Leuk dat Twitter, maar hoe kan ik de controle over mijn Timeline houden? Wanneer kan ik het beste mijn tweets plaatsen? En hoe kan ik makkelijk zien wie mijn twitter-vrienden zijn en wie mij niet terugvolgen? Zomaar wat vragen uit een ordinary day @ Twitter. In deze post aandacht voor een aantal handige Twitter tools.
Twitter tools
De in dit en het volgende artikel genoemde Twitter tools zijn niet de heilige graal of zoiets. Het zijn tools die ik zelf gebruik om te kijken hoe de vlag er op Twitter bij hangt. Voor vrijwel elke denkbare tool is wel een alternatief te bedenken, die zijn er ongetwijfeld ook voor de in dit item genoemde tools. Hopelijk heb je er in ieder geval iets aan! In dit eerste deel wordt ingegaan op mijn basistool voor Social Media tot nu toe. Misschien verandert dit op termijn door het gebruik van Google+, maar dat kan ik nu nog niet zeggen.
Daarnaast werd ik onlangs door twittervolger.nl benaderd die aangeeft gerichte volgers toe te voegen aan je twitter account. Deze ‘uitdaging’ wordt ook besproken in dit artikel. Binnenkort verschijnt er een artikel met nog een aantal handige Twitter Tools.
Twitter Tool 1: TweetDeck
Inmiddels heb ik al meerdere tools geprobeerd voor het posten van tweets. Voor op mijn laptop en desktop is Tweetdeck voor mij een perfecte tool. Enige tijd geleden is TweetDeck trouwens overgenomen door Twitter. TweetDeck is er voor desktop, iPhone, Android en voor Google Chrome. Voor mij kent deze manier van berichten versturen een aantal grote voordelen:
Meerdere Social Media accounts
Met TweetDeck kun je verschillende social media accounts bijhouden. Zelf gebruik ik het voor facebook, LinkedIn en verschillende Twitter accounts. Handig – en niet met alle tools mogelijk. Gelukkig gaat het niet om een permanente koppeling, maar een selectieve koppeling. Per gedeeld bericht kun je kiezen via welke kanalen je een bericht wilt verspreiden. Een ander voordeel is dat je (gratis) meerdere twitteraccounts kunt beheren.
Scheduled tweets
Je tweets inplannen en op gezette tijden versturen. Je kunt nu denken: daar wordt de wereld niet beter van, maar dat is denk ik wat kortzichtig. Ruim een jaar geleden kreeg ik nog wel eens klachten dat ik ’s ochtends als nieuwsjunk de online marketing websites afstruinde, nieuws zat te scannen en dat vervolgens deelde. Veel tweets in korte tijd was het gevolg. Door de berichten in te plannen kun je de tweet-druk wat meer verspreiden. TweetDeck is een Twitter tool die dit goed faciliteerd. Bovendien vergeet je geen enkele FollowFriday meer, omdat je ook deze tweets vast in kunt plannen.
Kolommen
Met Tweetdeck is het heel eenvoudig om kolommen aan te maken. Zo kun je inzicht krijgen in je ingeplande tweets, bepaalde hashtags volgen en bijhouden welke nieuwe volgers je hebt – inclusief inzage in hun profiel. Ook de mentions kunnen in een kolom worden gegoten, zodat je er nooit meer een mist.
Verder biedt TweetDeck ook de mogelijkheid om berichten langer dan 140 tekens te maken via de ‘Deck.ly’ functionaliteit. Via de Deck.ly variant wordt middels een link het volledige bericht getoond. Dit staat hier niet als voordeel genoemd omdat ik het persoonlijk als erg irritant ervaar. Daarnaast zit de kracht van twitter vaak juist in die 140 tekens, wat je dwingt bondig neer te zetten wat je te vertellen hebt.
Twitter Tool 2: Twittervolger
Tijdens de voorbereiding op dit artikel, werd ik benaderd door Twittervolger (info: affiliatelink). Ik was bezig met het uitdenken van een artikel, welke tools uitgelicht zouden moeten worden en of ik het bericht op zou knippen in twee delen (wat uiteindelijk dus wel is gebeurd). Al eens eerder heb ik Twitter wel geventileerd dat ik niet zo geloof in dit soort middelen. Waarom niet? Daar heb ik een aantal redenen voor:
- De kwaliteit van je netwerk gaat omlaag
- De automatische piloot kan de menselijke (sociale) factor in Social Media niet vervangen
- Automatisering draagt niet bij tot verbinding (engagement)
- De technieken zijn nog niet zo ontwikkeld dat het ‘zuiver’ gehouden kan worden in termen van kwaliteit
Online hoor ik verschillende geluiden over deze dienst. Ook positieve reacties van mensen die het verkeer naar hun website exponentieel zagen stijgen en daarmee een stukje omzet. Even snel rekenen: 3 maanden abonnement, €17,95 per maand, €53,85 totaal… stel dat je er toch een halve klant uit haalt, dan zou het natuurlijk interessant kunnen zijn.
Twittervolger gaf overigens aan een andere dienst te zijn dan vergelijkbare diensten, met name omdat de dienst erop gericht is volgers op basis van interesse bij elkaar te brengen. In onderstaand filmpje wordt de werking uitgelegd.
Hoewel ik er wel een verwachting over heb, heb ik er nog geen oordeel over. Waarom? Omdat ik het niet heb geprobeerd. Om wel een oordeel te kunnen vellen over de dienst heb ik besloten het te gaan proberen. Omdat één maand wel heel kort dag is voor zo’n test, gaat het om een periode van drie maanden. Ik ben benieuwd of het gaat werken en zal mijn zo objectief mogelijke mening delen op dit blog. Ik ben benieuwd naar het resultaat wat deze dienst in ca. 3 maanden gaat behalen. Totdat de testresultaten bekend zijn, blijft ik sceptisch over dit soort diensten en blijf ik er niet in geloven.
Meer Twitter Tools
In mijn volgende item beschrijf ik nog een aantal Twitter Tools die ik zelf gebruik. De nadruk zal dan vooral liggen op een aantal leuke cijfermatige tools. Sommige tools zijn alleen leuk, andere tools zijn ook nog functioneel.