Op 16 januari stond ik als spreker op Hogeschool Windesheim. Tijdens het SAM Events (State of the Art Marketing Event) mocht ik de aanwezigen meenemen in de wereld van mobiele ontwikkelingen en oplossingen.
Internet verandert
Op een visuele manier werd duidelijk gemaakt hoe omvangrijk de groei is die mobiel internet doormaakt. En er werd duidelijk hoe internet is veranderd. Waar er vroeger maar enkele schermgroottes waren, is dat tegenwoordig wel anders. Smartphones, tablets, netbooks, desktop computers en TV: al die apparaten beschikken over internet.
SoLoMo
De afgelopen jaren is er veel gesproken over sociaal, lokaal en mobiel als factoren om op in te zetten. Deze factoren versterken elkaar – en de ontwikkelingen zullen nog wel even doorgaan. Tijdens de presentatie werd vooral de nadruk gelegd op de factor mobiel.
Verkoopcijfers Mobiele apparaten
De verkoopcijfers van mobiele apparaten zijn ook indrukwekkend. Dit werd vergeleken met het aantal kinderen wat er dagelijks wereldwijd wordt geboren. Dit aantal ligt zo rond de 370.000. En daarmee ligt dat al een stuk lager dan het aantal iPhones wat er per dag wordt verkocht. In fiscaal jaar 2013 waren dat er zo rond de 411.500. Ook zal het nieuws u vast niet zijn ontgaan
4x zoveel mobiel dataverbruik in 2017
Die verkoopcijfers hebben natuurlijk de nodige impact op het gebruik van mobiele data. Naar verwachting zal de dataconsumptie in 2017 ruim 4 maal zo groot zijn als in 2014. Niet alleen omdat er steeds meer apparaten bijkomen die voorzien zijn van internetverbinding, maar ook omdat we deze apparaten steeds meer zullen gaan gebruiken. In Nederland beschikt 72% van de 12-75 jarigen over mobiel internet. Dit percentage is zoals in onderstaande afbeelding is te zien behoorlijk gegroeid.
m-commerce nog in de kinderschoenen
Naar schatting is m-commerce inmiddels goed voor ca. 12% van de online bestellingen. Dat terwijl wereldwijd gemiddeld 28% van de website bezoekers afkomstig was van een mobiel apparaat. Daarin is dus nog wel wat te winnen. Zeker ook wanneer het gaat om het soepel laten verlopen van mobiele bestelprocessen.
Veel top-500 adverteerders niet mobiel
Hoewel bezoekers steeds meer mobiel internet gebruiken, lijkt dit nog niet echt doorgedrongen te zijn tot alle top-500 adverteerders. De presentatie toont een aantal voorbeelden van adverteerders met een miljoenenbudget die nog geen mobiele oplossing bieden voor website bezoekers. Daar ligt dus nog wel een uitdaging.
Negeren en verspillen
Enige tijd geleden verscheen er al een artikel van mijn hand over hoe het percentage mobiele bezoekers is vast te stellen met behulp van Google Analytics. Hoe hoog is dit percentage op uw website? Anders gezegd, wanneer u geen mobiele oplossing biedt, welk percentage van uw potentiële klanten negeert u? En hoeveel online marketingbudget verspilt u hierdoor?
Mobiele oplossingen
Er zijn grofweg 3 mobiele oplossingen te bedenken. U kunt mobiele internetgebruikers bedienen door middel van een app, een mobiele website of een responsive website. Maar hoe maakt u hierin een goede keuze?
Het antwoord op die vraag is niet eenduidig. Dat hangt af van wat uw bezoeker/klant verwacht, hoe hoog de betrokkenheid is en wat u precies uit wil dragen.
App
Met een app kunt u uw mobiele klant voorzien van optimaal gebruiksgemak. Ook kunt u daarbij gebruik maken van specifieke technische mogelijkheden die in relatie staan tot het toestel waar de app op draait. Denk daarbij aan bijvoorbeeld de camera.
