Vorige week sprak ik op een congres van Vereniging VACO, de branchevereniging voor de banden- en wielensector. Tijdens drie sessies van ca. 45 minuten ging ik uitgebreid in op Social Media. Daarbij kwamen diverse elementen aan bod. Er werd stil gestaan bij de basis, een aantal populaire gebruiksvormen van social media, voorbeelden en natuurlijk werden er de nodige tips gegeven over hoe je om kunt gaan (en hoe niet) met social media.
Social Media
Eerst werd kort stil gestaan bij wat social media nu eigenlijk is. Daarbij heb ik de vergelijking gemaakt met de kroeg:
- Geen controle
- Interactie
- Delen
- Echte mensen, echte communicatie
- Elkaar helpen
Vervolgens was het tijd om iets dieper te gaan met een korte uitleg over het succes van social media. Dit succes komt onder andere door:
- het centraal stellen van de gebruiker
- het sneeuwbaleffect door het ‘delen’
- de verschuiving van de verkrijgbaarheid van internet (van vast naar overal)
Van een aantal veelgebruikte netwerken werden vervolgens wat cijfers gedeeld. Opmerking: het cijfer bij twitter gaat om de ‘actieve’ accounts. Hyves is nog steeds het grootste netwerk, maar Facebook het snelst groeiende.
Na middels een aantal voorbeelden wat social media successen en #fail gevallen te hebben gedeeld, was het tijd voor een aantal concrete tips. Hieronder een willekeurig aantal tips.
- Bepaal waar je doelgroep zit
- Stel je doelstellingen vast (niet perse harde sales!)
- Wees eerlijk
- Stem je boodschap af op je publiek
- Luister,… in plaats van ‘commercieel schreeuwerig’ te zijn
- Geef aandacht aan je social media activiteiten
- Bij vragen, klachten, opmerkingen: reageer tijdig (= snel)
- Social Media is tweerichtingsverkeer, interactie
- Stel plannen niet uit, je reputatie is gebaseerd op wat je nu doet
- Win vertrouwen, bouw aan reputatie
- Help anderen
- Wees transparant
- Geef je fouten toe
- Kopieer niet klakkeloos acties ‘van anderen’ maar wees origineel en authentiek
- Zorg voor het ‘wij-gevoel’
Presentatie Social Media
Bekijk de presentatie zoals die is gegeven hieronder.
Spreker nodig?
Heb je een spreker nodig over social media, internet marketing of trends online? Neem dan gerust contact op voor meer informatie.