Meten is weten. Maar wat valt er te meten binnen Social Media? En hoe kun je dat doen? Als vervolg op het vorige artikel, hierbij een vervolgartikel over Twitter Tools.In het vorige artikel werd al even stilgestaan bij een aantal Social Media tools / Twitter tools die ik zelf gebruik. Ook in dit item weer een aantal tools die soms leuk zijn en je soms voorzien van handige inzichten. Ook deze tools zijn niet heilig, wederom: er bestaan erg veel tools voor het monitoren, beheren of analyseren van je social media activiteiten.
Twitter Tool 3: Bit.ly
Een tool die ik gebruik is bit.ly. de URL verkorter die meer kan dan dat! De tool geeft je inzicht in het bereik van een URL en biedt de mogelijkheid om met maatwerk korte url’s te werken. Op die manier ontstaat inzicht in de meest populaire informatie die je deelt. Je kunt daar dus van leren door informatie beter af te stemmen op je doelgroep, mocht je dat willen.
Twitter Tool 4: Tweepdash
Om inzicht te kunnen houden in je volgers is Tweepdash een prima tool. Via een online omgeving log je in met je Twitter account, waarna je drie overzichtelijke kolommen te zien krijgt:
- Celebs (je volgt die personen, maar ze volgen jou niet)
- Fans (ze volgen jou, maar je volgt niet terug
- Friends (jullie volgen elkaar)
Daarnaast biedt de tool meteen de mogelijkheid om mensen te followen of te unfollowen. Door met je muis over de foto te bewegen, kun je meteen ook het bio van de tweep zien. Verder wordt de laatste tweet weergegeven en is zichtbaar hoeveel volgers deze persoon heeft en door hoeveel mensen de persoon zelf gevolgd wordt.
Twitter Tool 5: Crowdbooster
Een andere handige tool is Crowdbooster. Deze tool geeft je:
- inzicht in je invloedrijke volgers
- inzicht in de groei van het aantal followers
- inzicht in het bereik van je tweets
- inzicht in je meest fanatieke retweeters
- inzicht in het beste moment om je tweets te plaatsen
Het bereik lijkt gekoppeld te zijn aan het aantal volgers van jou en aan het aantal volgers van personen die een bericht retweeten. Handig is dat de tijdsspanne instelbaar is, zodat je inzichten kunt krijgen in trends over een langere termijn. Deze tool geeft op basis van je bereik van tweets ook aan op welk moment je het beste je tweets kunt versturen. Dit is overigens wel een wetenschap die je met een korreltje zout moet nemen, immers: wanneer jij nooit een tweet tussen 15.00 en 16.00 uur verstuurt, kan dit ook nooit jou ideale tweet moment worden. Hetzelfde geldt voor persoonlijke tweets afgezet tegen zakelijke tweets of het delen van nieuws. Nieuws zal eerder een retweet ontvangen dan je belevenissen in het weekend.
Twitter Tool 6: Twittercounter
Deze tool lijkt wel wat op die van crowdbooster… althans, qua cijfers. Ook hier kun je bekijken wat door de tijd heen het verloop in followers / following en tweets is. Als extraatje biedt twittercounter de mogelijkheid om je eigen statistieken te vergelijken met die van anderen. Ook zijn er een aantal basic statistieken te vinden m.b.t. ontwikkelingen per dag. Wanneer je upgrade naar een hoger abonnement biedt de service nog meer mogelijkheden. Het is een tool die ik zelf af en toe bekijken, gewoon omdat het leuk is.
Inmiddels probeer ik Twittervolger een tijdje. Erg positief ben ik nog niet, maar ik blijf het nog even proberen. So far zitten er veel onzinvolgers tussen. Wat wel opvalt is dat de auto-DM nog steeds niet is uitgestorven trouwens.