Niet voor iedereen is het bouwen van een app echter de oplossing. Er is een zekere betrokkenheid voor nodig om te zorgen dat de app ook gedownload wordt. Dat een nieuwssite een app laat bouwen is denk ik begrijpelijk. Er is betrokkenheid, de app kan ‘in potentie’ meerdere malen per dag worden gebruikt. Er is dus een vorm van toegevoegde waarde. Wanneer u zich richt op producten of diensten die uw klant vaak maar eenmalig – of in ieder geval niet frequent – aanschaft, ligt dat anders. Dan wordt het ineens omslachtig om daarvoor een app te downloaden.
Andere nadelen zijn de relatief hoge ontwikkelingskosten en een beperkt potentieel bereik ten opzichte van de andere oplossingen.
Mobiele website
Een mobiele website is ook een mogelijke oplossing. Het grote voordeel is dat het design specifiek afgestemd kan worden op de behoefte en de schermgrootte van een mobiele bezoeker. Deze oplossing heeft dus zeker een pluspunt qua gebruiksgemak ten opzichte van een responsive website. Ook is een mobiele website specifiek te optimaliseren voor mobiel, wat voor snelle laadtijden kan zorgen. De bezoeker hoeft echter niets te doen om ‘mobiel bediend’ te worden, wat weer een behoorlijk voordeel is in de vergelijking met een app.
Ook deze oplossing heeft wel wat nadelen. Zo gaat het wel om een aparte website. Gewijzigde informatie (denk aan acties, openingstijden etc.) zal dus doorgaans op twee plaatsen moeten worden doorgevoerd, of informatie moet vanuit een beheersysteem gekoppeld worden – wat natuurlijk impact heeft op de kosten. Een ander nadeel is dat de mobiele website inhoudelijk veel overeenkomsten zal hebben met de reguliere website. Dat zorgt er voor dat de mobiele website ook op kan duiken in de zoekresultaten van Google of dat bijvoorbeeld via Social Media links naar de mobiele website worden gedeeld. Dat kan er voor zorgen dat desktopgebruikers op de mobiele website terechtkomen.
Een mobiele website draait vaak op een apart (sub)domein. Mede hierdoor is er een risico op dubbele content, maar zult u ook twee maal energie moeten steken in een goede vindbaarheid van de website in Google.
Responsive webdesign
Bij responsive webdesign past de website zich aan op het schermformaat van de gebruiker. Qua gebruiksgemak is een responsive website hierdoor niet zo naadloos op de specifieke behoefte van mobiele bezoekers afgestemd als bij een mobiele website of app.
Responsive webdesign heeft echter nogal wat voordelen. Zo is het potentieel bereik groter dan bij andere mobiele oplossingen. Het gaat immers maar om één website, alleen de manier waarop deze getoond wordt varieert. Dit heeft ook weer een gunstig effect op de ontwikkel- en onderhoudskosten.
Mobile first
Met name bij responsive webdesign is het wel belangrijk om vanuit de mobiele oplossing te werken. Dit dwingt u ertoe om na te denken over wat het belangrijkst is voor uw bezoeker – en te zorgen dat dit een prominente plek op de website krijgt.
Vanuit de mobiele variant is het vervolgens makkelijker om de extra ruimte bij tablet en desktop varianten op een goede manier in te vullen.
In onderstaande presentatie treft u nog een aantal praktische tips aan voor het realiseren van uw mobiele oplossing.
Hoe gaat u mobiele bezoekers bedienen?
Hopelijk geeft deze informatie u kaders om te bepalen op welke manier u uw mobiele bezoekers gaat bedienen. Het belangrijkste is echter dàt u uw mobiele bezoekers gaat bedienen. Niet alleen omdat (potentiële) klanten niet graag genegeerd worden, maar ook als maatregel om verspilling van uw kostbare online marketingbudget zoveel mogelijk te voorkomen.