Marketing is er in vele vormen, soms heel traditioneel, soms baanbrekend. Dit korte artikel kan een inspiratiebron zijn om marketing eens vanuit een wat ander perspectief te bekijken. Wees creatief, toon lef, durf het anders te doen, verras en zie dat dit goede mogelijkheden zijn om het klantenbestand een flinke boost te geven!
Doe iets met uw product/dienst!
Vrij veel producten zijn geschikt om iets bijzonders mee te doen. Hierin kan ik uit eigen ervaring spreken. In de tijd dat ik bij een grote reisorganisatie werkte, hebben we een 4 daagse busreis naar Praag, inclusief 3 hotelovernachtingen en 3 maal ontbijt aangeboden voor de onwaarschijnlijke prijs van €99. Ook voor Berlijn hebben we dit trouwens gedaan. Van zo’n actie wordt je niet direct rijk natuurlijk, maar het biedt een uitstekende mogelijkheid om aan klantenbinding te doen of om het klantenbestand flink uit te bouwen. Denk vooruit; deze klanten komen wellicht via de actie op je website, maar kunnen best iets anders boeken. Om maar niet te spreken over de klanten die een jaar later weer een reis boeken! Een uitstekend en succesvol kennismakingsaanbod dus. Durf dus ook in de langere termijn te denken.
Geef het weg!
Alles wat gratis is, is bij voorbaat interessant voor mensen. Hoe vaak zie je niet dat een nieuwsbriefaanmelding bijvoorbeeld wordt beloond met een gratis e-book. Natuurlijk zijn hier talloze voorbeelden van te vinden: bij aankoop van een keuken krijg je een tv, koop een bank bij seats-and-sofa’s en krijg een 5-delige keukenset, wordt lid van de VI en scoor een fantastisch cadeau en ga zo maar door. Randvoorwaarde is wel dat het weg te geven product van toegevoegde waarde is.
Pro Deo marketeers (klanten)
Zet uw klant aan het werk! Vooral op het gebied van B-2-C marketing werkt dit vaak goed. Kranten (maak uw buurman lid en win een badlaken), tijdschriften, multi level marketing aanbieders e.d. weten dit middel vaak in te zetten. Maar wees creatief! Er kan zoveel meer. Zet uw Pro Deo marketeers in door ze te belonen wanneer ze een nieuwe klant aanbrengen! Natuurlijk is dit fraudegevoelig. Hoe u hiermee precies omgaat is aan u, maar maak het niet te moeilijk en wees soepel (denk aan uw imago).
Neem drempels weg!
Waarom bestelt iemand niet? Dit is een zinvolle vraag, maar beter wordt deze vraag gesteld als: wat moet ik doen om iemand te laten bestellen. Werk naar de oplossing. Verkort net als Yves Rocher de tijd die iemand neemt voor een beslissing; geef iets weg of geef een tijdelijke korting. Bedenk een actie, net als de seminars (vroeg inschrijven is goedkoper), reiswereld (vroegboekkorting) en beursorganisatoren (ook een soort vroegboekkorting) ook doen! Een andere manier is de combinatie met kredietverstrekking. Een auto is snel inclusief financiering gekocht! Ik ken iemand die – als niet officieel reseller – Apple laptops aanbood. Door deze met een financiering te combineren creëerde hij onderscheid ten opzichte van zijn concurrentie, die hij anders vanwege het ontbreken van het resellerschap nooit had kunnen bereiken.
Maak kans op…
Lage marges, beperkte mogelijkheden? Ook daar zijn oplossingen op te verzinnen. Dan is de maak kans op bijvoorbeeld een goede oplossing! In plaats van iedereen een tv cadeau te doen bij aanschaf van een bestekset van €50 kunt u er ook een verloten. Mensen laten telefoonnummers, e-mail adressen en huisadressen achter… uw CRM systeem gaat ervan glimlachen!
Samengevat: originele marketing kan u veel opleveren tegen vrij lage kosten. De kosten hebt u bovendien zelf in de hand! Marketingvormen zoals hierboven beschreven zijn uiterst geschikt om uw klantenbestand te actualiseren, nieuwe klanten te winnen en te zorgen dat uw bedrijf weer eens goed onder de aandacht komt!
Moeilijk?
Onzin. Een creatieve brainstormsessie doet wonderen. Soms kan het zinvol zijn om hiervoor met een aantal mensen het kantoor te verlaten. Weg van de ‘vaste’ omgeving. Zelfs de lokale dorpskroeg gaan een goede alternatieve locatie zijn. Stimuleer creativiteit, niets is fout, schrijf alles op en kies een aantal dagen later pas het concept! Laat eventueel mensen die er ‘blanco’ in staan ook naar de ideeën kijken.