Ongeveer een half jaar geleden kreeg ik HOM2, ofwel de tweede druk van het Handboek Online Marketing, ter review. Later dan gepland, maar ook uitgebreider dan gepland, mijn review. De review heb ik opgesteld naar aanleiding van mijn ervaring met het boek.
In deze blogpost vind je de review van het boek: Handboek Online Marketing (HOM2) van Patrick Petersen. Via een SocialMedia.nl borrel een tijd geleden kreeg ik het boek ter review aangeboden, en eindelijk… ik heb het uit! Dat zegt overigens meer over mij dan over het boek.
Algehele indruk
Wat ik als eerste met een boek doe is kijken en bladeren. Wat meteen opvalt is dat het boek er netjes uitziet en veel beeldmateriaal bevat. Ook zijn cases duidelijk herkenbaar gemaakt voor een blauwe achtergrond en zijn er de nodige modellen opgenomen in het boek. Hoewel het boek redelijk vlot is geschreven, blijft het boek toch vol staan met schrijftaal en taal die je in ieder studieboek wel tegenkomt. Na ieder hoofdstuk staan er, zoals het een echt studieboek betaamt, een aantal opdrachten. Op die manier kun je voor jezelf toetsen of je de kennis op hebt genomen.
Opbouw Handboek Online Marketing
Het Handboek Online Marketing kent een duidelijke opzet in grofweg 4 delen:
- Marketing: van oud naar nieuw, offline integratie met online
- Online marketingstrategie
- Methoden en middelen voor je online marketingstrategie
- Het opstellen van een online marketingplan
Marketing: van oud naar nieuw
In het begin van het boek worden ‘oude’ marketingmodellen van stal gehaald. Op een goede manier wordt dit langzaam maar zeker doorvertaald naar modellen van nu. Duidelijk wordt ook dat de essentie van marketing niet zoveel is veranderd, maar de manier waarop die essentie ingevuld wordt, verandert natuurlijk voortdurend. Dit komt goed naar voren, in een redelijk natuurlijke flow. De hoeveelheid modellen die worden besproken hebben echter het risico in zich dat je het overzicht kwijt raakt.
Online Marketing strategie
In het tweede deel wordt ingegaan op de online marketingstrategie: wat is het? Welke randvoorwaarden gelden er? Wat is de positie van de online marketingstrategie binnen de organisatie en er is aandacht voor het 4C model (Cost, Convenience, Consumer value, Communication).
Verder wordt stilgestaan bij het kader: de Web 2.0 omgeving.
Methoden en Middelen
Binnen het tweede deel wordt ingegaan op verschillende methoden en middelen. Met name is er aandacht voor de middelen. Hierbij wordt een aardig compleet pallet van mogelijkheden geschetst die de online wereld te bieden heeft. Van contentstrategie tot e-mail marketing, van webvertising tot zoekmachine marketing en van social media tot mobiele marketing mogelijkheden. Er is brede aandacht voor de middelen welke door cases en interviews worden ondersteund.
Zelf een online marketingplan maken
In het laatste hoofdstuk wordt kort uiteengezet hoe je zelf een online marketingplan kunt maken en waar je op moet letten bij het maken van zo’n online marketingplan. Belangrijk is daarbij om goed te realiseren dat een online marketingplan een dynamisch geheel is. Het online marketingplan vloeit voort uit de algehele koers en visie van de organisatie. Daarnaast gaan online ontwikkelingen zo snel dat het aan verandering onderhevig is. Omdat je je begeeft in een dynamische wereld, moet je ook zorgen dat je een online marketingplan zo opstelt.
Mijn mening over het Handboek Online Marketing
Ik heb het boek kritisch gelezen. Mijn conclusie is dat het boek vooral erg geschikt is voor managers die nog maar erg weinig gevoel met online marketing hebben. Daarnaast is het een uitstekend boek voor wie uiteindelijk wil gaan werken in de online marketing wereld. Je kunt de basis vanuit het boek leren, natuurlijk is het wel de praktijkervaring waar het uiteindelijk vooral om gaat. Het Handboek Online Marketing geeft je een goede basis: je weet wat er ongeveer te koop is, je krijgt praktische handvatten bij het opzetten van je eigen online marketingplan en het boek beschrijft aan de hand van een logische flow de manier waarop de online marketing gedachte is ontstaan.
Ben je een ervaren online marketeer of marketing manager met veel online affiniteit en interesse? Dan is het boek voor jou waarschijnlijk te basaal. Met name de eerste groep mensen kan ik dit boek aanbevelen om bekend te raken met de wereld van online marketing.
