Banners, je ziet ze overal en in alle soorten en maten. Maar waar moet je nu op letten bij het maken van zo’n banner? Hier een aantal handige tips!
Actiematige banners
Banners heb je voor diverse doelen. Gaat het je om een brandingcampagne en zijn clicks minder van belang? Dan zullen de tips hier wat minder relevant voor je zijn. Deze tips voor effectieve banners zijn vooral gericht op actiematige campagnes.
Call for action!
Spoor een bezoeker in je banner aan tot actie! Vaak gebeurt dit door middel van een plaatje van een knop. Hoewel de advertentie helemaal aanklikbaar is, spoort een button in de advertentie toch meer aan tot klikken. Mensen gaan niet ‘actief’ naar banners zitten kijken. Daarom kan het handig zijn om te zorgen dat de actieknop in ieder ‘frame’ van de banner duidelijk zichtbaar is.
Positie call for action
Het volgende is de plaats van zo’n actieknop. Wanneer je gebruikt maakt van het Google Display netwerk of bijvoorbeeld retargeting campagnes via andere partijen inzet, kan het zijn dat niet je hele banner effectief ingevuld kan worden. Houdt daar rekening mee bij het maken van je banner.
Kleurgebruik
Hier zul je niet lezen of je rood of oranje moet gebruiken. Ga na of de kleurstelling die je gebruikt past bij je bedrijf / je imago en of de verschillende elementen duidelijk zijn. Felle kleurcombinaties kunnen gevoelsmatig pijnlijk zijn voor de ogen. Ook kan het qua contrast fout gaan. Een witte advertentie met een grijze letter kan leuk lijken, maar hoe duidelijk is het? De kans is vrij groot dat op die manier je banner niet meer opvalt.
Wees concreet
Wanneer je een duidelijk doel hebt, kun je dat het beste ook zo communiceren. Dan kan een potentiële bezoeker het beste bepalen of de aanbieding wel of niet interessant is. Wanneer je een potentiële klant bereikt, is de kans dat er een klik volgt groter dan wanneer het een ‘algemene’ advertentie is. Dat neemt overigens niet weg dat ‘algemene’ advertenties prima kunnen werken voor branding doeleinden.
Product? Tonen!
Afbeeldingen zeggen meer dan 1.000 woorden. Wanneer je een product aanprijst, laat dit dan ook zien wanneer dat mogelijk is. Zeker wanneer uiterlijke kenmerken belangrijk zijn.
Communiceer voordelen
Naast je concrete aanbod, is het vooral handig om de voordelen te delen. Dat kunnen er natuurlijk meer dan één zijn. Waar is je doelgroep gevoelig voor? Snelle levering? Scherpe prijs? Design? Status? Speel in op je doelgroep! Test eventueel meerdere varianten en kijk welke banners het best presteren.
Schaarste
Door acties tijdelijk te maken of de maximale voorraad te beperken kun je een potentiële bezoeker / klant net dat duwtje in de rug geven om toch te klikken en eventueel te kopen.
Landingspagina
Zonder een eerder artikel over te schrijven: een landingspagina is belangrijk. De pagina moet qua design bij voorkeur in de lijn van de banner liggen. Op die manier is de bezoeker al gewend aan je uiterlijk en wordt de bezoeker ‘onbewust bevestigd’ in de vraag of hij wel op de juiste pagina zit.
Meer handige tips over landingspagina gericht op conversie vind je hier