Je hebt er vast wel eens over gehoord: Rich Snippets. Het is een manier om te beïnvloeden hoe je zoekresultaat wordt getoond in de zoekmachine (Google). Maar op welke manieren toont Google eigenlijk zoekresultaten?
Zoekresultaten bij zoekopdrachten in Google worden steeds visueler en worden met steeds meer informatie verrijkt. Al een tijd geleden begon Google met het uitrollen ervan, maar de dominantie ervan in zoekresultaten neemt steeds verder toe. Vandaag kwam kwam ik een mooie afbeelding tegen waarin visueel wordt gemaakt hoe die zoekresultaten er dan uiteindelijk ook uit kunnen zien. Een deel van de weergavemanieren zijn beïnvloedbaar door het opnemen van Rich Snippets.
Hoe regel je Rich Snippets?
Google lijkt nog steeds redelijk willekeurig te werk te gaan wanneer het gaat om het tonen van ‘verrijkte zoekresultaten’. Google is uiteindelijk degene die bepaalt of er wat met de snippets gedaan moet worden. Je zult er in de meeste gevallen echter ook zelf wat voor moeten doen. Door het structureren van data is het mogelijk om in ieder geval aan Google te ‘vertellen’ dat je meer te bieden hebt dan alleen een Title en een Meta-description.
Via schema.org kun je jouw Rich Snippets in ieder geval opbouwen om je data op een goede manier aan te bieden aan Google. Vervolgens is het een kwestie van implementeren in de website en hopen dat Google ermee aan de slag gaat.
Hoe zien zoekresultaten eruit in Google?
Onderstaande afbeelding is een Amerikaans voorbeeld van hoe de zoekresultaten eruit kunnen zien. Overigens zijn niet alle getoonde weergaven beïnvloedbaar door het gebruik van Rich Snippets!
Zoals je ziet zijn de verschillende items gemarkeerd met een letter. De groen gekleurde letters gaan daarbij over lokale zoekresultaten, de paarse markering heeft betrekking op advertenties. Blauwe letters hebben betrekking op ‘Knowledge Graph’ resultaten, groen/blauw gekleurde letters laten resultaten uit ‘vertical search’ zien. Dat kunnen nieuwsberichten, video’s of bijvoorbeeld afbeeldingen zijn. Wat niet in één van deze categorieën valt is met een grijze letter aangeduid.
Meer informatie over de verschillende manieren waarop Google zoekresultaten toont is te vinden in de uitleg bij dit artikel.
Wil je kijken welke mogelijkheden er er voor jou zijn om beter zichtbaar te worden in de zoekmachine?
Maak een afspraak »