Onder deze titel gaf ik onlangs een presentatie over online marketing. De presentatie spitste zich vooral op het onderdeel mobiel. Wat jij als ondernemer kan met mobiel? Je leest het hier!
Ontwikkeling internet: van niets naar mobiel internet
De ontwikkelingen op internetgebied stapelen zich op en lijken steeds sneller te gaan. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone… terwijl deze pas ca. 5 jaar geleden haar intrede deed! Het web is niet meer beperkt tot een computerscherm, maar wordt door velen nog wel zo behandeld. Mobiel internet is het internet van netbooks, laptops, tv, smartphones en tablets.
Per dag worden er meer smartphones verkocht dan dat er kinderen worden geboren. Toch hoor je nog wel eens ‘ach, als het echt belangrijk wordt, dan begin ik er ook wel mee’. Toekomstmuziek? Nee hoor, het gebeurt nu.
De ontwikkeling van mobiel internet
In 2005 beschikte nog slechts 11% van de Nederlanders over mobiel internet. Tegenwoordig beschikt meer dan de helft van ons volk over een mobiele internetverbinding. Ook het ge- cq. Verbruik stijgt enorm. Binnen 5 jaar wordt verwacht dat het gebruik met een factor 10 is gestegen.
Online Trends: Sociaal, lokaal, mobiel
Deze ontwikkeling past perfect in de online trends die we zien. Sociaal, lokaal en mobiel. Deze drie zaken zijn al vaker en eerder als trend aangewezen. Terecht, deze elementen blijven zich in enorm tempo doorontwikkelen. Dat deze 3 elementen al een tijdje samen als ‘trend’ genoemd worden is ook redelijk logisch. Ze versterken elkaar!
Het sociale karakter zal niet al teveel toelichting nodig hebben denk ik. We kennen immers allemaal de successen van sociale kanalen als Facebook, Twitter en LinkedIn.
De trend lokaal wordt keihard onderstreept door Google. Zoek maar eens op stratenmaker, of een andere lokale dienst. Wedden dat je lokale resultaten te zien krijgt? Lokaal is het nieuwe globaal. Dat biedt voor lokale ondernemers weer meer mogelijkheden om aan de slag te gaan met lokale marketing. Door die globale, lokale marketingmogelijkheden wordt het voor lokale ondernemers weer een stuk makkelijker zich naar boven te werken in de zoekmachine.
Omgaan met mobiel en online content
Grofweg zijn er drie manieren om met de mobiele trend om te doen. Niets doen is daarbij overigens geen optie. Je kunt aan de slag met een app, een mobiele website bouwen of zorgen dat je website responsive is.
In de presentatie werd vervolgens verder ingegaan op wat de verschillende vormen zijn en wat voor de specifieke situatie van bandenspecialisten de voor- en nadelen zijn van apps, mobiele websites en responsive websites. De meeste bandenspecialisten zullen zijn gebaat bij een responsive website overigens.
Mobiel shoppen / M-Commerce
Mobiel shoppen gebeurt vooral ’s avonds. Hoewel nog lang niet iedereen mobiel winkelt, zal het percentage mobiele shoppers wel toenemen. Op dit moment koopt ongeveer 5% van Nederland online. Eén van de redenen voor dit nog relatief lage percentage zal liggen in het feit dat online afhandeling van betalingen nogal wat te wensen over laat en dat nog lang niet iedere webshop de mobiele klant goed bedient. Vooral de shoppers tussen de 25 en 34 jaar zijn het meest actief. Opvallend is dat zoekopdrachten via mobiele apparaten over het algemeen specifieker / gerichter zijn dan vanaf een desktop. Iets waar je zeker je voordeel mee kunt doen.
Tips voor mobiele website / responsive website
Wanneer je aan de slag gaat met het bedienen van mobiele bezoekers, dan zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Een aantal daarvan ken je ongetwijfeld, maar toch zet ik wat tips voor mobiele websites op een rijtje:
- Gebruik geen flash – tabelts en smartphones van Apple kunnen hier niet mee overweg
- Maak contact opnemen makkelijk – verstop je contactgegevens niet ergens diep in je website
- Maak formulieren geschikt voor mobiel. Dat kan door de omschrijving van een veld (wat moet er worden ingevuld) boven de velden te zetten of door gebruik te maken van een grijze default tekst.
- Test op verschillende browsers… net als je bij je reguliere website zou moeten doen eigenlijk.
- Geef content de ruimte, voorkom dat gebruikers ‘het verkeerde linkje’ aanklikken.
- Snelheid is belangrijk. Zeker voor gebruikers die een 3G verbinding gebruiken.
- Test op leesbaarheid. Zorg dat de teksten ook op mobiel leesbaar zijn.
Mobiel, lokaal en mobiel adverteren
Het aandeel mobiele gebruikers zal hard blijven stijgen de komende jaren. Van de mobiele zoekopdrachten is bovendien ca. 40% lokaal georiënteerd. Voor ondernemers is deze combi een handvat om de lokale marketing naar een hoger plan te trekken. Bovendien zijn de twee belangrijkste doelen van een lokale zoekopdracht telefonisch contact opnemen of de gezochte locatie bezoeken.
Eén van de startpunten om aan de slag te gaan met meer lokale marketing is mobiel adverteren. Google AdWords is één van de manieren om dit te doen. Als startpunt kun je gewoon je bestaande Google AdWords account gebruiken. Kun je wel wat hulp gebruiken? Kijk dan eens op de Google AdWords pagina van deze website en neem contact op.
Toekomst Mobiel Internet
Ik heb geen glazen bol. Wel verwacht ik dat er steeds meer (betaalbare) tablets en andere mobiele apparaten bij zullen komen. Ook denk ik dat mobiel internet steeds meer een gemeengoed zal worden. De ontwikkelingen op het gebied van mobiel shoppen zullen daarbij ook zeker niet stil staan. Mobiel shoppen staat pas aan het begin. Of misschien zelfs wel ‘op het punt van beginnen’.
Op zoek naar een spreker over mobiel internet? Neem contact op, dan bespreken we de mogelijkheden.