Klanten binnenhalen, misschien lukt het wel… maar hoe kun je die klant dan vasthouden? Bij het aan boord houden van klanten komt veel kijken, maar het is zeker de moeite waard. E-mail marketing is één van de middelen die je hiervoor in kunt zetten!
Wat kost een klant?
Iedereen die serieus bezig is met zijn of haar marketing en sales heeft ongetwijfeld een beeld van de kosten van klantenwerving – of in ieder geval de kosten van leads. Mocht dat niet zo zijn; dan is het verstandig eerst daar eens wat meer inzicht in te krijgen. Het werven van nieuwe klanten is vaak een kostbare zaak. Adverteren, acquisitie, ‘koopgesprekken’, offertes uitbrengen en noem het maar op. Juist met de wetenschap van die kostbaarheid in het achterhoofd is klantbehoud enorm interessant.
Het werven van een nieuwe klant kost over het algemeen 5-10x zoveel (de cijfers hierover variëren) dan het behouden van een bestaande klant. Wees goed voor je klanten: behandel ze respectvol en geef ze aandacht. Alleen daardoor ben je in staat een langdurige relatie met ze op te bouwen. E-mail marketing kan daar bij helpen!
Verkopen is uit, delen is in.
Een regel waar je je aan zult moeten houden is: stop met verkopen, start met delen. Het old-school pushen van de boodschap is niet echt meer van deze tijd. Verplaats je in de klant: welke informatie zal die waarderen? Welke informatie is bruikbaar – of anders gezegd: hoe kun je de klant naar een hoger plan tillen? Het gaat allemaal om het toevoegen van waarde toch?
Weet je klant wat er te koop is?
Misschien een gekke vraag, maar weet je klant precies wat je te bieden hebt? Wanneer je als drukker bekend staat voor huisstijldragers als briefpapier en visitekaartjes… is dat de hele waarheid? Misschien zoekt een klant zijn reclameborden, gevelreclame etc. wel ergens anders uit terwijl je het gewoon aan kunt bieden!
Hoewel het tegenstrijdig lijkt met het ‘stop met verkopen, start met delen’ argument is dat niet het geval! Binnen je nieuwsbrief gaat alles om de balans. Wanneer de meerwaarde groot genoeg is, zal de ontvanger best een wat meer commercieel ingestoken uiting accepteren. En dat biedt weer een mooie kans om klanten nog beter aan je te binden. Je kunt zelfs overwegen om de nieuwsbrieflezer een uniek voordeel te geven (dat is niet altijd korting, maar kan ook wat een extraatje zijn) waardoor je nog meer nadruk legt op het nut en de noodzaak om de nieuwsbrief altijd te lezen!
1 kans; denk na over je titel!
Information overload; het is niet voor niets dat deze term bestaat! Zorg dat je opvalt, dat kan met de titel. Een scherpe, prikkelende titel kan zorgen dat je nieuwsbrief in ieder geval bekeken wordt. Wanneer je in de nieuwsbrief echte relevante en interessante items deelt, zal je nieuwsbrief beter top-of-mind komen te zitten dan al die andere “Wij van WC-eend adviseren WC-eend” nieuwsbrieven. Het opbouwen van je met de lezer kan dan pas echt beginnen! Trek daarbij ook lering uit eerder verstuurde nieuwsbrieven. Kun je een trend ontdekken in de rapportages? Welke titels sloegen wel/niet aan?
Persoonlijk geautomatiseerd
Voor e-mail marketing zijn verschillende softwarepakketten beschikbaar. Denk daarbij aan Mailchimp – wat ook nog eens over een gratis instapmodel beschikt. Het zorgvuldig opbouwen van een database en het maximaal benutten van de technische mogelijkheden biedt daarbij het voordeel dat je de nieuwsbrief persoonlijk kunt maken. Via eenvoudige tags kun je de lezer persoonlijk aanspreken en eventueel in de nieuwsbrief ook de bedrijfsnaam nog een noemen!
Less is more
Een in de praktijk veel voorkomende fout is het volproppen of veel te vaak versturen van de nieuwsbrief. Als vuistregel zou je kunnen richten op maximaal 6 à 7 items per nieuwsbrief. Natuurlijk is dit cijfer niet heilig, maar je kunt het wel als richtlijn gebruiken. Qua frequentie bestaat ook geen wet van meden en perzen. Probeer te bedenken waar je doelgroep op zit te wachten. Wekelijks is al snel te frequent en heeft als bijkomend nadeel dat je niet altijd voldoende vulling zult hebben voor een nieuwsbrief. Wanneer je weinig aanwas van nieuws hebt, kun je proberen bijv. eens in de maand de nieuwsbrief te versturen.
Meer e-mail marketing
Wil je meer weten over hoe je een succesvolle mailing op kunt stellen? Lees dat het artikel ‘15 tips voor een goede mailing‘ wat ik eerder schreef. Daarin staan een aantal praktische tips voor met name de uitvoering van je mailing. Of lees hier een uitgebreider artikel over retentiemarketing.