Visitekaartjes zijn er in vele soorten en maten. Maar wat zegt het visitekaartje? Hebt u daar al eens over nagedacht? Wat moet er op een visitekaartje? En wat moet er vooral niet op? Een vijftal concrete do’s en dont’s voor uw visitekaartje! Eenvoudige tools voor een goed eindresultaat.
Visitekaartjes zijn er behalve in verschillende maten, ook in verschillende soorten. Het gaat in dit artikel puur om de inhoud van uw visitekaartje. Wat staat erop en misschien nog wel belangrijker: wat niet?
Huisstijl en logo
Dit zijn de belangrijkste zaken op een visitekaartje. Het zorgt voor de herkenning van uw bedrijf en is dus uiterst belangrijk dus. Het logo mag zeker niet ontbreken op uw visitekaartje.
Wie bent u?
De naam op het visitekaartje… uw naam. Een essentieel deel van het kaartje. Maar hoe schrijven we die naam? Zet u uw voornaam op uw visitekaartje of uw voorletters? Zet u uw titels erop? Denk aan uw contacten, uw branche en uw bedrijf en bedenk vervolgens wat passend is. Stel u bent accountmanager voor betrekkelijk lokaal dagblad, in hoeverre past het in de stijl van het bedrijf en bij uw functie om dan een naam op het kaartje te hebben als: Mr. dr. Arjan (M.C.) de Vries MBA RM. Logischer zou zijn: Arjan de Vries. Vaak wordt het belang hiervan wel onderschat; op sommige klanten kan het heel ‘arrogant en uit de hoogte’ overkomen wanneer u uw visitekaartje vult met uw titels, afkortingen en voorletters. Anderzijds: in sommige branches is het normaal om dit wel te doen. Met name in de wat formelere B2B omgevingen zijn uitgebreide titulaturen wat meer geaccepteerd.
Wat doet u?
Uw functie. Stel u bent directeur, zet u er dan: directeur, DGA, CEO,… op? Een keuze waarbij u zich wederom het beste kunt laten leiden door bovenstaande aspecten. Zorg in ieder geval dat uw functieomschrijving duidelijk maakt wat u doet. Mocht u een eenpitter of zeer klein bedrijf zijn, dan kan het in sommige gevallen verstandiger zijn om geen functie te vermelden. Doet u het wel? Neem dan de volgende zaken goed in ogenschouw. Verval niet teveel in terminologie: wat is er erger dan wanneer iemand u, glazig kijkend naar uw visitekaartje, vraagt: “juist,… maar wat doe je nu eigenlijk?”. In een dergelijk geval streeft u het doel voorbij en slaat u de plank volledig mis.
Contactgegeven
Misschien een open deur, maar zorg dat uw contactgegevens op uw kaartje staan. De belangrijkste zijn natuurlijk de adresgegevens, telefoonnummer(s), fax, e-mail adres. Wel of geen mobiel nummer? Wanneer u veel onderweg bent voor uw werk, is het raadzaam uw mobiele nummer op uw kaartje te zetten. U kunt er ook voor kiezen dit niet te doen, bijvoorbeeld wanneer u op uw vaste telefoonnummer goed bereikbaar bent. Wanneer u liever niet op uw mobiele nummer wordt gebeld, zet het dan ook niet op uw kaartje.
Reclamedrager?
Het schijnt nog wel eens moeilijk te zijn, maar: uw visitekaartje is geen reclamedrager. Zet geen acties en aanbiedingen op uw kaartje en zet uw kaartje niet vol met wat het bedrijf allemaal voor de klant kan betekenen. Toch reclame maken? Gebruik dan niet uw visitekaartje, maar laat een folder drukken.
Nadenken cruciaal
Ook weer een open deur, maar helaas niet overbodig. Het is erg belangrijk goed over dit soort zaken na te denken. Eenmaal gekozen blijft niet gekozen, maar staat wel garant voor tijd, energie en onnodige kosten. Hoewel het visitekaartje niet van cruciale invloed hoeft te zijn op uw business, heeft het er wel degelijk invloed op, bewust of onbewust.