Schrijven voor het web is mooi, goed gevonden worden is mooier. Hoe verander je teksten in goede webteksten die het zowel voor de lezer als de zoekmachine goed doen? In deze blogpost een aantal handige tips voor schrijven voor het web.
Natuurlijk zijn tips voor webteksten erg afhankelijk van het doel waar je voor schrijft. Toch zijn de meeste van deze tips in ieder situatie wel toepasbaar.
1. Korte zinnen
Op een beeldscherm is lezen niet zo makkelijk als op papier. Gebruik daarom korte zinnen. Anders gezegd: maak zinnen niet langer dan nodig en kies vaker voor een punt dan voor een komma. Deze tip is met name relevant voor de bezoekers van je website. Goede, overzichtelijke teksten leiden tot een langere bezoekduur.
2. Opsommingen
Opsommingen in webteksten zijn goed om aandacht te trekken. Zowel bij lezers als bij zoekmachines. Zoekmachines herkennen opsommingstekens wat weer helpt om het thema van je pagina duidelijk te maken. Gebruikers slaan opsommingstekens bijna nooit over. Er wordt altijd wel kort gekeken naar de opsomming die er staat.
3. Kopjes gebruiken
Door gebruik te maken van kopteksten (H1, H2 etc.) worden je webteksten beter scanbaar. Een bezoeker kan beter inschatten of je webteksten interessant zijn en bepalen in hoeverre je webtekst aansluit bij zijn behoefte. Ook Google is er blij mee. Google kent een hogere waarde toe aan de koptekst in vergelijking met reguliere tekst.
4. Keywords in webteksten
Keywords zijn belangrijk. Gebruik ze in de URL van de pagina, maar laat ze ook in kopteksten terugkomen. Dit heeft een gunstig effect op je vindbaarheid. Staar je overigens niet blind op keywords. Je webteksten vol zetten met keywords is niet interessant voor de gebruiker, maar kan bij Google ook nog wel eens wat spammerig overkomen. Google kan overigens steeds beter relaties leggen tussen verschillende elementen binnen hetzelfde thema. Laten we als voorbeeld een pagina over Parijs nemen. Dit thema kan ook worden versterkt door aan te geven wat er allemaal in Parijs te doen is. Zonder puur Parijs als zoekwoord te gebruiken natuurlijk. Denk bijvoorbeeld aan termen als ‘sacre coeur’, ‘seine’ en ‘eifeltoren’. De relatie tussen deze termen is Parijs. Wanneer je schrijft over ‘stedentrip’ en ‘parijs’ kun je overigens ook combinaties leggen door een punt tussen de woorden te zetten. Denk aan een zin als: ‘Hier vindt je goedkope stedentrips. Parijs is…’
5. Opbouw van webteksten
Hoewel je bij punt 2 en 3 al iets hebt kunnen lezen over opbouw van webteksten, verdient het de aandacht er toch nog even kort bij stil te staan. Zorg voor een logische opbouw van je teksten. Hierbij gaat het met name over een opbouw voor gebruikers. Het beste werkt het om vooraf een ‘schrijfplan’ te maken. Je hebt vaak een thema, deel dan eerst je artikel in op basis van kopjes en ga vervolgens aan de slag met het schrijven van de post. Probeer daarbij lezers te triggeren in de inleiding om het artikel te lezen. Het plot gebruik je om de lezer vast te houden en in het slot kun je toewerken naar je call for action.
6. Triggeren om door te lezen
De inleiding, welke vaak zichtbaar is op overzichtspagina’s, bepaalt vaak of iemand doorleest of niet. Daarnaast is dit het begin van je tekst, waar als eerste door ‘gescand’ zal worden. Zelf gebruik ik, vanuit een probleemstelling, vaak een aantal vragen. Met die vragen probeer ik de reden te raken waarom iemand op zoek zou zijn naar mijn artikel.
7. Vasthouden van aandacht
De aandacht vasthouden is vaak een stuk lastiger. Je kunt een bezoeker beter met de aandacht bij jouw webtekst houden door:
- een actieve schrijfstijl
- de bezoeker te benaderen zoals hij/zij dat wil (jij/u)
- overzichtelijke, korte teksten per kopje
- een duidelijk lettertype te gebruiken
- een leesbare lettergrootte te gebruiken
- te zorgen voor een rustige website
- een quote of lijstje met opsommingstekens te gebruiken (afwisseling)
- te zorgen dat het niveau van je tekst aansluit op het kennisniveau van de bezoeker
8. Call for action
Het gaat om de knikkers! Daarom is dit onderdeel ook zo belangrijk. Met de call for action werk je toe naar actie. Waar het lezen van een artikel eerst zo vrijblijvend leek, probeer je in het slot van je webtekst toe te werken naar actie. Je vertelt de bezoeker als het ware wat je met je webtekst wil bereiken. Makkelijker gezegd: vertel je bezoeker wat die moet doen! Dat kan zijn het doen van een aankoop, het downloaden van een bestand, het twitteren van je URL, het inschrijven voor een nieuwsbrief of een training. Er zijn legio mogelijkheden!
Overigens is de call for action niet alleen maar mogelijk in je tekst. Natuurlijk kun je, bijvoorbeeld naast het artikel, ook call for action elementen toevoegen. Dit kunnen ook grafische elementen zijn.
9. Niet voor de gek houden
Schrijf iets wat van toegevoegde waarde is voor de lezer. Anders heeft het geen zin en zal nooit je hele artikel worden gelezen. Trap dus niet alleen maar open deuren in, maar kom ook met ‘gratis kennis’. Je komt je lezer zo op een bepaalde manier tegemoet. De lezer zal vervolgens – hongerig naar meer nieuwe kennis – makkelijker meer van je webtekst lezen. Daarnaast zorg je ervoor dat de houding van de lezer naar jou toe sympathiek wordt en heb je de mogelijkheid je autoriteit op een bepaald vakgebied te benadrukken.
Mijn doel?
Met deze 9 tips hoop ik van toegevoegde waarde te zijn voor je kennis van webteksten. Het delen van dit bericht via onderstaande button zou ik erg waarderen. Wil je dat je webteksten worden nagekeken? Wil je het schrijven helemaal uitbesteden? Dan kun je natuurlijk ook altijd even contact met me opnemen!