigingen door te worden gevoerd op termijn. Op welke termijn: “only Google knows”. Met de kerstdagen voor de boeg verwacht ik echter wel dat nog een aantal ontwikkelingen deze maand geïntroduceerd zullen worden.
Wijzigingen in AdWords
Een eerste verandering dient zich aan wanneer het gaat om AdWords. Momenteel wordt getest met een nieuwe weergave. Daarbij wordt, in dit specifieke geval, één AdWords advertentie getoond. De overige advertenties (in dit geval 8 meer) worden pas getoond na actie van de consument.
Dit kan erop duiden dat het belang van de eerste positie enorm zal gaan toenemen. Ook zullen er, wanneer deze functie wordt doorgevoerd, minder views worden gegenereerd. Echter, ook zal het volume (in clicks) hierdoor afnemen. Of dit een verstandige move is welke ook echt door zal worden gevoerd waag ik te betwijfelen. Verleiden doe je tenslotte met een advertentietekst en Google is ook gebaat bij het halen van een interessant volume qua clicks. Ik verwacht dat hierdoor het aantal clicks op natuurlijke zoekresultaten zal toenemen, ten koste van de clicks op gesponsorde zoekresultaten.
Wel leuk is dat er bij Google AdWords advertenties ook ratings worden weergegeven van de adverteerders. In Nederland heb ik dat nog niet gezien. Dit is iets wat op termijn ook ongetwijfeld op stapel staat voor Nederland.
Stimuleren Google Checkout
In het voorbeeld – de AdWords advertentie – is ook duidelijk een button te zien van Google Checkout. Google lijkt de eigen betaalmethode een extra impuls te willen geven door te vermelden dat bezoekers met deze methode kunnen betalen. Ik zou eerlijk gezegd niet weten bij hoeveel webwinkels in Nederland Google Checkout al wordt aangeboden, maar volgens mij valt dit volume tegen. Mede ook omdat tot nu toe iDeal voor zover ik weet nog niet wordt aangeboden en er in Nederland veel goede, alternatieve betaalsystemen bestaan. Het gaat dan om betaalsystemen waarbij je geen overbodige internationale betaalmogelijkheden hebt, maar juist wel de specifiek Nederlandse betaalmethoden zoals iDeal en eventueel acceptgiro (leeft die nog?).
Suggesties bij zoeken in Google
Op de afbeelding zijn ook verfijningsopties van de zoekopdracht te zien. In dit geval gaat het om merken, winkels en producttypes. Deze functie kwam ik nog niet eerder tegen in de resultaten. De vraag is in hoeverre deze verfijningsopties relevant zijn, wanneer hier middels Google Instant eigenlijk al op aan wordt gedrongen. Wanneer alleen een algemene zoekopdracht wordt gebruikt, zoals nu, heeft het echter wel enige toegevoegde waarde. Zo kan een gebruiker/bezoeker in een latere fase alsnog kiezen voor verfijning van de zoekopdracht. Daarnaast wordt in dit specifieke geval in Instant geen suggestie gedaan voor merken, winkels of producttypes. Dit kan natuurlijk goed met elkaar te maken hebben!
Google Product Search
Onderaan de screendump is een overzicht te zien van producten met afbeeldingen en beoordelingen. Dit wordt gevoed vanuit Google Product Search. In de verdere toekomst (ik denk persoonlijk niet voor de kerst) verwacht ik hiervan ook een uitrol binnen Nederland. Producten kunnen eenvoudig via een feed aan worden geboden, omdat Google Product Search al actief is in de VS, is de structuur van de feed al te bekijken.
Wat wel een grappig detail is, is dat de prijsrange van de getoonde producten vanuit Google Product Search rijk zijn in variatie. Allereerst de prijs: van €187 tot €1.495. Ook verschillen de merken van alle 5 de producten. Waarschijnlijk is dit gedaan om alle doelgroepen op een generiek zoekwoord deels te kunnen bedienen.
Hoe weet je dit?
Door af en toe te kijken naar wat Google doet in de VS, krijg je een uniek kijkje in de keuken van Google en kun je inschatten wat ons in Nederland te wachten staat. Veel wijzigingen worden eerst kleinschalig, in bepaalde ‘varianten’ van zoekmachines geprobeerd, om vervolgens uitgerold te worden over de andere zoekmachinevarianten.
Een ander belangrijk hulpmiddel voor mij is Twitter, zo blijf ik op de hoogte van wat er speelt en wordt ik vaak op nieuwe functionaliteiten geattendeerd. In dit geval gaat een bijzonder woord van dank uit naar Wiep Knol en Ruud Kok die me hierop attendeerden.
Ken je nog meer functies die binnenkort worden uitgerold of wil je jouw visie op deze blog delen? Laat dan een reactie achter!
Wil je op de hoogte blijven? Volg me dan op Twitter, LinkedIn of Facebook.
Hulp nodig bij je internet marketing activiteiten? Neem dan contact op!