In dit item kijken we eens naar een aantal praktische tips voor je pitch. Onmisbaar voor je eigen marketing. We kijken in dit item naar verschillende soorten pitches.
Je elevator pitch
Doorgaans is een elevator pitch een boodschap van maximaal 1 minuut. In de praktijk zul je ontdekken dat een pitch in online communicatie beter korter kan zijn. Het is niet eenvoudig om bijvoorbeeld de bezoeker op de website een minuut vast te houden met een pitch! De eerste vraag die daarom ook beantwoord moet worden is: waar ga je pitchen.
Waar ga je pitchen?
Belangrijk is het om vooraf vast te stellen waar je gaat pitchen. Wanneer je op een netwerkmeeting iemand ontmoet die de vraag stelt: “Wat doe jij eigenlijk?” Mag een pitch best een minuut duren. Wanneer we kijken naar online communicatie is de spanningsboog van de bezoeker vaak wat korter. Stem je pitch daar dus op af! Zelf heb ik onderstaande videopitch van 30 seconden.
Met dank aan GoudenGasten en Geluk Producties
Natuurlijk ben je er zelf van overtuigd dat je een super interessant verhaal hebt, maar neem de proef eens op de som. Bekijk op YouTube eens een aantal pitches of product/presentatie filmpjes. Hoe lang kun je de aandacht erbij houden? Wanneer betrap je jezelf erop dat je andere dingen aan het doen bent?
Daarnaast blijft bij een korte pitch de boodschap en de essentie vaak beter hangen dan bij een lange pitch. In een pitch van 20 tot 30 seconden kun je ca. 60 woorden kwijt, meer niet.
Wie is de ontvanger van je pitch
Niet geheel onbelangrijk; stem de pitch af op de doelgroep, de ontvanger. Presenteer je jouw nieuwe businessplan voor een bank of potentiële business partner? Dat maakt nogal een verschil. Stem je boodschap af op de doelgroep!
In een volgend artikel zal ik een aantal tips voor pitch met je delen. Wellicht helpen die je om een pitch ook daadwerkelijk als marketinginstrument te zien.