Linkbuilding is een vak apart. Dat toont de blogkermis over dit thema ook wel aan. Linkbuilding wordt steeds lastiger, webmasters ontvangen steeds meer linkverzoeken en zijn er zich steeds vaker van bewust dat goede links geld opleveren en waard kunnen zijn. Een belangrijke vraag is dan ook: hoe kan ik effectiever aan de slag gaan met linkbuilding? In dit artikel tref je een aantal praktische tips die je hiermee kunnen helpen! De tips zijn vooral gespitst op het ‘klassieke’ linkbuilden, waarbij je een website vraagt om een linkvermelding.
Hoe het niet moet
Nog steeds gebeurt het dat er een lijst wordt aangelegd met e-mail adressen van interessante websites om te benaderen voor een link. Na een tijdje ontvangen al deze e-mail adressen een linkverzoek. Zo algemeen als het maar kan, zo standaard als het maar kan, zonder dat enige interesse blijkt.
Hoe moet het dan wel?
Linkbuilding wordt steeds lastiger. Om te voorkomen dat alle moeite voor niets is, kun je een aantal eenvoudige maatregelen toepassen. Haal meer links uit je linkbuidling activiteiten door het effect van je activiteiten te verhogen!
1. Persoonlijk
Probeer, voordat je iemand benadert om een link te plaatsen, er achter te komen wie je benadert. Zo staan bij startpagina’s vaak de namen ergens onderaan de pagina vermeld. Gebruik die naam, spreek de persoon ook daadwerkelijk aan in je e-mail!
2. Meerwaarde bieden
Een linkbuilding campagne is een stuk succesvoller wanneer je potentiele linkpartners meerwaarde kunt bieden. Websites met bijv. een blog waarop ook daadwerkelijk kennis wordt ‘weggegeven’ zullen beter scoren dan een puur commerciële website. Zorg dus niet alleen voor commercie, maar bied ook interessante informatie cq. kennis!
3. Verzorgde website
Een website die er netjes uitziet, niet helemaal vol zit met reclame en goed wordt bijgehouden hebben meer kans op een link dan websites die rommelig in elkaar steken, onrustig ogen en vol zitten met reclame.
4. Goede match!
Stel je verkoopt vliegreizen, hotelovernachtingen, campingreizen en exclusieve reizen. Zorg dat je dit netjes rubriceert op je website en vraag om een passende link. Stel dat je een linkverzoek indient op een pagina met als thema: millionairs. Vraag dan niet om een link naar je website, maar om een link naar het specifieke onderdeel ‘exclusieve reizen’. Dit sluit beter aan op het thema van de website. Een bijkomend voordeel is dat dit zo een relevante link wordt.
5. Aandacht
Bij linkbuilding gaat het – net als in het gewone ‘zakenleven’ – om maar één ding: aandacht. Geef je linkpartner ook aandacht! Een standaardmailtje is niet exclusief, niet persoonlijk en niet gemeend. Maak dus werk van linkbuilding en zorg voor een specifieke benadering. Die aandacht toon je vervolgens ook door een linkverzoek te sturen, dit vast te leggen en later een reminder te sturen. Zo laat je de webmaster zien dat je niet bezig bent met ‘koude linkbuilding’, maar dat zijn website belangrijk voor je is! Deze moeite wordt overigens erg vaak beloond!
6. Interesse
Toon je interesse door je te verdiepen in de website waar je vraagt om een link. Maak een opmerking (bijv. ‘vooral het item over linkbuilding en hoe dit precies werkt vond ik erg interessant’). Laat hiermee zien dat je de website ook echt hebt bekeken! Daar kun je vervolgens je aanleiding uit halen voor je linkverzoek.
7. Compliment
Veren werken beter dan stekels. Geef een compliment aan de website die je benadert. Dit kan inhoudelijk zijn, maar ook complimenten over vormgeving, eenvoud, stijl etc. worden vaak goed gewaardeerd.
8. Maak het makkelijk
Zorg ervoor dat een webmaster niet teveel moeite hoeft te doen. Een kleine moeite heb je sneller voor iemand over dan een grote moeite toch? Daarnaast biedt dit de mogelijkheid te sturen op je vindbaarheid. Geef de exacte URL aan waarnaar gelinkt moet worden, zorg voor een goede ankertekst en geef aan waar de link het beste geplaatst kan worden!
9. Relevantie
Relevantie lijkt logisch, maar ontbreekt nog vaak. Dit heeft ook te maken met het ‘makkelijk’ maken van het werk wat een webmaster voor jou moet doen. Geef aan waarom zo relevant bent, wat de overeenkomsten zijn en waarom jouw website een goede aanvulling is. Dit is als het ware een stukje verkoop, wat de webmaster in kwestie aantoont dat je de website hebt bekeken, relevant bent en dat je moeite hebt gedaan voor je linkverzoek.
10. Bedank!
Een link op een website kan lang waarde voor je hebben. Vergeet dan ook niet om een webmaster te bedanken voor de gedane moeite. Zo creër je een vriendelijk en sympathiek beeld. Een goed imago voor jou, betekent dat sneller een ander link wordt verwijderd dan de jouwe. Zeker bij startpagina achtige concepten, waar de links nogal eens periodiek wisselen, is dit een slimme zet!
Linkbuilding, tot slot
Succes met je linkbuilding activiteiten. Vergis je er niet in. Linkbuilding is een op lange termijn gerichte activiteit. Je bent ook nooit klaar met linkbuilden! XpertMarketing kan je overigens ondersteunen bij je linkbuilding activiteiten.