Sinds een korte tijd ben ik me meer aan het verdiepen in de mobiele wereld. De snelle wereld van mobiel, mobiele apps, mobiele websites, mobiel internet… name it! Eén van de aanleidingen voor deze post is mijn bezoek aan Emerce eTravel van afgelopen week, waar mobiel ook een belangrijke rol had. Al langere tijd had de mobiele wereld mijn aandacht, maar nog niet in deze vorm. Wat mij betreft zijn de meeste actuele trends terug te leiden tot drie thema’s die überhot zijn: Social, Mobile en Local. Het mooiste daarvan is wel dat veel Social en Local elementen terugkomen in het onderdeel Mobile.
Mobiele Trends
Mobiele trends hebben bij mij de focus. In deze post daarom een aantal trends en een leuk (en kort) filmpje. Naar verwachting zijn er eind 2012 meer mobiele apparaten op het internet aanwezig dan desktop computers. Maar: waar komt dat vandaan? Is het te verklaren?
Technologische ontwikkelingen op mobiel gebied
Mobiel heeft zich snel ontwikkeld. De eerste mobiele telefoon in 1985 lijkt op geen enkele denkbare manier meer op de mobiele telefoon anno nu. In 1998 was één van de eerste revolutionaire momenten daar: er werden meer mobiele telefoons verkocht dan PC’s en auto’s bij elkaar opgeteld. In het begin – maar dan wel tot ongeveer 1999 – was de telefoon er alleen om mee te bellen en te sms-en. In 1999 kwam daar met de komst van de eerste telefoon met WAP technologie verandering in. We weten inmiddels hoe dit is afgelopen. Vervolgens begon de ontwikkeling van mobiele telefoons wel enorm te versnellen: een beter geluid, kleurenscherm, bluetooth, infra rood, uitgebreidere toestenborden en mobiel internet. In 2007 verscheen de eerste iPhone, uitgevoerd met touchscreen. Uiteindelijk is dit een belangrijk moment geweest waarbij de mobiele ontwikkelingen een nog snellere vlucht hebben genomen.
Populariteit Mobiel verklaard
Eigenlijk is dit niet zo moeilijk. We zijn verschoven naar een 24/7 economie, met een opeenstapeling van technische ontwikkelingen die voortdurend bereikbaar zijn wenselijk maken. De mobiele telefoon is daar een voorbeeld van. Ook zijn we de mobiele telefoon veel meer gaan gebruiken – omdat we er ook meer mee kunnen. Tegenwoordig zit je hele kantoor – inclusief e-mail en agenda – in je telefoon. Ook onderweg is de telefoon ideaal. Je mobiele telefoon is onderweg toch zo ongeveer het begin van de oplossing voor ieder probleem? Het gevolg is een sneeuwbal: mensen springen in op de mobiele trends, waardoor de trends verder versterkt worden.
Cijfers over Mobiel: Apparaten, Mobiele Apps, Mobiel Internet
Wereldwijd zijn er op dit moment ongeveer 1 miljard PC’s in omloop, tegen 5 miljard mobiele telefoons. Van die 5 miljard telefoons, bevinden zich er ca. 22 miljoen in Nederland. Momenteel ligt het aantal telefoons wat mobiel internet aankan tussen de ca. 4 en 5 miljoen toestellen. Dit aantal groeit met meer dan 35% per jaar! De groep mensen die via Mobiel internet te bereiken is, is dus al erg groot… en groeit als kool! Het aantal mensen dat met apps te bereiken is, ligt op dit moment nog rond de 800.000. Echter; dit aantal groeit explosiever dan het aandeel mensen wat mobiele toegang tot internet heeft, zonder apps aan te kunnen. Ook hier lijkt het een kwestie van tijd voordat de inhaalslag gemaakt is.
Mobiele marketing
Een bijzonder gegeven is dat de uitgaven voor mobiele marketing op dit moment nog achterblijven bij de ontwikkeling. Mobiele marketing kun je inzetten op verschillende manieren, maar inzet in de praktijk blijkt vooralsnog minder gestuurd te zijn op conversie dan op het web. Waar dat echter wel gebeurt, blijken resultaten echter niet slecht te zijn. Op Emerce eTravel was hier ook de nodige aandacht voor. Zo blijkt uit de lezing die Google hield dat 38% van de mobiele boekingen voor een vlucht te zijn voor een reis met vertrek binnen 10 dagen van het boekingsmoment. Een mooie manier dus om lastminutes te pushen en die laatste stoelen te vullen!
Mobiele Apps vs. Mobiele Website
Gezien het mogelijke bereik lijken mobiele websites vaak interessanter dan mobiele apps. Echter hangt dat wel sterk af van wat je precies wil bereiken. Wanneer je echt in contact wilt blijven met je mobiele doelgroep en als merk top of mind wil komen, kan een app een betere oplossing zijn dan een mobiele website. Het hangt er ook vanaf wat je te bieden hebt. Binnen apps is een duidelijke trend waarneembaar waarbij informatie uit meerdere bronnen wordt samengevoegd. Denk aan een app van een luchtvaartmaatschappij. Behalve het boeken van vluchten, kan een reiziger ook worden geïnformeerd over zaken als: accommodaties op de plaats van bestemming, het weer ter plaatse, aanbevolen restaurants en informatie over bezienswaardigheden die je echt gezien moet hebben. Het centrale woord is waarde. Creatie van waarde maakt het succes van een app mogelijk.
Mocht je overigens vooral ‘eenmalig’ (of te weinig terugkerend) bezoek hebben op je website dan kan een mobiele website een beter alternatief zijn. Dat geldt natuurlijk ook wanneer je doelgroep niet ‘app minded’ is, maar vooral een telefoon gebruikt die niet geschikt is voor apps, maar wel beschikt over een mobiele browser.
Tot besluit de filmpjes… wellicht binnenkort in een nieuwe blogpost meer over mobiele ontwikkelingen.
Mobiele ontwikkelingen
De ontwikkelingen volgen elkaar in sneltreinvaart op. Je kunt je afvragen – net als destijds bij de ontwikkelingen van PC’s – waar het stopt. Of het ooit zover zal komen als in de twee filmpjes hieronder weet ik niet, maar de filmpjes wil ik je toch niet onthouden!
Het volgende filmpje gaat wel heel erg ver in doorontwikkeling – en dan vooral de integratie van apparaten in schermen – maar is niet voor niets al bijna 13,5 miljoen maal bekeken!
Zelf een App of Mobiele website nodig?
Neem eens contact op. XpertMarketing werkt met een aantal partners samen voor wat betreft de realisatie van je mobiele wensen.