Op Twitter had ik laatst een soort ‘brainwave’ met een aantal anderen over hoe je een blog schrijft. De één steekt hier heel veel tijd in, terwijl anderen binnen 15-30 minuten een blog live hebben staan. Naar aanleiding daarvan deel ik graag met je hoe ik mijn blogs schrijf. Natuurlijk is dit niet ‘de methode’, niets is fout. Het gaat meer om het idee waar je misschien wat tips of punten uit kunt halen voor jezelf.
1. Bloggen begint met een idee
Het begint allemaal met een idee. Of liever een paar ideeën. Dat vind ik zelf altijd het moeilijkst, hoe zorg je voor een constant gevulde ideeënbus? Zelf mail ik vaak een thema naar mezelf op het moment dat ik het tegenkom. Je leest iets, je hoort ergens wat over, je maakt iets mee (bijvoorbeeld een social media actie die niet goed uitpakt). Om te voorkomen dat ik het idee kwijtraak, mail ik het naar mezelf. Direct wanneer ik ermee word geconfronteerd.
2. Het idee laten bezinken
Vervolgens doe ik eigenlijk niets met het idee. Ik laat het even bezinken en leg het in de week. Ik denk er een tijdje over na. Na verloop van tijd ontstaat vanzelf een artikel op hoofdlijnen in mijn hoofd. Dan – en niet eerder – ga ik het artikel uitschrijven.
3. schrijven
Het schrijven doe ik vaak op mijn netbook, in de trein. Een moment waarin je toch niets te doen hebt :-). Vaak begin ik met het indelen van het artikel op hoofdlijnen. Denk aan het bedenken van de kopjes en er evt. 3-5 steekwoorden bij vermelden. Mijn treinreis duurt 36 minuten, mijn blogpost is altijd af voordat ik thuis ben. Voor het schrijven gebruik ik ‘DarkRoom‘, de tegenhanger van writeroom wat van origine voor de Mac was. Een rustig programma voor het produceren van kale tekst, waarmee wordt voorkomen dat je afgeleid raakt.
4. Synchroniseren en overzetten.
Thuisgekomen synchroniseer ik het bestand met mijn PC, maak de tekst op in WordPress, lees het nog kort even door en zoek eventuele onduidelijkheden op. Wanneer ik een detail niet weet, check ik dit vlak voor publicatie – niet eerder want dat leidt af.
5. De blogpost publiceren
Na het bericht in WordPress te hebben gezet, zoek ik nog even naar een afbeelding. Ik heb vaak al bedacht wat voor een afbeelding er bij de blogpost moet komen. Dit komt vaak wel in me op tijdens het schrijven. Toevoegen en klaar, het blog kan worden gepubliceerd.
6. De blog verspreiden
Het verspreiden van het artikel is de laatst stap. Via Twitter, Facebook en LinkedIn post ik een update waarin ik mijn artikel promoot. Ook enige tijd later kun je een artikel nogmaals twitteren.
7. Eindresultaat
Dit artikel heb ik geschreven in ca. 10-12 minuten. Daarmee ben ik tot stap 4 gekomen. De rest duurt ook niet langer dan 10 minuten. Deze methode stelt je, afhankelijk van het type artikel en de lengte, in combinatie met een typdiploma 🙂 in staat om snel blogposts te publiceren.
Ik hoop dat je wat aan dit artikel hebt gehad! Reageer gerust en laat horen wat jouw tips zijn voor het schrijven van een blogpost. Succes met bloggen!