Affiliatemarketing is één van de onderdelen van je online marketing speelveld. Toch is nog lang niet iedereen bekend met deze vorm van online marketing. In dit artikel wordt op hoofdlijnen uitgelegd hoe affiliatemarketing werkt.
Affiliatemarketing: wie zijn er betrokken?
Het is goed om eerst te kijken naar welke partijen er betrokken zijn bij het principe affiliatemarketing. Dan raak je meteen een beetje bekend met de termen die er gebruikt worden.
Grofweg zijn er 3 partijen te onderscheiden:
- de Merchant: Anders gezegd, de adverteerder… jij waarschijnlijk.
- de Affiliates: websites die jouw producten promoten en je traffic, leads en/of orders aandragen
- de Affiliatemarketingpartij: deze partij staat tussen de affiliates en de merchants in.
In sommige gevallen is er nog een 4e partij betrokken: het mediabureau. Omdat je zelf niet altijd alle kennis in huis hebt, kan een mediabureau je helpen om meer uit je campagnes te halen.
Affiliatemarketing: hoe werkt dat dan?
Stel je hebt een webshop. Je wil daarbij natuurlijk meer verkopen, meer omzet draaien. Je zet daarbij al een aantal middelen, zoals Google AdWords in, maar er is meer. Affiliatemarketing is een performance based vorm van marketing die je in staat stelt om vanaf verschillende websites traffic naar je website te genereren.
Onderstaand model laat globaal zien hoe affiliatemarketing werkt.
De merchant is aangesloten bij een partij waardoor een netwerk van website eigenaren (publishers of affiliates) bereikbaar wordt. Deze sturen verkeer door naar jouw website en je rekent af op basis van de afspraken die je met een bepaalde partij maakt. Dat kan over het algemeen per order, lead of klik.
Affiliatemarketing, hoe pak je het aan?
Je kunt in contact treden met een affiliatemarketing partij – of een online marketing bureau benaderen om je hiermee te helpen. Vervolgens kun je de voor jou best passende partij selecteren en daar een deal mee maken. Deze partij heeft een netwerk met eigenaren van websites, die jouw producten kunnen promoten.
Het businessmodel voor deze partij zit hem in de opslag die ze op de affiliatemarketing vergoeding zetten. Percentages van wat jij betaald die naar de affiliate gaan liggen over het algemeen rond de 70-75%. De rest gaat naar de tusenliggende partij.
Geregeld, klaar?
Helaas, niets gaat vanzelf… ook affiliatemarketing niet. Wanneer je gestart bent met het programma is het belangrijk dat je goede relaties onderhoud met de affiliates. Ook zul je moeten zorgen voor promotiemateriaal wat affiliates op de website kunnen plaatsen. Dat kunnen o.a. banners, tekstlinks en XML feeds (productfeeds) zijn.
Door affiliates te helpen om meer rendement uit je campagne te halen zullen ze meer gaan verdienen aan je programma… en jij ziet dat natuurlijk ook terug in je eigen omzet. Het is goed af en toe wat van je te laten horen.
Hulp nodig bij je affiliatemarketing activiteiten? Maak gebruik van de ruime ervaring van XpertMarketing! Neem contact op voor meer informatie.