Google verandert voortdurend. De afgelopen tijd is er ook al erg veel geschreven over de Google Panda update. Deze update lijkt een grote stap voorwaarts te zijn voor Google om de doelstellingen: het optimale resultaat neerzetten voor de gebruiker.
De Google Panda update betekent niet dat ‘klassieke’ SEO ineens zinloos is geworden. Het is echter niet meer genoeg! Door de update, waarbij zelflerende mechanismes ingezet worden, worden er meer factoren toegevoegd die bepalen waar je in de zoekresultaten terecht komt. De update maakt het werk wanneer je bezig wil gaan met SEO alleen minder makkelijk te beïnvloeden en complexer.
In deze post een korte blik op de ontwikkelingen en veranderingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO).
SEO? Biedt kwaliteit en relevantie
Google geeft zelf aan dat kwaliteit één van de meest belangrijke factoren is. In de video is ook te zien dat unieke content niet meer ‘key’ is, maar dat ook de zoekresultaten steeds meer en beter kunnen worden bepaald op basis van gebruiksvriendelijkheid / usability, is alleen ‘unieke’ content niet meer genoeg en worden er verschillende factoren ingezet om dit alles te kunnen meten.
Gebruiksvriendelijkheid: ontwerp & beleving
Door de website beter af te stemmen op de gebruiker en minder specifiek te richten op de zoekmachine, bedien je de klant beter. Het is overigens hoe dan ook verstandig om de gebruiker leidend te laten zijn bij het opzetten van je website! Die gebruiker / bezoeker is uiteindelijk degene die moet converteren toch? SEO was voor mij altijd al de zoektocht naar de ultieme balans tussen zoekmachine en bezoeker, dat wordt nu nog sterker.
Content: WOW factor van levensbelang
Websites zijn er te over. Unieke content is ook niet zeldzaam. De WOW factor gaat tellen. Bezoekers op je website moeten een soort drang krijgen om je site sociaal te gaan delen. Je moet in staat zijn bezoekers te boeien en te binden. Beleving is dus het sleutelwoord!
Factoren om dit te meten
Bovenstaande ‘elementen’ zijn leuk, maar hoe wordt dat dan bepaald en gewogen? Zoals in het filmpje al duidelijk wordt, zullen er meer meetgegevens een rol gaan spelen. Denk daarbij aan factoren als:
- Hoe lang blijft een bezoeker op je website?
- Wat is de bouncerate van je website?
- Hoeveel pagina’s worden er gemiddeld door bezoekers bekeken?
- Wat is het doorklikpercentage vanuit de zoekresultaten?
Natuurlijk staan dit soort gegevens niet op zich. Neem het aantal bekeken pagina’s. Een leuke waarde, maar wat kun je ermee? De ene website zal veel pagina’s per bezoek tellen, de andere weinig. Websites zijn ook erg verschillend. De webshop van één van mijn klanten trekt rond de 5 pagina’s per bezoek. Dat gemiddelde ligt een stukje lager op dit blog. De websites zijn ook heel verschillend tenslotte. Google zal deze gegevens dus moeten vergelijken op basis van de zoekopdrachten die worden gegeven. Door de Google Panda update zijn hier nu meer mogelijkheden voor.
Voedingsbodem Social Search?
Social Media is een thema wat naar verwachting een steeds grotere rol zal gaan spelen binnen zoekopdrachten. Dat blijkt alleen al door de samenwerking tussen de zoekmachine Bing en Facebook. Via sociale media wordt veel informatie gedeeld. De enorme omvang ervan, wanneer we kijken naar gebruik, lijkt ook niet meer te negeren. De nu toegevoegde factoren lijken op een beweging waarbij Social Search weer een stapje dichterbij komt. Overigens zijn er al meer signalen dat de rol van social fors toe gaat nemen in het zoeken naar informatie. Eén voorbeeld daarvan is onderstaande screendump van Google ‘Realtime’ search.
Wat zegt Google zelf over Google Panda?
Geregeld komt er informatie vanuit Google zelf vrij. Vaak via het anti-spam team in de persoon van Matt Cutts. Het achterste van de tong hoef je niet te verwachten, maar voor de volledigheid heb ik het fimpje toch maar opgenomen in deze blog:
De toekomst van search
Time will tell… dat is eigenlijk het belangrijkste om in het achterhoofd te houden wanneer het gaat om search. Feit blijft dat Google haar algoritme constant verandert. Het is dus logisch dat de invulling van SEO ook mee verandert. In die zin betekenen de wijzigingen dus weinig nieuws. Persoonlijk verwacht ik in in ieder geval dat in de toekomst de zoekgigant meer zal gaan doen met ‘sociale’ resultaten en ‘lokale’ resultaten. We gaan het zien!