Minpunten Handboek Online Marketing
Online marketing samenvatten in een boek is net als je online marketingplan aan verandering onderhevig. De realiteit achterhaald een boek razendsnel. Zo is er in het boek nog geen rekening gehouden met de nieuw geldende privacyregels, waardoor de wereld van behavioral targeting en met name remarketing op z’n kop staat. Verder vind ik persoonlijk de beschrijvingen over thema’s als Google AdWords en linkbuilding nogal kort door de bocht. Inhoudelijk verschillen we ook van mening over ‘Viral Marketing’. Mijn mening is dat je een eind kunt komen, maar dat je dit niet maakt. Dit ontstaat wanneer je iets ‘viraals’ probeert te maken wat blijft hangen en achteraf bekeken ver boven verwachting aangeslagen is binnen je doelgroep.
Je kunt in een boek niet overal aandacht aan geven. Dat geldt bij het Handboek Online Marketing ongetwijfeld ook. Toch mis is een aantal kritische elementen. Het ene element gaat over de waarschuwing die afgegeven mag worden bij het online meten van activiteiten en resultaten. Mijn ervaring leert dat veel mensen nogal ‘blind’ hun Analytics account bekijken en dat deze resultaten worden gezien als een soort ‘Bijbelse waarheid’. Enige nuance zou op zijn plek zijn. Een ander element wat ik mis is het de aandacht voor de huidige online activiteiten bij het opstellen van een online marketingplan. Qua middelen vond ik dat er vrij veel ‘algemeenheden’ in het boek staan – maar dat is waarschijnlijk een algemeen geldende opmerking voor de meeste ‘studieboeken’.
Eerlijkheid gebied overigens ook te zeggen dat het boek een groot ‘wij van WC-eend’ gehalte bevat. Binnen het boek worden veel eigen cases van AtMost – het eigen bureau van Patrick – gebruikt. Begrijpelijk, maar dat maakt het niet bepaald objectiever.
Pluspunten Handboek Online Marketing
Het boek heeft echter ook de nodige pluspunten. Allereerst is dat de heldere taal waarin het is geschreven. Daarnaast is het boek logisch opgebouwd waardoor een beter perspectief bij de lezer kan ontstaan wanneer het gaat om online marketing. Ook goed is de aandacht die er, met name in het begin is, voor de integratie van online en offline marketing. Door duidelijk en soepel de overgang van ’traditioneel’ naar ‘modern’ te benadrukken, kan de lezer online marketing vanuit een duidelijker perspectief bekijken.
Ook erg leuk om te zien is de integratie van online en offline in het boek zelf. Vanuit diverse punten wordt er doorverwezen naar video’s die ter ondersteuning van bepaalde stof bekeken kunnen worden. Dit is een uitstekende manier om de complexe wereld van online marketing toch met een boek van ca. 400 pagina’s redelijk uit te kunnen leggen. Erg goed gevonden dus.
Een ander goed punt, is de terugkeer van het 4R model: Retentie, Relevantie, Reactie & Rendement en als laatste Rich. Eigenlijk 5R dus, maar door samenvoeging van Redactie & Rendement gereduceerd tot 4. Dat dit model consequent gebruikt zou gaan worden heb ik in de eerste kennismaking met dit model overigens wel gemist. Dat zou de lezer beter in staat stellen dit model wat meer aandachtig te bestuderen dan de overige modellen die worden genoemd.
Goed voor de afwisseling en de feeling met de praktijk zijn ook de interviews en cases die er in het boek zijn opgenomen. Door de aansluiting op de daarvoor behandelde stof krijg je als lezer meteen een goed beeld van praktische inzet van hetgeen wat daarvoor besproken is. De meeste praktische lessen (de handen en voeten van de praktijk) kunnen vanuit deze duidelijk herkenbare cases met aansprekende personen worden geleerd.
Als minpunt noemde ik algemeenheden. Dit is tegelijk ook een positief punt. Hoewel een praktische insteek natuurlijk gewenst is, dwingt het boek je wel om zelf na te denken over wat je met bepaalde middelen en methoden kunt. Dit komt redelijk goed samen in de richtlijnen voor het online marketingplan. Onder het motto: succes maak je zelf, zul je zelf moeten nadenken over hoe je in jouw situatie je doelgroep het beste kunt benaderen, bereiken en deze vervolgens aan kunt zetten tot actie.
Slotconclusie
Het Handboek Online Marketing is vooral erg geschikt voor wie meer wil weten over online marketing. Moet je aan de slag met online marketing binnen een ’traditionele’ marketingwereld? Wil je van online marketing je werk maken? Wil je als marketing manager je online marketeers beter begrijpen? Lees dan dit boek! Ook wanneer je worstelt met structuren om je online marketing middelen slim en gestructureerd in te zetten kan ik dit boek aanbevelen.
Meer weten? Bestel dan het Handboek Online Marketing bij Managementboek.