Het is inmiddels alweer enige tijd geleden. Een klein beetje tegen mijn principes in deed ik mee aan een zogenaamde bied-en-retweet actie, georganiseerd door Condor Computers. De soort ‘social veiling’ ging om een iPad; een gadget die ik best graag nog aan mijn collectie toe zou willen voegen. De actie was echter geen groot succes
Opzet
De opzet voor de actie was helder. Retweet een bericht en doe een bod, maximaal €1 boven het bod van de vorige bieder. De winnaar van de bieding zou er vandoor gaan met een heuse iPad! De veiling zou duren tot 16.00 uur, dan zou de winnaar bekend worden gemaakt. Op zich een leuke actie waarmee je aardig wat bekendheid in verschillende timelines van twitteraars zou kunnen scoren. Het idee is op zichzelf dus niet zo slecht, hoewel er ook de nodige negatieve reactie loskwamen.
Hoe het ging
Om 16.00 uur zou de actie zijn afgelopen. Rond 15.58 ben ik dus maar weer eens gaan kijken met hoe het met de veiling zat. Het bod was nog erg interessant, dus ik besloot de veiling nog even in de gaten te houden en nog een laatste tweet te spenderen aan dit concept. Tot mijn grote verbazing, toen ik rond 16.15 uur de timeline bekeek, leek het alsof ik zojuist de trotste bezitter was geworden van een iPad! En dat voor een luttele €239 – volgens mij een goede prijs voor het hebbedingetje. Dit bleek echter niet het geval… tot grote woede van een aantal actieve twitteraars – en natuurlijk tot onvrede van mijzelf – bleek een ander er vandoor te gaan met de iPad.
De oplossing van Condor Computers
Dit vroeg mijns inziens om wat meer tekst en uitleg. Omdat dit niet echt iets is om via Twitter ‘uit te praten’ heb ik uiteindelijk maar een e-mail naar Condor Computers gestuurd. Een nette en redelijke mail, waarin ik vroeg om opheldering en natuurlijk een oplossing.
Gezien de snelheid van Twitter had ik wel een snel antwoord verwacht. Na een dag besloot ik maar eens te bellen. Eerst werd ik vervolgens afgescheept met: we kunnen niets voor je doen, zoek het maar lekker uit. En dat ook nog op een nogal onvriendelijke manier (en dat terwijl ik nog wel zo m’n best had gedaan redelijk te blijven). Vervolgens werd ik gebeld met het verhaal dat er naar een oplossing zou worden gezocht en dat er een aantal technische überfiguren naar zouden kijken. Op basis van dat advies zou er een oplossing komen. Inmiddels zijn we bijna een maand verder – en er is nog geen oplossing. Op een reminder van mijn zijde werd alleen gereageerd met ‘we zijn aan het testen’.
De les voor Condor Computers… en u?
Wat kunnen we hier nu uit leren? Social Media is mooi, maar er zijn grenzen aan succes. Een niet goed doordachte optie met een statement van ‘we hanteren gewoon onze tijdlijn’ is niet iets waarmee je succes bereikt. De actie op zich was goed bedacht, maar er was totaal niet over doorgedacht.
Een andere les die hieruit te leren valt, is dat een goede oplossing ‘erger’ had kunnen voorkomen. Mocht je dus ooit in een dergelijke situatie terecht komen, zorg er dan vooral voor dat je het netjes oplost – en niet zoals in dit geval. Nog steeds ben ik in afwachting van een officiële oplossing van Condor Computers en ik ben hier erg benieuwd naar. Hopelijk maken ze het af met dezelfde goede intenties als waarmee ze de Bied en Retweet actie zijn begonnen (te volgen via hashtag #benr). Wanneer er een oplossing komt, zal ik deze via dit blog met jullie delen.
Dat vroeg natuurlijk om wat meer ‘onderzoek’. Wanneer we de tijdlijnen van de ‘officiële’ twitter stream erbij pakten, klopte het inderdaad dat ik de winnaar zou moeten zijn. De verontwaardiging was dus zeker niet onterecht. Het excuus van Bied & Retweet was echter bijzonder te noemen. Zie hiervoor de afbeelding hiernaast.
Wat we hieruit kunnen leren? Wanneer je onvrede creëert, neem dan ook op dat moment je publiek serieus in plaats van ‘in de maling’.
Samenvattend, wat we kunnen leren
Als je een leuke actie doet via Twitter denk dan na over de volgende punten:
- Wat wil ik er mee bereiken?
- Hoe haal ik een optimale buzz uit de actie?
- Hoe zorg ik voor een positief imago? (hoe voorkom ik irritatie van deelnemers/tweeps)
- Welke spelregels zijn er en is daarmee alle twijfel afgedekt?
- Hoe reageer ik bij calamiteiten (zoals deze)?