Onlangs ontving ik het boekje “Schrijven voor SEO in 60 minuten”. Hier lees je een korte review over het boek… of liever gezegd boekje, want zo groot is het niet.
In 60 minuten serie
Het boekje – het is ook echt letterlijk een klein boekje – maakt deel uit van een serie boekjes. Zo verschenen eerder al titels als Bloggen als een Pro, Sociale media strategie, videomarketing, e-mail marketing en slimmer online werken in deze serie.
Auteur: Rutger Steenbergen
Ik ontving het boekje via de auteur: Rutger Steenbergen. Mijn zijn bedrijf SEO Zwolle helpt hij ondernemers om beter vindbaar te worden op internet. Ik ken hem al een tijd via Twitter, maar ook hebben we al eens ‘IRL’ de nodige ervaringen uitgewisseld.
En… lukt het in 60 minuten?
Hoewel het boekje erg compact is, heb ik er wat langer over gedaan om het uit te lezen. Maar de aanduiding ’60 minuten’ klopt in die zin, dat het beknopte informatie is waarbij snel tot de kern wordt doorgedrongen.
Pluspunten ‘Schrijven voor SEO’
Voor een deel zijn het misschien persoonlijke voorkeuren, maar boekjes als deze hebben voor mij in ieder geval wel wat pluspunten. Zo zijn ze bondig en beknopt. De vele verwijzingen naar tools en websites zijn ook prettig. Zo bepaal je als het ware zelf waar je ‘verdere verdieping’ zoekt. En zeker voor webredacteuren voor wie SEO een redelijk nieuw begrip is, kan ik me voorstellen dat het de 60-minuten-pocket zo een handig naslagwerk wordt. Hoewel naslagwerk en Google natuurlijk altijd een lastige combinatie is.
De pocket is in heldere en begrijpelijke taal geschreven. Verder wordt er een overzichtelijk stappenplan gepresenteerd over hoe met name onpage optimalisatie voor zoekmachines aanpakt. Daarbij geven de verwijzingen naar tools direct aanknopingspunten voor de lezer om aan de slag te gaan.
Meer dan SEO Schrijven
Wat Rutger ook duidelijk maakt in het boek, is dat SEO verder gaat dan alleen het schrijven van leuke geoptimaliseerde teksten. Er is ook de nodige aandacht voor linkbuilding en het aanbrengen van goede call-for-actions om de kans te vergroten dat een bezoeker meer is dan een +1’tje in je Google Analytics statistieken.
PageRank
Iets wat minder kloppend is in het boek, is het verhaal over PageRank. Google update dit cijfer al bijna een jaar niet meer (publiek), maar gebruikt het nog wel steeds in het algoritme. Daar komt bij dat PageRank niet automatisch een betere score in zoekresultaten betekent. Zie daarvoor dit artikel.
Verder schuilt er ook een nadeel in de beknoptheid van de informatie. Ik kan me voorstellen dat mensen die niet thuis zijn in de materie het te snel vinden gaan, maar dat is puur hypothetisch.
Ook de kaders met extra informatie zijn niet altijd even handig geplaatst. Met boeken op dit formaat weet ik überhaupt niet of het wel verstandig is om met dit soort elementen te werken. Door de plaatsing ervan moet je soms even terugbladeren, of wordt er halverwege een alinea ineens naar een kader geschakeld wat verder gaat op de volgende pagina. Maar goed… als dat het ergste is.
Eindoordeel: Schrijven voor SEO
Een prima boek… meer dan een boek. Naast de praktische kennis die wordt gedeeld, staan er een aantal handige verwijzingen in naar tools en andere bronnen voor specifieke onderwerpen. Dat maakt het een handige pocket voor wie bezig is met SEO Schrijven, eentje die je in de buurt houdt zodat je er af en toe nog even in kunt kijken.
Hebben?
Schrijven voor SEO in 60 minuten is voor €12,50 te koop via managementboek