Al eens gedacht om met mobiele advertenties aan de slag te gaan? Google AdWords biedt de mogelijkheid om mobiel te adverteren. Dit heeft diverse voordelen, uiteraard afhankelijk van hoe relevant een mobiele bezoeker voor jouw business is.
Waarom mobiel adverteren?
Het is niet de vraag ‘of’ maar ‘wanneer’ mobiel internet het klassieke desktop internet voorbij streeft wanneer het gaat om volume. Mobiel internet is overal en wint constant aan populariteit. Met name ’s avonds wordt er nu al meer gebruik gemaakt van mobiele vormen van internet dan van de desktop. Ook Google wordt steeds meer mobiel gebruikt. Al met al dus verstandig om te zorgen dat ook jouw advertenties daar te vinden zijn (mits uiteraard relevant voor je bedrijfsactiviteiten).
Hoe werkt het?
In een eerder artikel plaatste ik al eens een video over hoe je mobiel adverteren in Google AdWords ‘technisch’ in kunt richten. Daarbij wordt vooral getoond hoe je de campagne instellingen wijzigt, zodat je aan de slag kunt.
Wat zijn de mogelijkheden?
Voor een deel komt het advertentieprogramma voor mobiele apparaten overeen met het ‘klassieken’ Google AdWords systeem. Er zijn echter ook een aantal verschillen, welke specifiek interessant zijn voor mobiele advertenties. Deze kunnen allemaal worden beheerd vanaf het tabblad ‘advertentie-extensies’. De eerste knop in de AdWords interface toont daarbij welke actuele extensie er weergegeven wordt. Door op de knop te klikken kan een andere extensie worden geselecteerd. Voor mobiele advertenties zijn de volgende extensies zeker het noemen waard:
Click to call
Advertenties zijn uit te breiden met een telefoonnummer – of in het geval van meerdere vestigingen of franchisenemers met meerdere telefoonnummers. Bij de advertentie wordt vervolgens het telefoonnummer weergegeven en zijn potentiële klanten slechts 2 vingerbewegingen verwijderd van contact.
Click to download app
Het is mogelijk in de extensies een link op te geven naar een app. Daarbij wordt uiteraard onderscheid gemaakt tussen iOS en Android extensies. De bestemming (app) is via de AdWords interface eenvoudig op te zoeken.
Sitelinks
Dit punt is natuurlijk niet anders dan bij de reguliere manier van adverteren, maar zeker een handige mogelijkheid om te noemen. Met sitelinks kun je bezoekers eenvoudig naar detailpagina’s leiden. Een ‘Direct contact opnemen’ sitelink kan daarbij handig zijn, net als sitelinks naar routepagina’s of bijv. een actiepagina.
Lokale extensies
Vanuit deze extensie is het meteen mogelijk een link te volgen naar een routebeschrijving via Google Maps. Handig, zeker wanneer het zaak is voor je dat mensen langskomen. Op basis van de locatie van de gebruiker (mits die dit toestaat) wordt vervolgens de route berekend naar het opgegeven adres.
Mobiel adverteren in Google AdWords: interessant?
Of het loont om mobiel te adverteren hangt vooral af van je eigen business. Wanneer je een app wil promoten kan het handig zijn. Ook wanneer je een fysieke winkel heb of andere gelegenheid waarbij het de bedoeling is dat klanten langskomen kan het zeker een aanrader zijn. Of het interessant is hangt vooral af van je doel: wil je er nieuwe klanten uit halen, wil je klanten makkelijker naar je toe trekken (ze beter bedienen) of je app aan de man brengen? En het hangt af van je eigen business hoe effectief het inzetten van mobiele advertenties is.
Hulp nodig met Google AdWords?
Het advertentieprogramma van Google wordt steeds complexer. Wil je aan de slag met Google AdWords en weet je niet waar te beginnen? Of wil je jouw campagne laten analyseren en optimaliseren door een specialist? Neem dan contact op! XpertMarketing is een Google AdWords Certified Partner – zo weet je dat je campagnes in goede handen zijn.