Wil je meer kijkers veranderen in kopers? De grote vraag is: hoe doe je dat. In dit artikel worden een aantal factoren belicht die de consument tot online aankoop over laten gaan. Het zijn vooral ‘randvoorwaarden’. Uiteraard is er ook aandacht voor een aantal opkomende trends.
Het onderzoek
De info vanuit dit blog is een interpretatie vanuit het onderzoek wat PostNL heeft uit laten voeren door Intomart GfK. Het volledige onderzoek is hier te vinden.
Informatie: prijzen, voorwaarden, productinformatie
Goede informatievoorziening wanneer het gaat om de prijs van een product en de geldende voorwaarden bij het plaatsen van een bestelling zijn veruit het belangrijkst. Op de tweede plaats staat gedetailleerde productinformatie. De twee belangrijkste randvoorwaarden hebben dus betrekking op informatievoorziening en transparantie.
Mannen vs. Vrouwen
Ook wordt een verschil duidelijk tussen mannelijke en vrouwelijke online shoppers. Natuurlijk kan dit ook te maken hebben met het soort producten wat besteld wordt en een betrokkenheid bij het aankoopbeslissingsproces. Ter illustratie: voor het bestellen van een jurkje van €40 spelen andere factoren een rol dan bij de online aanschaf van een ultrabook van €1250.
Het zijn vooral de vrouwen die retourmogelijkheden van groot belang vinden. Zalando speelt hier handig op in door ‘Gratis verzending en retour’ te communiceren op de website. Natuurlijk speelt dit argument zeker in fashion een grote rol.
Het zijn met name de mannen die het imago van de webshop belangrijk vinden. Zoals eerder al werd genoemd: dit kan natuurlijk ook aan de mate van betrokkenheid liggen of het prijsrisico wat er verbonden is aan de aanschaf.
What else?
Natuurlijk zijn dit niet alle ‘eisen’ die een consument stelt aan een webshop. Het onderzoek geeft nog een aantal andere argumenten. Het volledige rijtje met factoren die een rol spelen (met daar achter de percentages van het aantal respondenten wat dit belangrijk vindt):
- Heldere informatie over prijzen, voorwaarden – 84%
- Gedetailleerde productinformatie – 69%
- Gunstige retourmogelijkhkeden – 69%
- Kwalitatief geode afbeeldingen van producten – 61%
- Keurmerk voor betrouwbare webwinkel – 61%
- Uitgebreide zoekmogelijkheden – 55%
- Goed imago – 44%
- Telefonisch klantenservice – 41%
- Aanwezigheid van reviews en beoordelingen – 35%
- Fysieke vestiging naast webwinkel – 16%
- Mobiele website naast webwinkel – 2%
- Cadeauverpakkingen – 2%
- Anders – 3%
Opvallend genoeg komen zaken als een mobiele oplossing en de aanwezigheid van reviews / beoordelingen hier nog als relatief onbelangrijk uit de bus. Dit kan natuurlijk komen door de steekproefgrootte van 503 consumenten, maar misschien ook doordat mensen dit soort zaken in bepaalde situaties wel belangrijk blijken te vinden – of dat dergelijke factoren toch een ‘onbewuste’ rol spelen.
Zorg dat je webshop duidelijk is!
Het is goed om factoren wanneer het gaat om de keuze voor online kopen in beeld te hebben. Maar het gaat natuurlijk om wat je daarmee doet. Duidelijkheid is het sleutelwoord.
Hier kun je natuurlijk op veel verschillende manieren op inspelen. Veel webshops doen dit door de ‘zekerheden’ duidelijk – bijvoorbeeld aan de zijkant of bovenkant van de website – te communiceren. Daar kan meteen een stuk vertrouwen worden gewonnen door bijvoorbeeld keurmerken, levertijden, verzendkosten en betaalmethoden te noemen.
Traffic… ook wel handig
Natuurlijk is het ook belangrijk dat er voldoende verkeer naar je website komt. XpertMarketing helpt je hier graag bij met een gestructureerde aanpak op het gebied van online marketing. Tijd om dit onder het genot van een kop koffie te bespreken?