Door Café0182 werd ik benaderd met de vraag: of ik eens een presentatie wilde geven over online rendement. De doelgroep: enthousiaste ondernemers uit Gouda die ‘iets’ met internet te maken hebben. Het resultaat? In weinig tijd heb ik een – volgens mij goed begrijpelijke – presentatie gemaakt van ca. 15 minuten. In deze post heb ik de presentatie voorzien van wat meer uitleg.
Op 22 maart was vanaf 20.00 uur de Sociëteit Concordia het toneel van InternetwerkCafé 0182. Bij deze bijeenkomst waren ongeveer 30 gasten aanwezig. Ondanks dit relatief lage aantal was het publiek toch erg divers. Het publiek bestond uit belangstellenden en geïnteresseerden in internet en gasten die zelf actief zijn op internetgebied. Er stonden twee sprekers op het programma. Christien Booij gaf een presentatie over Usability en zelf gaf ik een korte presentatie van ongeveer 15 minuten over ‘meer online rendement’.
Online rendement is als soep
De presentatie over ‘meer online rendement’ was vooral gericht op de samenwerking van verschillende onderdelen / disciplines om te zorgen voor meer online rendement. Daarbij werd online rendement vergeleken met soep. Zonder ingrediënten heb je alleen warm water, met maar één ingrediënt heb je een bouillon… maar nog steeds geen soep. Met websites is dat niet anders. Als belangrijkste ingrediënten werden de doelgroep, de website en de uiteindelijke conversie aangeduid. Niet alleen moeten al deze elementen aanwezig zijn, maar ook moeten deze elementen samenwerken op een goede manier. Wanneer je uitstekend je doelgroep naar je website weet te trekken, betekent dit niet automatisch dat je ook rendement haalt. Wanneer de website geen conversie triggers heeft of niet aansluit op de doelgroep, kun je het vergelijken met kippensoep waar geen kip, maar rookworst in zit. Dat slaat nergens op, maar gebeurt helaas nog regelmatig in de praktijk. Het proces van conversie (van bezoeker naar klant) maakte wel duidelijk hoe belangrijk het is dat de elementen op elkaar aansluiten.
Doelgroep
Qua doelgroep is het belangrijk om te weten: wie is mijn doelgroep. In de praktijk blijken lang niet alle ondernemers te weten wie ze precies als doelgroep hebben. Wanneer dit helder is, zul je moeten uitzoeken hoe je die doelgroep moet bereiken en waar je die kunt bereiken. Een voorbeeld over hoe het niet moet volgde ook. Er werd een afbeelding van een grote feesttent in Zuid-Duitsland getoond. Daarbij werd de vraag gesteld: wat zou er gebeuren als we DJ Tiësto hier op laten treden? Weliswaar een extreem voorbeeld, maar het duidde het belang wel. Jammer dat dit zo duidelijk is, terwijl veel ondernemers in het dagelijks leven (online) hetzelfde doen! Na het voorbeeld over de doelgroep werd kort ingegaan op een aantal verkeersbronnen. Daarbij kan worden gedacht aan Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Website
Na een statement over de doelgroep neer te hebben gezet, werd ingegaan op het belang van de website. Het is belangrijk de website af te stemmen op de gebruiker. Daarbij gaat het niet alleen om tekst, maar ook om passende visuals, een goede indeling en duidelijke navigatie. Met een aantal concrete voorbeelden werd getoond hoe bedrijven hiermee omgaan. Daarnaast werd een voorbeeld genoemd over hoe je een website niet duidelijk maakt. Hierbij ging het echter ook om een partij die zich vooral op deeplinks richt.
Conversie
Omdat het uiteindelijk om de knikkers gaat, werk stil gestaan bij conversie. Bezoekers van je website moeten probleemloos het conversieproces in kunnen rollen en op de website aangemoedigd worden om te converteren. Deze laatste en cruciale stap in de trechter van bezoeker naar klant kan op veel meer punten fout gaan dan gedacht. Denk daarbij aan:
- Het ontbreken van Call for Action elementen om daadwerkelijk te converteren
- Een bestelproces wat niet duidelijk is
- Een bestelproces waarbij onnodig veel informatie wordt aangevraagd
- Een bestelproces waar registratie en bevestiging per mail vooraf vereist is
- Gebrek aan voorraad
- Gebrek aan vertrouwen in de organisatie / website
- Onduidelijkheid met betrekking tot bijv. verzendkosten, order afhandeling etc.
- Gebrek aan performance. Denk aan trage of slecht werkende websites / bestelprocessen
Met een aantal voorbeeldelementen werden tips gegeven over hoe je als website eigenaar de conversie kunt verbeteren. Dat kan bijvoorbeeld door vertrouwen te wekken middels keurmerken, het bieden van zekerheden / vertrouwen door transparant te zijn qua informatievoorziening, het weggeven van extra’s of verzendkosten vanaf een bepaald bestelbedrag of het creëren van schaarste. Hoe deze elementen in de praktijk in worden gezet werd vervolgens aangetoond met voorbeelden van websites die meerdere van deze elementen gebruiken. Ook werd benadrukt dat niet elke actie effectief is bij het publiek. De effectiviteit hangt ook samen met je doelgroep.
Meer online rendement samengevat
Het is, voor meer online rendement, dat je alle factoren die in je online processen een rol spelen goed op elkaar aan laat sluiten. Te vaak worden deze fases nog los van elkaar gezien. Zo kom ik zelf regelmatig klanten tegen die ‘willen gaan adverteren met Google AdWords’. Wanneer dan vervolgens de website onder de loep wordt genomen wordt vaak op een pijnlijke manier duidelijk dat zelfs adverteren in Google AdWords niet kan zorgen voor het online rendement, omdat de website op geen enkele manier gericht is op conversie. Wanneer alle ingrediënten (1) aanwezig zijn en (2) goed op elkaar aansluiten, krijg je de juiste samenstelling voor een goede kop online soep! De succesfactoren op faciliterend gebied zijn dan in ieder geval aanwezig. Combineer dit met goede producten of diensten, die ook aansluiten op de klantbehoefte en de basis voor online succes is gelegd!
XpertMarketing kan helpen met online rendement
XpertMarketing is een online marketingbureau wat klanten ondersteund in het behalen van meer online rendement. Door de combinatie van online marketing diensten worden klanten in het hele proces ondersteund. Een eerlijke visie, transparante samenwerking en concrete adviezen zijn hierbij belangrijke ingrediënten voor een goede samenwerking. Weten wat XpertMarketing voor jou kan doen? Neem contact op, dan hebben we het er over! Desgewenst zorgt XpertMarketing voor de soep.