Een ideaal artikel voor wie werkt met Google AdWords maar meer uit zijn campagne wil halen. In dit artikel kijken we naar het testen van verschillende advertenties in Google AdWords.
Je Google AdWords campagne draait… en nu?
Rustig achterover leunen is er niet bij. In een opstartfase van een advertentiecampagne zijn er altijd dingen waar je niet aan hebt gedacht. Het werk begint nu pas echt: je campagne moet je in de gaten gaan houden en waar nodig bijsturen. Een constant proces, hier een handige tip over je advertentieteksten.
Advertenties: hoeveel heb je er?
In Google AdWords heb je de mogelijkheid om verschillende advertenties per advertentiegroep in te stellen. De grote vraag is natuurlijk: heb je dat al gedaan? Indien het antwoord op die vraag ‘nee’ is, ligt daar je eerste winst.
Zelf zorg ik dat vrijwel iedere advertentiegroep twee of drie advertenties heeft. Vanuit de statistieken wordt dan vanzelf duidelijk welke advertenties goed en welke minder goed presteren. Wanneer je in de AdWords account kijkt op ‘advertentiegroep’ niveau, ga je naar het tabblad ‘Advertenties’. Daar zie je welke advertenties zich nu in de advertentiegroep bevinden. Via de knop ‘Nieuwe advertentie’ kun je vervolgens extra advertenties toevoegen. Benadruk daarin bijvoorbeeld een ander (ver)koopargument of noem in de ene advertentie wel een prijs en in de andere niet. Zorg in ieder geval voor wat verschillen. Je bent nu bijna klaar om te testen.
Campagne instellingen
Voordat je goed kunt testen is het handig je campagne instellingen aan te passen. Let wel goed op: deze instellen hebben betrekking op je hele campagne. Google zal waarschijnlijk anders zelf gaan optimaliseren op klikken. De ervaring leert dat al behoorlijk snel gebeurt, zodat de meetgegevens nog niet echt betrouwbaar zijn. Beter is het om dit op wat langere termijn te doen – meer volume zorgt immers voor een representatiever beeld.
Daarom kun je het beste je instellingen aanpassen. Ga naar het tabblad ‘instellingen’. Wanneer je niet op het goede niveau zit (bijv. op advertentiegroep niveau) dan zal Google je verwijzen naar de instellingen op campagneniveau. Wanneer je vervolgens naar beneden scrollt, zie je ‘geavanceerde instellingen’ staan. Daaronder staat ‘Advertentieweergave: advertentieroulatie, frequency caps’. Klik op die regel en je ziet onderstaand beeld wanneer bij ‘advertentieroulatie’ op ‘bewerken’ klikt.
Afhankelijk van hoeveel volume er zit in je advertentiegroep, kun je één van de laatste twee keuze maken. Je kunt kiezen voor een gelijkmatige periode van 90 dagen of zelfs voor rouleren voor onbepaalde tijd wanneer je het zelf in de hand wil houden.
In dat laatste geval is het uiteraard belangrijk je campagnes goed in de gaten te houden.
Testen & Optimaliseren
Dan kan het grote testen en optimaliseren beginnen. Je kunt af en toe advertenties toevoegen of de slechtst presterende advertentie verwijderen en er een nieuwe voor in de plaats zetten. Niet alleen zorgt dit voor een effectievere inzet van Google AdWords, maar ook kan het je handige informatie geven over je potentiële klant. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat ‘snelle levering’ een minder goed argument is dan ‘2 jaar garantie’ – of andersom.
Veel succes met het optimaliseren van je Google AdWords campagne!
Hulp nodig met Google AdWords?
Het advertentieprogramma van Google wordt steeds complexer. Wil je aan de slag met Google AdWords en weet je niet waar te beginnen? Of wil je jouw campagne laten analyseren en optimaliseren door een specialist? Neem dan contact op! XpertMarketing is een Google AdWords Certified Partner – zo weet je dat je campagnes in goede handen zijn.