Globalisering, daar hebben we het over. Maar dan wel als in: Local is het nieuwe Global. Er liggen gigantische kansen voor retail en MKB wanneer het gaat om lokale marketing en lokale vindbaarheid.
Wachten op de klant
Veel retailers en MKB’ers lijken te wachten op de klant. Die klant komt echter steeds minder naar de ‘stenen’ winkel. Waar men zich vroeger oriënteerde in de winkelstraat, gebeurt dat nu online. Hetzelfde doen als altijd, zal dus nooit leiden tot rendement. Immers; stilstand is achteruitgang. Toch is lokaal uiterst krachtig! Sterker nog, ook in de zoekresultaten van Google zie je steeds meer lokale resultaten opduiken, omdat het gewoon relevant is.
Lokale online vindbaarheid
Het ‘stil blijven zitten’ of ‘blijven doen wat we altijd al deden’ wat je veel binnen de Retail / MKB ziet, is niet helemaal verwonderlijk. Het was altijd lastig ‘vechten’ om goede posities in lokale zoekmachines. De strijd moest vaak worden aangegaan met grote online e-tailers. Toch is lokale (online) marketing helemaal kansloos geweest. In de praktijk heb ik al meer dan eens gezien dat lokale websites voor de lokale doelgroepen best goed te optimaliseren zijn. Zonder een miljoenen budget voor marketing. De lokale kansen zijn met de ontwikkelingen van Google echter steeds groter geworden!
Google snapt lokaal steeds beter
Google is een partij die nooit stil zit. De zoekmachine lijkt lokale behoefte steeds beter te begrijpen en verzamelt ook steeds meer lokale data. Die lokale data is onder andere te vinden in Google Places, wat is vervangen door Google Plus. Ook heeft Google als sinds tijden je vermoedelijke locatie opgeslagen. Inmiddels stemt Google in sommige gevallen ook zoekresultaten af op die locatie, zoals in onderstaand voorbeeld te zien is. Bij bepaalde zoekopdrachten weet Google al dat lokale resultaten belangrijk zijn. Denk daarbij bijv. aan een stratenmaker of installatiebedrijf. Die haal je immers niet uit Maastricht wanneer je in Leeuwarden woont.
Meer lokale online marketing
We zijn er nog lang niet. Lokaal, mobiel en sociaal zijn al een tijd lang de grote online trends. Naar verwachting zal Google steeds meer zijn best doen om de (lokale) relevantie te verbeteren. Deze relevantie vormt namelijk het belangrijkste bestaansrecht voor de zoemachine!
Aan de slag met lokale online marketing?
Neem dan contact op, we kijken dan wat we voor elkaar kunnen betekenen. Met name voor de detailhandel / retail en het (klein) MKB liggen er online enorme kansen!