In deze – voorlopig laatste – editie van de artikelen over landingspagina’s kijken we naar het verleiden van de klant, het formulier en wat je moet gaan doen wanneer je landingspagina eenmaal staat.Je landingspagina is namelijk nooit af. Wanneer je landingspagina staat, kan het optimaliseren beginnen. Maar voordat we daar naar gaan kijken eerst nog wat handige tips.
Heb je de voorgaande 3 delen uit deze serie nog niet gelezen? Dan is het advies om dat eerst te doen:
- Deel 1: Tips voor een goede landingspagina / salespage
- Deel 2: Haal meer uit je landingspagina / salespage
- Deel 3: Verbeter je landingspagina / salespage
De 7 zonden
Misschien klink het je wat vreemd in de oren, maar mensen zijn gevoelig voor de 7 ‘hoofdzonden’. Bedenk daarom hoe je met jouw aanbod in kunt spelen op ijdelheid, hebzucht, lust, jaloezie, gulzigheid, wraak of gemakzucht/luiheid.
Een concreet voorbeeld hiervan is het creëren van schaarste. Die gaat in op de hebzucht: “als die aanbieding maar niet aan mijn neus voorbij gaat”. Een ander voorbeeld, wat met name op ‘pure salesgerichte landingspagina’s’ nog wel eens voorbij komt is een tijdelijke aanbieding. Dat is overigens ook bruikbaar voor de adressen in je e-mail bestand. Het is een tijdelijke verbetering van de prijs/kwaliteit verhouding. Dat kan korting te geven, maar ook door tijdelijk wat extra’s te geven.
Veel salespages die gericht zijn op de verkoop van methoden of producten om ‘succesvol’ te worden zijn vaak gericht op jaloezie en gulzigheid. Je ziet successen van mensen om je heen en vaak doet de uitgever van het boek daar nog een schepje bovenop. Je wordt onbewust of bewust jaloers gemaakt. De enige vraag die gesteld hoeft te worden is: “Wil jij dat ook?”. Natuurlijk! Mogelijk antwoord de uitgever daar zelfs nog op door te vertellen dat het heel makkelijk is en dat je er niet veel voor hoeft te doen… om in te spelen op een stukje gemakzucht en luiheid. Het is dus zeker de moeite waard om te bekijken hoe jij in kunt spelen op de ‘7 zonden’ om de bezoeker te verleiden tot het doen van een aankoop.
Je formulier
Om een verkoop te kunnen genereren heb je vaak gegevens nodig. Maar hoeveel gegevens heb je echt nodig? Formulieren zijn in veel gevallen nog steeds enorme conversie killers. Bij de verkoop van een e-book… wat heb je dan aan adresgegevens of een telefoonnummer? Hoe minder gegevens je in het formulier vraagt, hoe makkelijker het is om conversie te genereren.
Een ander aandachtspunt is het gebruik van een ‘formulier wissen’ knop. Eén vraag: waarom? Het aanpassen van gegevens kan ook ‘handmatig’ via de betreffende velden en zelden of nooit heeft iemand het volledige formulier verkeerd ingevuld. Het meest foute is vaak nog wel dat de betreffende knop naast de ‘verstuur’ knop zit, zodat er een behoorlijk risico is dat iemand per abuis op de verkeerde knop klikt. Zonde; want er zijn mensen zat die een formulier niet twee maal in gaan vullen. Nog beter is het om de gegevens al tijdens het invullen te valideren. Niet alleen is dat erg duidelijk naar de bezoeker toe, maar ook zal een bezoeker je formulieren met meer aandacht en zorg invullen. Een voorbeeld hiervan (en meteen een oplossing op basis van JavaScript) kun je hier vinden.
Klant pleasen
Een klant kun je nog blijer maken door meer te leveren dan verwacht wordt. Geef een bonus weg. Dat kan een extra e-book zijn of een serie video’s, name it… wees vooral creatief. Wanneer een bezoeker twijfelt kan dat soms net het benodigde zetje naar conversie zijn.
Je landingspagina is nooit klaar
Er wordt nog wel eens een belangrijke denkfout gemaakt. Mensen denken ‘klaar’ te zijn zodra de pagina online staat. Dat is natuurlijk niet waar. Dan begint het pas. Door constant te meten en te testen kun je de landingspagina steeds effectiever maken. Er zijn de nodige tools beschikbaar die A/B testing of multivariabele testing mogelijk maken, zodat je kunt testen met variaties in opbouw van je pagina en kunt variëren met bijvoorbeeld call for actions. Ook afbeeldingen kunnen het verschil maken. Testen en optimaliseren is essentieel om het optimale uit je marketing euro te halen, ervan uitgaande dat je adverteert om je producten extra onder de aandacht te brengen.