Er zijn al diverse artikelen verschenen over linkbuilding. Maar waar moet je nu beginnen? Hoe pak je het linkbuilden aan? Hier lees je een plan van aanpak!
Vooraf
In dit artikel beschrijf ik op hoofdlijnen hoe ik linkbuilding zelf aanpak. Dit is een aanpak die voor mij goed en vooral prettig werkt. Het is geen geheim van de smit of iets dergelijks. Wil je hulp bij je linkbuilding en/of ander online marketing activiteiten? Neem dan gerust contact op!
1. Jouw doelen!
Wat wil je bereiken? Waarom wil je aan de slag met linkbuilding? Wat zijn je speerpunten voor wat betreft vindbaarheid? Zomaar een paar vragen die je worden gesteld wanneer je aan de slag gaat met linkbuilding. Bij het bepalen van de doelen wordt ook gekeken naar de beschikbare middelen om zo snel en effectief mogelijk te werk te gaan in het vervolg van het proces.
2. Analyse website
Voordat met linkbuilding wordt begonnen, wordt eerst je website bekeken. Er wordt gekeken naar de aard van de site, hoe linkwaardig de content is en waar de website op hoofdlijnen om gaat. Daarnaast wordt bekeken welke potentie de website verder heeft op het gebied van SEO (wederom op hoofdlijnen) om te scoren in zoekresultaten.
3. Bepalen strategie
Na analyse wordt een linkbuilding strategie voorgesteld. Afhankelijk van de doelgroep en het type website kan de strategie uiteraard per geval verschillen. In het strategische onderdeel worden een aantal thema’s bepaald die interessant kunnen zijn voor de website. Linkpartners zullen binnen dit thema worden geselecteerd. Daarnaast worden suggesties gedaan voor in te zetten middelen en linkbuilding technieken.
3. Rapportage en bespreking
Nu we de doelen, de huidige ‘staat’ van de website en de strategie boven tafel hebben, volgt er eerst een rapportage moment. Er wordt een 0-meting gedaan op basis van de hiervoor genoemde gegevens. Deze geeft een goed beeld van de huidige situatie. Samen met de strategie vormt de rapportage een belangrijke input voor het linkbuildingplan.
4. Aanpak linkbuilding
De strategie is bepaald, de rapportage is gemaakt. Tijd om concreet te worden. De concrete aanpak van je linkbuilding traject is de volgende stap. Naar aanleiding van de rapportage zijn ongetwijfeld nieuwe ideeën ontstaan, die worden in deze aanpak verwerkt. Daarnaast worden er al een flink aantal voor jouw website interessante en relevante websites opgezocht, die benaderd zullen worden.
5. Het linkbuildingplan
In het linkbuildingplan vallen de voorgaande punten eigenlijk samen. Een toevoeging op het plan is echter dat er een indicatie qua planning wordt gegeven. Het is het beste om de aanwas van links geleidelijk te laten verlopen. Dat is ook de meest natuurlijke gang van zaken voor Google. Bij veel linkbuilding technieken is dit ook goed mogelijk, bij extreme linkbait acties is dit echter wat moelijker te managen. Afhankelijk van de gekozen aanpak (en strategie) kan het linkbuilding plan nog meer onderdelen bevatten.
6. Uitvoering linkbuilding activiteiten
Dan is het grote moment daar. Er kan gestart worden met linkbulding. Dit wordt volgens het linkbuildingplan uitgevoerd.
7. Evaluatie & Rapportage
In het linkbuilding traject zullen regelmatig tijdstippen voor evaluatie en rapportage plaatsvinden, met een eindevaluatie bij het afronden van het traject.
Op hoofdlijnen is dit de manier waarop ik linkbuilding activiteiten aanpak. Vooropgesteld is een andere aanpak niet perse fout, net als dat deze aanpak ook niet de heilige graal hoeft te zijn voor jou. Voor mij werkt deze manier van linkbuilding prettig en biedt het naast de nodige contactmomenten met de klant houvast en structuur. Heb je aanvullingen? Wil je vertellen hoe jij het aanpakt? Laat dan een reactie achter!
Lees ook andere artikelen over linkbuilding: