Een andere blogpost dan anders. Via Twitter benaderde René du Plessis me om samen eens een blogpost te schrijven. Een erg leuk initiatief en idee, waar ik graag aan meewerk. Het zoeken van een onderwerp was ook geen punt: Remarketing. Alle credits naar René wat dit betreft, het was zijn idee. In de blogpost wordt ingegaan op wat remarketing is, voor wie het geschikt is en waar je bij remarketing op moet letten.
Verschil tussen remarketing en retargeting?
Vaak worden remarketing en retargeting door elkaar gebruikt. Het verschil zit vooral in de uiting, waarbij het doel hetzelfde is. Bij retargetting is het mogelijk om 1 banner te tonen die zich wel in 1.000 of meer varianten kan vertonen, gebaseerd op wat de bezoeker heeft bekeken. Remarketing is veel algemener en past de banner niet aan op het gedetailleerde gedrag van de bezoeker. Voor de duidelijkheid spreken we met één term in deze post.
Wat is remarketing?
Eigenlijk niets anders dan het benaderen van websitebezoekers die niet hebben geconverteerd, hoewel dat ook niet altijd helemaal waar is. Het komt erop neer dat je bezoekers die de website hebben verlaten opnieuw confronteert met je marketing uitingen (advertenties). Vaak vergelijken potentiële klanten eerst de nodige informatie online, voordat ze daadwerkelijk tot aankoop overgaan. Door deze bezoekers ook in een latere fase van het aankoopbeslissingsproces te confronteren met je advertentie uiting, verhoog je de kans op uiteindelijke aankoop. Onderstaand filmpje van Google legt ook mooi uit hoe het principe werkt.
Voor wie is remarketing geschikt?
In het kort: voor iedereen! Het hangt daarbij wel van het doel af wat je nastreeft. Remarketing kan goed helpen om bij de bezoeker in beeld te blijven tijdens het aankoopbeslissingsproces of erna. Het is dus ook geschikt voor actiecommunicatie of het stimuleren van herhalingsaankopen.
Wanneer remarketing inzetten?
Zoals bij de vorige vraag duidelijk is gemaakt: dat hangt vooral van het doel af. Vooral voor aankoopbeslissingsprocessen die een wat langere doorlooptijd hebben is het een uitkomst. Ook kun je je afvragen wanneer bezoekers geïnteresseerd genoeg zijn om remarketing in te zetten. Is dat vanaf het moment dat ze op je website komen? Of vanaf het moment dat ze een product in een winkelmandje stoppen? Ook voor herhalingsaankopen – mits dit binnen afzienbare tijd kan gebeuren – leent remarketing zich goed.
Waar worden advertenties getoond?
Dat hangt af van het netwerk wat je inzet. Veelgebruikt is het Google Display netwerk. De uitingen hiervan kun je ook tegenkomen op websites als bijvoorbeeld nu.nl en buienradar.nl, maar bevat een enorme hoeveelheid websites. Een andere gespecialiseerd netwerk is Criteo.
Ervaringen met remarketing
René: Ik was een tijd geleden op zoek naar een vakantie in Gambia. Daarvoor bezocht ik verschillende websites van reisorganisaties. In ieder geval één ervan deed aan remarketing. Er werden verschillende banners vertoond van hotels die ik had bekeken op de site. Na enkele dagen heb ik een reis geboekt. Dit was echter niet bij de reisorganisatie die mij benaderende door middel van remarketing, waardoor ik de advertenties nog steeds te zien kreeg. Niet echt relevant lijkt mij. Maargoed dit kan gebeuren, geen probleem vond ik. Tot ik lekker gebruind terug kwam uit Gambia en ik mijn computer aanzette. Ik ging weer even lekker rond surfen en daar was die weer, de advertentie met hotels uit Gambia van dezelfde reisorganisatie. Hieruit heb ik geleerd dat de periode van targetten erg belangrijk is.
Wieger: De mooiste remarketing ervaringen vond ik eigenlijk wel die van VikingDirect, vanuit klantperspectief. Remarketing was nog vrij ‘nieuw’, ik bestelde iets bij VikingDirect en werd nog weken achtervolgd, hoewel dit geen enkele zin had. Ik had een tafelventilator besteld: 3 weken later kon ik die dingen echt niet meer zien. Lees hier het volledige avontuur: Remarketing niet overdrijven
Remarketing tips
- Remarketing heeft vaak een positief gevolg op de conversie. Hier zit wel een adertje onder het gras. Google meet bijvoorbeeld ook weergaveconversies. Dit zijn conversies die zijn gekomen na het zien van een banner maar niet met een klik op de banner. Je kan ongeveer 20% rekenen als echte conversie door middel van Remarketing advertenties. De overige 80% van de bezoekers was waarschijnlijk al van plan om te kopen.
- Een andere belangrijke tip is om, wanneer je zelf de kennis niet in huis hebt, het vooral niet zelf te doen. Remarketing kan je niet alleen veel opleveren, het kan je ook veel kosten. Teruggrijpend op het VikingDirect voorbeeld: zo’n situatie werd onlangs ook geconstateerd bij ‘Yuki’ (online boekhoudsoftware).
- De derde tip staat hiermee in verband. Zorg ervoor dat je advertentie geen overkill is. 3-4 keer per dag je advertentie aan de ‘gemiddelde’ internetgebruiker tonen is meer dan genoeg!
- Let op de periode van targetten! Wanneer je weet dat bezoekers binnen 2 weken zullen converteren, ga ze dan geen 60 dagen achtervolgen. Na verloop van tijd daalt de relevantie van je banners, zoals ook duidelijk blijkt uit het voorbeeld van René.
Auteurs Remarketing
René du Plessis
René du Plessis is werkzaam bij eCommerce specialist De Nieuwe Zaak. De focus van dit full service eCommerce bureau ligt op het verhogen van de conversie en orderwaarde. Je kunt René volgen via Social Media als Twitter, Facebook en LinkedIn.
Wieger Waardenburg
Wieger Waardenburg helpt met online marketing bureau XpertMarketing jou graag om goed gevonden te worden op internet. Ook kan hij je helpen om je website effectiever te maken, zodat je meer rendement uit iedere marketing euro haalt. Je kunt Wieger volgen via Social Media als Twitter, Facebook en LinkedIn.